Hlavní obsah

Velorex hned u vchodu, uvnitř pak spousta unikátů včetně Tatry! Španělské muzeum stojí za návštěvu

Foto: Lukáš Volšický

Historická auta, svérázné automobilové umění i odpovídající dobová móda. Unikátní muzeum ve španělské Málaze ukazuje trochu jiný pohled na to, jak můžeme vnímat klasické veterány i dobu, v níž vznikly. Vypravili jsme se tam a přinášíme vám bohatou fotogalerii i vyprávění o sbírce a přibližujeme vám většinu vystavovaných exemplářů.

Článek

Popularita automobilových muzeí v Evropě nepřetržitě vzkvétá a benzinoví nadšenci i laici stále častěji cestují za obdivováním a poznáváním životních příběhů i ohromující historie motorismu. Pokud však obdivujete ikonická klasická auta jako součást dřívějšího i moderního umění, nezapomenutelnou veřejnou sbírku aut vám ukáže netradiční muzeum na jihu Španělska ve městě Málaga na břehu Středozemního moře.

Oficiálně se jmenuje „Museo Automovilístico y de la Moda“ a ve zmodernizovaných prostorách bývalé továrny na zpracování tabáku s okouzlující architekturou a příjemně odpočinkovou atmosférou představuje až fascinující exkluzivní sbírku. Seznamuje s automobilovou minulostí ve spojení s autentickou dobovou módou i svéráznými uměleckými díly inspirovanými světem motorů. Najdete tu příležitosti, jak na všechna vystavená auta koukat jiným než běžným pohledem.

Foto: Lukáš Volšický

Automobilové muzeum ve španělské Málaze sídlí v bývalé tabákové továrně. Pozornější nadšenci z vás si všimnou, že návštěvníky u vchodu vítá československý Velorex

Foto: Lukáš Volšický

Francouzská značka De Dion-Bouton vyráběla automobily a kolejová vozidla. Existovala v letech 1883 až 1953

Foto: Lukáš Volšický

Možná si to ani neuvědomujete, ale stařičký Renault AX znáte asi všichni. Je to automobil, který se objevil v legendárním filmovém Titanicu

Inspirací pro netradiční automobilové muzeum ve Španělsku je skutečnost, že už od počátků jejich časů byla auta sociálním symbolem ukazujícím evoluci nejen technickou, ale současně i módní. Muzeum tak připomíná začátky automobilismu – dvacátá léta minulého století – jako období prosperity po první světové válce, legendární éru Art Deco i moderní vývoj začínající v poválečných 50. letech.

Poprvé jsem tu byl už v roce 2012, a když se s velkým nadšením po deseti letech vracím, už před vchodem na mne čeká velké překvapení. „To snad ne, jel jsem přes celou Evropu, abych jako první klasiku viděl Velorex?“ říkám si. Skutečně tu stojí a u vchodu do bývalé továrny Tabacalera vítá všechny motoristické nadšence. A z Československa tu není sám, protože uvnitř ho doplňuje hnědo-bronzová ikonická Tatra T87. Hned vedle přitom stojí dobový americký aerodynamický „konkurent“ Chrysler Airflow. Španělské muzeum je jedním z mála míst v Evropě, kde si jej můžete obejít a prohlédnout.

Foto: Lukáš Volšický

Srdcem historického závodního vozu American LaFrance Model 12 Speedster „Simplex“ je šestiválec se zdvihovým objemem 14,5 litru a nejvyšším výkonem 105 koní. Vyrobili jej v Americe v roce 1914

Foto: Lukáš Volšický

Fuldamobil je německé autíčko do města, jaké si řidiči pochvalovali pro jeho snadné parkování. Nevýhodou bylo snad všechno ostatní. Bylo náročné na údržbu, nepohodlné a zakládalo na dřevěném rámu

Foto: Lukáš Volšický

V muzeu oslavují hlavně spojení aut s uměním, díky čemuž nechybí ani osmiválec od Ferrari. Výkonné motory z Maranella jsou fascinujícím dílem inženýrů

A když už jsme se začali seznamovat s vystavenými auty, pojďme se podívat, co ve zdejším muzeu můžete vidět. Na začátku expozice na vás čeká francouzský De Dion-Bouton z roku 1903, projdete okolo Renaultu AX z roku 1911, uvidíte závodní monstrum American LaFrance z roku 1914 s 14,5litrovým šestiválcem, setkáte se s Lancií Kappa z roku 1921 a hned vedle se seznámíte s menšími lidovými autíčky. A to včetně slavného Fiatu Topolino i veselého Fuldamobilu.

