Článek
Muzeum Volva najdete v Torslandě, průmyslovém předměstí Göteborgu. Díky jeho poloze můžete zaparkovat zdarma přímo před prosklenou budovou a vydat se mezi skvosty švédského strojírenství. Už u vstupu je nákladní Volvo Titan a těsně za ním luxusní kabriolet PV655 ze třicátých let, ale počítejte s tím, že čas od času se expozice proměňuje.
Průřez výroby od dvacátých let až po současnost ale budete moci obdivovat vždy. Ty nejstarší exempláře nejspíš ani znát nebudete, ale už na nich si můžete všimnout typické úhlopříčky přes masku a také tradičního loga symbolizujícího mimo jiné ocel. Pak vás eskalátor vyveze do prvního poschodí, kde už začíná poválečná éra, karoserie se uhlazují a tvary jsou čím dál aerodynamičtější. Pro nás Středoevropany bude ale nejspíš prvním známým autem až typický model PV444 a hlavně jeho populární nástupce PV544. Někdo možná rozpozná až tvary modelové řady Amazon, kterou bude znát z tratí rally.
Volvo ale nikdy neusínalo na vavřínech, takže si ani nevšimnete a najednou stojíte před prvním šestiválcem 164 a také první hranatou krabici – modely 142, 144 a 145. Následně jsme si udělali malou odbočku do prosklené výstavní místnosti nad vchodem, která patří dočasným výstavám. Tentokrát se slavilo 60 let modelu P1800, takže tu je vidět několik kupé včetně prototypů nebo soukromého auta Rogera Moora. Chybět ale nesmí ani kombi verze ES, které se kvůli bohatému prosklení přezdívá Sněhurčina rakev.
Volvo ukazuje i model 66, který je plodem převzetí osobní divize automobilky DAF. Podobně je na tom i model 343, kterému ve stejné místnosti dělá společnost také sedan 440 nebo můj oblíbený hatchback 480 ES s mrkačkami. Naproti je pak rudá trojice dalších báječných modelů – 242 Turbo, 262C Bertone a 780 Coupe. Kolem nich se projde do místnosti věnované průřezu od devadesátek po současnost. Právě tato expozice se mění častěji, takže pokud nevyrazíte v nejbližších dnech, asi tu potkáte jiná auta než my – sedany 740 a S90, kabriolety C70, originální zvýšené kombi XC70 a také první SUV XC90.
Poslední nadzemní místnost se týká motorsportu a ano, nebojte, závodní kombík 850 ze šampionátu BTCC tu nechybí. Společnost mu dělá 240 Turbo, které pamatují i diváci z brněnského okruhu, rally verze 122 Amazon ze švédské rally nebo rallycrossový speciál 343. Pak už po rampě plynule klesáte do přízemí a cestou míjíte jeden prototyp za druhým, včetně modelu YCC.
V přízemí můžete vidět i lodě, ale nás víc zajímají auta. Tentokrát už pořádná, protože spodní část expozice patří autobusům, traktorům, stavebním strojům a nákladním autům. Jsou tu tahače včetně amerického nosáče řady VN nebo typu F88, který provozovalo kdysi i naše ČSAD. Hned vedle něj stojí dakarský speciál C303. Následuje kinosál, kde sedíte v různých sedadlech z automobilů Volvo. Konec expozice pak patří udržitelnosti a ekologii, takže tu najdete prototypy elektromobilů i vodíkových aut včetně nákladního automobilu a autobusu.
Pak už zbývá jen si dát výbornou kávu, koupit nějaký suvenýr a nechat děti obdivovat z lega postavené XC90 v životní velikosti. Přesná adresa je Arendals Skans. Z Prahy vás navigace nejspíš potáhne na sever Německa na trajekt do Dánska (i tak to je přes 1 100 kilometrů) a Oresundský most. Dá se jet i po pevnině, což je dalších 300 kilometrů navíc. Osobně vám ale mohu říct, že nejúmornější úsek je švédskou rovinou z Malmö do Göteborgu, kdy máte maximální povolenou rychlost 120 km/h a krajina se za okny moc nemění. Muzeum má otevřeno každý den mimo svátků, od pondělí do pátku od 10 do 17 hodin, o víkendech od 11 do 16 hodin. Vstupné je 140 švédských korun (325 Kč) za dospělého, děti do patnácti platí 40 (90 Kč) a do devatenácti 80 korun (180 Kč). Za návštěvu stojí i město, zejména jeho historická část.