Článek
Italské muzeum rychlých aut a jejich tvůrce vzniklo s českou pomocí. Když se v italské Modeně otevřelo nové Muzeum Enza Ferrariho, my Češi jsme se o něm dozvěděli zejména ve spojení s českým architektem Janem Kaplickým. Ten je autorem zvláštně vypadající nové budovy s výraznou žlutou střechou, která se nachází v historickém centru Modeny, hlavního města stejnojmenné provincie v regionu Emilia-Romagna.
Stavba z pera Jana Kaplického přitom stojí hned vedle historické budovy, která byla dílnou Alfreda Ferrariho, otce slavnějšího Enza. A abyste si novější Muzeum Enza Ferrariho omylem nespletli s hlavním továrním Muzeem Ferrari v Maranellu, dáme vám jednoduchou poučku: V Maranellu se seznámíte zejména s historií a technickou evolucí značky Ferrari, v Modeně se věnují bližšímu životu Enza Ferrariho a expozici doplňují slavnými vozy jeho automobilky.
Navštívili jsme jej proto, abychom vám mohli přiblížit expozici a třeba vás inspirovat pro letošní letní dovolenou v Itálii s vůní benzinu. Naše zajímavá prohlídka začíná v autentické historické budově, kde je aktuálně výstava k desátému výročí otevření muzea. V bývalé dílně nacházíme Ferrari 166 Inter Touring Superleggera z padesátých let, Ferrari 612 „Sessanta“ oslavující 60. výročí značky v roce 2007, legendární supersport Ferrari F40, přehlídku motorů a překvapivě i prvotní Maserati Quattroporte.
Muzeum Enza Ferrariho se pochopitelně věnuje hlavně životu nejslavnějšího italského konstruktéra sportovních aut. Proto vám umožňuje vidět rozsáhlou fotogalerii, osobní kancelář Enza Ferrariho, ale také jeho brýle nebo ukázku smlouvy ze šedesátých let, kdy se rozhodl neprodat svou automobilku americkému Fordu. Následkem toho vznikla obrovská rivalita mezi detroitským gigantem a malou italskou továrnou ve vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Technickým lákadlem hned vedle kanceláře je motor z modelu 125 S, historicky prvního Ferrari.
Jak se letos cestuje do Itálie?
Za navštěvováním italských automobilových muzeí jsme vyrazili začátkem letošního května, abychom současně prozkoumali, jak se vám letos bude cestovat za prázdninami v Itálii. Na cestu jsme vyrazili nejnovější Škodou Octavia Combi s populární vznětovou jednotkou 2.0 TDI a dvouspojkovou převodovkou DSG. V reportáži se můžete seznámit s naší trasou i cenami, které jsme zaplatili za dálniční poplatky v Rakousku a Itálii.
Přesuňme se nyní do architektonického díla Jana Kaplického a pojďme si ukázat další Ferrari. Během naší návštěvy začátkem letošního května sledujeme jedinečnou hlavní výstavu „Game Changers“ představující více i méně slavná Ferrari kdysi ovlivňující budoucí směřování značky. Od prvního Ferrari 125 S z roku 1947 procházíme evolucí zásadních milníků až po nejnovější Purosangue, historicky první luxusní SUV značky.
Dále je tu k vidění Ferrari 400 Automatic jako první GT s konfigurací sedadel 2+2 a automatickou převodovkou, Ferrari 365 GT4 BB jako první vůz s plochým vidlicovým dvanáctiválcem, Ferrari 408 4RM jako první prototyp s pohonem všech kol, Ferrari FXX jako první zákaznický okruhový speciál nebo Ferrari F1-89 jako první závodní monopost pro Formuli 1 s elektrohydraulickou sekvenční převodovkou.
Tematické výstavy v oficiálním Muzeu Enza Ferrariho v Modeně se pravidelně obměňují, a když přijdete ve správný čas, budete mít štěstí na videoprojekci vyprávějící o životě zakladatele snad nejslavnější automobilové značky všech dob. Doporučujeme prohlídku spojit s továrním Muzeem Ferrari v Maranellu, díky čemuž můžete ušetřit pár eur na vstupném.
Základní informace o Muzeu Enza Ferrariho
OTEVÍRACÍ DOBA: Otevřeno je každý den. Otevírací doba je od 9:30 do 19 hodin (v listopadu a březnu do 18 hodin).
VSTUPNÉ: Základní vstupné je 22 eur, zlevněné vstupné pro seniory od 65 let a studenty je 18 eur. Když si koupíte výhodnější vstupenku zahrnující také prohlídku továrního Muzea Ferrari v Maranellu, zaplatíte 30 eur.