Pokračujete muzeem, procházíte okolo luxusních vozů značek Mercedes-Benz, Bugatti, Lancia, Rolls-Royce nebo Pierce-Arrow. A následně přijdete do další expozice, kde se nadšeně rozhlédnou nadšenci obdivující legendární českou videohru Mafia. Spolu s aerodynamickým Chryslerem tu totiž stojí i Auburn Speedster nebo Cordy 810 a 812. Všechna tato auta byla předlohou těch nejoblíbenějších vozů v české videohře. Za povšimnutí nepochybně stojí i Peugeot 402 Éclipse, nástupce historicky prvního kabrioletu s pevnou skládací střechou.

Foto: Lukáš Volšický

Dvojice aerodynamických aut z meziválečné Ameriky – vpravo Cord 812 Supercharged, vlevo pak Chrysler Airflow. Na obě auta si vzpomenou všichni, kdo se jimi proháněli ve fiktivním městě Lost Heaven v ikonické hře Mafia

Foto: Lukáš Volšický

Ikonická Tatra T87. I ve Španělsku ji považují za automobilové umění a my Češi na to můžeme být právem hrdí!

Foto: Lukáš Volšický

V muzeu s přibližnou sbírkou 80 aut se ukazuje i dokonalá replika osobní limuzíny Rolls-Royce Phantom V, jakou jezdil slavný zpěvák John Lennon

Jen o kousek dále na vás čeká autentická replika osobitého uměleckého psychedelického Rolls-Royce Phantom V, inspirovaného slavným osobním autem Johna Lennona, nebo přehlídka zvláštních, avšak zajímavých prototypů. Vedlejší místnost pak ukazuje americké silniční křižníky jako růžové Cadillacy, Imperial nebo menší Ford Thunderbird nejslavnějšího modelového roku 1955. A jestli obdivujete evropská sportovní a luxusní auta, to nejlepší uvidíte hned vedle.

Spolu s Porsche 356 A Speedster a Jaguarem XK tu je legendární Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“, Astony Martin DB2 a DB4 nebo jedno ze čtyř vyrobených Ferrari 250 GT Speziale, přičemž každé z nich vypadalo úplně jinak. Doplňují je i Jaguar E-Type, Maserati A6, Alfa Romeo 6C a další zajímavosti včetně unikátních hot rodů a dalších amerických aut. Celkem v muzeu najdete přibližně 80 úžasných vozů.

Foto: Lukáš Volšický

Luxusní rychlá GT světové smetánky z 50. let. Jedno ze čtyř vyrobených Ferrari 250 GT Speziale doplňuje Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ a Aston Martin DB4

Foto: Lukáš Volšický

Šestiválcová Alfa Romeo 6C 2500 Sport má 2,5litrový řadový šestiválec o 95 koních. Exemplář muzea pochází z roku 1948, přičemž sériová výroba silničního modelu 6C odstartovala už před druhou světovou válkou

Foto: Lukáš Volšický

Legendární Jaguar E-Type je sportovním autem, jaké nesmí chybět v žádné sbírce aut

A jak se automobilové muzeum ve španělské Málaze zlepšilo za těch deset let, co jsem tu nebyl? Kompletní sbírka aut se rozrostla jen minimálně, ale překvapuje mne, jak výrazně se zvětšila ukázka dobové módy i uměleckých děl, oslavujících vystavená auta, jejich techniku i významné historické události z motorsportu.

Milujete klasická auta, módu a styl minulých dob i umění? Neváhejte a rozhodně se sem přijeďte podívat. A protože Málaga je pro řadů Čechů oblíbenou přímořskou lokalitou na samotném jihu Evropy, můžete to spojit s vaší příští letní dovolenou u moře. V okolí najdete i zajímavá letoviska.

Muzeum s historickými auty, automobilovým uměním a autentickou módou ve španělské Málaze má celoročně otevřeno od pondělí do neděle od 10:00 do 14:30 a následně od 16:00 do 19:00 hodin. Základní vstupné stojí 9,50 eura (230 Kč), děti do 16 let a studenti mají vstup za 5 eur a senioři od 65 let za 7 eur.

Související témata:
Načítám