Článek
Vodorovné silniční značení nám celkem dobře pomáhá při orientaci na asfaltové silnici, udržet se v jízdních pruzích a spolu s ostatními se dopravit ze startu naší cesty do cíle. Čas od času takové jízdní pruhy a další čáry potřebují obnovit a myšlenka na to, že pošlete partu chlapů se štětcem a barvou malovat desítky kilometrů po asfaltu, je trochu úsměvná.
Na tento úkon jsou vhodné takzvané horizontální značkovače silnic neboli „lajnovačky“. Díky nim pak dokáže i dvoučlenná motorizovaná posádka odvést za den tolik práce, co by nesvedla ani armáda natěračů.
A právě dva takové historické unikáty mají i v muzeu Svět Škodovek, kam jsme se za nimi vydali osobně. Uhádli byste, že je jeden z nich populární tisícovka?
HZS-1
Oranžový model z roku 1971, na který se koukáte, patří do série HZS-1, která vznikala v Národním podniku silničních strojů a zařízení v Nové Pace. Tento horizontální značkovač silnic má svařovaný rám vlastní konstrukce a zbylé komponenty dodané z populárního modelu Škoda 1000 MB.
Motor o objemu 988 kubických centimetrů pohánějící zadní kola vozidla má nevysoký výkon 41 koní a je vybaven regulátorem otáček a vlastní regulační klapkou. Převodovka je zde standardní čtyřrychlostní, ovšem je k ní přidaná ještě meziskříň, aby auto mělo celkem 8 rychlostí vpřed a dvě vzad.
V zadní části modelu pak najdete kompresor, zásobníky a rozvody vzduchu a barvy, díky čemuž může posádka vozu malovat plné i přerušované čáry různých šířek.
K automobilu se dochovala kompletní dokumentace včetně návodu k obsluze, přičemž se ví, že tento stroj byl nasazen pro práci také v Rychnově nad Kněžnou.
Johur
Není to tak dávno, co se psal rok 2019 a tohle legrační vozítko ještě malovalo čáry v placatém Hradci Králové. A přesně tam si ho všiml jistý s muzeem spřízněný člověk, který posádku technických služeb oslovil, a ta mu prozradila, že tento model budou brzy vyřazovat. A když se tak skutečně stalo, zástupci Světa Škodovek neváhali a vozidlo odkoupili.
Tento bývalý královéhradecký značkovač je unikátní tím, že jde o naprostý mix všeho možného. Snad ještě větší mix, než jakým byla Beta 1,3 CL / Tatra Beta.
Totiž základ vozu tvoří Škoda 100, stejně tak motor o objemu 988 ccm o výkonu 41 koní, nicméně zadní světla jsou z modelu Škoda 120, přístrojový štít původem z Avie a přední světla byste našli na žigulíku.
Vozidlo má redukovanou převodovku, proto vyvine rychlost 25 km/h a je papírově vedeno jako pracovní stroj samojízdný, takže nemá registrační značky a ani nemusí na technickou.
Ke stroji se běžně připojoval ještě vozík, kde byly barvy a další příslušenství nutné k malování čar. Jestliže mezi dvěma modely vidíte určitou spojitost, tak tipujete správně, protože Johur je nástupcem HZS-1.
V expozici můžete ještě vidět figurínu silničáře v oranžovém, ovšem nejde jen o vousatou maškarádu, nýbrž o předobraz reálného člověka, který je spřízněný s muzeem. Tento koutek je tak jeho poctou.
Kudy do muzea?
Jestliže vás zajímají další unikátní škodovky, zamiřte do muzea Svět Škodovek, které najdete na adrese Mrač 73 (mezi Čerčany a Poříčím nad Sázavou). Letos muzeum zahajuje sezonu už 28. března a končí až 30. října. V měsících duben, květen a říjen se sem dostanete o víkendu, ve svátky a vybrané prázdniny, zatímco od června do září každý den. Otevírací časy jsou stejné, vždy od 10:00 hodin do 17:00 hodin.
Základní vstupenka stojí 200 Kč, zatímco pro děti, studenty do 26 let a seniory je za 150 Kč. Rodinné vstupné pro dva dospělé a až pět dětí stojí 550 Kč. Na místě jde platit kartou, můžete si také zajít do kavárny nebo koupit nějaký škodovácký suvenýr. Parkování je možné bezplatně, a to přímo v areálu muzea.