Článek
Škodovky mají v Dánsku poměrně dlouhou tradici, nicméně o založení muzea se zasadil jeden značkový dealer, který nové vozy Škoda prodával a staré sbíral. Roku 1998 tedy uspořádal veteránský Škoda sraz, kde se myšlenka o založení samostatné expozice, kam chtěli dát svá auta i ostatní majitelé, upekla.
Roku 1999 měla být výstava otevřena, nicméně Dánskem se toho času prohnala ničivá bouře, jež budoucí domov pro staré škodovky prakticky zdemolovala. Dánové se ovšem nevzdali a pustili se do rekonstrukce (jen slaměná střecha stála v přepočtu 9 milionů korun), takže už 4. srpna 2001 slavnostně otevírali.
Prohlídka těchto škodovek začíná nejstarším exemplářem, a to uzavřenou čtyřdveřovou Škodou Popular z roku 1937, kterou doplňuje o rok mladší kabriolet. Dále zde najdeme Škodu 1101, 1102 či dodávku 1200, kterou provozovatelé muzea zachránili z Česka.
Kvůli historické posloupnosti nemiňte Spartak nebo Škodu 450 – předchůdce slavné a půvabné otevřené Felicie.
Nechybí zde ani lokální specialita jménem Škoda Rapid 136 Cabrio (ačkoli typ karoserie odpovídá roadsteru), která vznikla v počtu devíti kusů, přičemž osm z nich je stále dochovaných.
Přestavbu vozidla s motorem 1,3 litru má na svědomí jedna dánská společnost, ovšem nešlo o nijak úspěšný projekt. Jistě jste asi pochopili, že předmětná úprava byla nesmírně drahá.
Pokud vás baví „embéčka“, nesmíte minout originální MBX s původním lakem. Každého návštěvníka ovšem jistě zaujme značně opotřebená a pomalovaná stopětka, v níž dva mladíci dojeli z anglického Goodwoodu na Sibiř, kde se otočili a zamířili do Dánska. Cesta trvala šest týdnů a 21 135 kilometrů.
Svůj bezpečný koutek zde má také závodní 130 RS po norském nadšenci nebo studentský projekt Škoda 120 GLS přestavená na plně funkční plavidlo.
Z lásky ke škodovkám
Druhá řada sbírky nabídne vytuněný Rapid, předfaceliftový Favorit a zachráněnou Tatru 603 třetí série, která do Škoda muzea sice úplně nepatří, nicméně symbolizuje český automobilový průmysl. A právě kvůli tomu ji zde provozovatelé nechali.
Znáte Škodu 973 Babeta? No jasně, armádní džíp, který byl o dost lepší než GAZ 69, avšak automobilka nebyla schopna státu dodávat potřebná kvanta vozidel. Z toho důvodu šel onen projekt na smetiště dějin.
Škoda Klub Danmark
Věděli jste, že v Dánsku funguje už od roku 1974 Škoda klub, který má kořeny právě u nás? Totiž onoho předmětného roku dorazila asi dvacítka dánských nadšenců na jeden z českých srazů škodovek, což po jejich návratu domů vyvrcholilo v založení prvního klubu. Postupem času vznikly ještě dva další kluby, které se však později spojily spolu s prvním klubem dohromady v jeden velký.
Určitým vrcholem youngtimerů je roadster Škoda Favorit MTX z roku 1992, doplněný první generací novodobé Octavie v provedení liftback i combi. Celou sbírku poté uzavírá Škoda Fabia HTP, kterou muzeu věnoval bratr jednoho zesnulého nadšence do škodovek.
Škoda Museum Danmark sídlící na adrese Nårupvej 32, 5620 Glamsbjerg má otevřeno v květnu a v září od 13:00 do 17:00 hodin, a to o víkendech i státních svátcích, zatímco v červnu, červenci a v srpnu se sem dostanete mimo pondělka denně, opět ve stejný čas. Pro zájmové skupiny nad 10 členů je možnost prohlídky po domluvě kdykoli.
Vstupné pro osoby nad 13 let činí 50 dánských korun, což je přibližně 165 Kč. Výtěžek jde na provoz muzea, o nějž se střídavě stará 15 dobrovolníků.
Ať už jste patrioti či nikoli, je minimálně potěšující, že se naše vozy chytly rovněž v zahraničí, obzvláště ve vyspělém Dánsku. Pohled na ustájené historické škodovky pod slaměnou střechou za devět milionů dodá přece jen ten hřejivý pocit, že české motorizované veterány nejsou zajímavé jen a pouze pro jednu malou zemi v srdci Evropy.