Článek
Pokud byste hledali nějaké oficiální muzeum Toyoty v Evropě, pak tak či onak skončíte v Kolíně nad Rýnem, kde německé zastoupení japonské značky spravuje od roku 2017 sbírku ikonických modelů této největší automobilky světa.
Kolekce pochází od soukromého sběratele Petera Picherta, který byl dealerem Toyoty v Německu už od 70. let a jeho vášní bylo schraňování zajímavých vozů. To víte, když mu do prodejny přišel zákazník vyměnit starou zachovanou Corollu za novou, nemohl potenciálního veterána poslat zpátky do oběhu. Musel si jej nechat.
Tímto i dalšími způsoby nadšenec nakonec shromáždil asi 140 aut a otevřel si soukromou expozici v Hartkirchenu nedaleko Pasova. Pichert však v roce 2016 zemřel, takže na přetřes přišlo, co dělat s těmi všemi modely.
Rodina po zemřelém se nakonec s Toyotou Deutschland dohodla na správně sbírky s tím, že část vozidel byla odprodána a zbytek přestěhován do Kolína nad Rýnem, kde od roku 2017 funguje instituce nazvaná Toyota Collection. Ta momentálně hostí cirka 80 vystavených automobilů (sbírka se obměňuje), z toho některé jsou plně pojízdné a lze je vidět například na veteránských rallye či setinovkách.
Zatímco v drtivé většině muzeí najdete nápisy nesahat, zde naopak můžete do většiny vozů nastoupit, otevírat přihrádky, zkoumat motory, kufry a další vymoženosti. Zkrátka detailní seznamka.
Račte nastoupit
A hnedle prvním kouskem k pokoukání byl v rámci naší návštěvy jeden z nejstarších landcruiserů v Evropě, a to druhá generace FJ25 z roku 1958. Auto sice vypadá jako vojenské, ale ještě před pár lety sloužilo na farmě v Paraguayi na pozici motorizovaného dělníka.
Další poklad vydala bruselská Toyota, díky níž na místě stojí Lexus LS400 s nájezdem 1 000 000 km a původním hnacím ústrojím. Nutno podotknout, že stav vozu rozhodně dosaženým kilometrům neodpovídá, je totiž daleko lepší.
Do čeho sednete a už nebudete chtít pryč, to je druhá generace Toyoty Century s řízením na té správné straně. Jakmile se totiž uvelebíte do měkkoučkých sedadel čalouněných velejemnou kůží, rozhodně hodně zpohodlníte. A ta výbava zahrnující masáž nebo mikrofon pro komandování řidiče…
Vpředu pod kapotou najdete pětilitrový vidlicový dvanáctiválec o výkonu obligátních 280 kobyl, jenž dle místních průvodců umí pracovat tak tiše, že jej v kabině neslyšíte. A také jsme se dozvěděli, že uvnitř přítomná kůže je celkem raritní, jelikož Japonci tento typ potahu nemají příliš v oblibě.
V expozici neminete ani celicy, supry či corony, nicméně bydlí tu i několik prototypů, například otevřená FT-86 nebo diskotéková indesitka – Toyota IQ.
A co etalon hybridního pohonu Prius? No jasně, nechybí a mají tu i úplně první generaci z roku 1997. Jestliže máte rádi příběhy, pak určitě stojí za to kouknout na Toyotu AE86, kterou do muzea dovezl jistý nadšenec z Malajsie, který se v Německu plánovaně oženil.
Na své si přijdou rovněž fanoušci cruiserů, coroll nebo modelů RAV4, nicméně určitě nesmíte propásnout vývojový prototyp Lexusu LFA, jednoho z nejlepších automobilových skvostů za poslední dvě dekády.
Doporučujeme hlavně sezení uvnitř a prohlídku použitých materiálů či konstrukčních řešení. Sami se přesvědčíte, jak komicky vypadají prototypové páčky blinkrů nebo ovladače převodovky.
Svůj skromný koutek tu má taktéž oddělení Gazoo Racing, které vystavuje například závodní Corollu Carlose Sainze, safety car GR86 nebo třeba hybridní speciál pro Le Mans.
Je to zadarmo
Toyota Collection sídlí v Kolíně nad Rýnem a má otevřeno pouze každou první sobotu v měsíci vždy od 10 hodin do 14 hodin. Parkování v areálu a vstupné je poté zcela zdarma. S železnou pravidelností se na místě konají též různé akce, kupříkladu JDM dny, srazy malých toyot, setkání terénních landcruiserů a další.
Mimo toho se příští rok na jaře zpřístupní nedaleko ležící muzeum Gazoo Racing, kde mají své místo formule, rallyové speciály nebo silniční závodní vozy.
Vzhledem k tomu, že Toyota Deustchland tímto způsobem zdržuje fanoušky z celé Evropy, můžete během sobotních akcí potkat na parkovišti před muzeem i velmi zajímavé (raritní) automobily této japonské značky.
Návštěvu kolínské kolekce doporučujeme hlavně fandům, nadšeným majitelům nebo všem těm, kteří mají o toyotách alespoň nějaké základní povědomí. Jestliže vám výrobky největší automobilky světa nic neříkají, pak vás patrně neosloví ani muzeum, ovšem pokud je tomu naopak? Pak tu objevíte rovnou několik svatých grálů a partu podobně naladěných nadšenců k tomu!