Článek
Nebývá úplně běžné, aby si někdo pořídil zámek, opravil jej a pak do něj nastěhoval takřka 12 000 rozličných modelů autíček. Jeden takový nadšenec, který sběratelské vášni propadl už v pěti letech, se však našel a své muzeum otevřel už v roce 2015.
Oním dotyčným je Radek Bukovský, zakladatel společnosti Abrex (založena 1998) zabývající se výrobou i prodejem automobilových zmenšenin především české produkce. Možná se vám tato firma vryla do paměti v roce 2004, kdy svět spatřil její první sériově vyráběný model – Škoda Octavia druhé generace.
Přízemí veřejně přístupného muzea tedy patří stručné prezentaci historie společnosti a představení její činnosti formou videospotů, nicméně objevíte tu i řadu dalších zajímavostí. Kupříkladu se dozvíte, z kolika dílků jsou modely složeny a jak vlastně vznikají.
Ona je to docela věda, jelikož se začíná sběrem 3D dat a počítačovým modelem, což následně vyústí v ručně zhotovený vzorek, výrobní formu a nakonec i předvýrobní prototyp. V průběhu tohoto složitého procesu je výrobek pravidelně kontrolován nejen Abrexem, ale také automobilkou vlastnící příslušná práva k reálnému vozu (nejčastěji jde o Škoda Auto). Teprve po několikanásobném odsouhlasení může jít autíčko do sériové produkce a následně na pulty obchodů.
První patro zámeckého muzea poté náleží všem automobilovým modelům vyráběným nejrůznějšími výrobci v Československu, takže pokrývá období od roku cirka 1910 do roku 1991. Ve vitrínách se postupně střídají repliky autobusů Karosa nebo Škoda, vybavené setrvačníkem či kabelovým ovladačem. Neméně retro jsou rovněž jeřáby, plošiny, zemědělské stroje a další nákladní auta.
Jelikož je celý komplex dílem nadšence, nechybí tu ani vzácné rané prototypy zmenšených Škodovek 120 nebo černě zbarvená Tatra T 613, která byla svého času ilegálním zbožím. Totiž představitelé minulého režimu byli přesvědčeni, že černá barva není vhodná na dětské hračky, a tak její užití v tomto odvětví zkrátka zakázali.
A co kabelově i mechanicky řízené škodovky, tatrovky, fiaty, formule nebo taxikářské mercedesy třídy E? Nebojte, i všechny tyto kousky zde mají svůj domov.
Československá expozice nabízí pohled na různé Škodovky 1203, případně na nákladní tatrovky včetně dakarských či expedičních speciálů. Nenechte si ujít taktéž bakelitové osobní tatry od firmy Igra z 50. let, vybavené zatáčecí zadní nápravou i setrvačníkem.
Za zmínku stojí ještě slavné traktory Zetor od firmy KOVAP (zal 1946), které se pyšní propracovaným řazením, zpátečkou a funkčním volantem.
Baťův vedlejšák
Druhé patro Muzea autíček je zasvěcené všem modelům vzniknuvším na území bývalého východního bloku. Zde je nadmíru zajímavé, že některé vystavené exponáty mají svůj původ v opravdových vojenských vozidlech, které byly po vyřazení přetaveny na kovy, z nichž vznikly právě předmětné miniatury.
Další kuriozita – vojenské zmenšené repliky nesměly mít stejnou barvu jako bojové originály, to patrně kvůli tomu, aby nedošlo k prozrazení maskování nepříteli. Dnes úsměvné, tehdy smrtelně vážně myšlené.
Své pevné místo v prosklených domečcích tady mají krom těžkých armádních strojů také miniaturní buchanky, uazy 469, čajky, samary, žigulíky, volhy a jiné gazy.
Pokud vzpomeneme na bakelit, nemějme v paměti pouze trabanty (i když ten byl z duroplastu, my víme). Vždyť z bakelitu se kdysi dělaly také zmenšené závoďáky, ikonické tatrovky nebo škodovácké tudory, dodatečně přestavitelné na setrvačníkový pohon.
A když nahodíme do éteru Baťa Zlín, co se vám vybaví? Cvičky a pneumatiky Barum? Správně, ale rovněž byste měli vědět, že tento továrník produkoval taktéž různé pryžové modely (auta, letadla, vlaky aj.), které byly údajně rozdávány dětem v obuvnických prodejnách této slavné značky.
Ani v druhém zámeckém podlaží vás expozice neochudí o vzácnosti, neb se stačí podívat na skříňové a cisternové nákladní auto od výrobce Stella. Pokud jste spíše západně orientovaní, pak jistě zaplesáte při pohledu na americké i kanadské náklaďáky, případně na francouzská vozidla, kde nechybí ani ikonický Citroën Traction Avant.
V celém muzeu se můžete setkat i s různými autodráhami a modely vlaků nebo motocyklů. Úplně nejvrchnější patro je poté věnováno asi 60 různým šlapadlům, která v budoucnu dostanou své vlastní prostory, vybudované na zámecké zahradě. V oněch místech vyroste též dráha pro elektrická autíčka, v nichž se budou smět povozit děti, zatímco turisticky naladění dospělí ocení připravovaný hotel s kapacitou zhruba 50 osob.
Místo, které ročně navštíví asi osm až deset tisíc lidí, se chlubí ještě přidruženou stylovou kavárnou, obsahující archiv všech dosud vyrobených modelů Abrexu (stovky autíček na zdech), která zároveň slouží jako oficiální kamenná prodejna firmy.
Dospělí zaplatí za vstup v automatické pokladně přijímající i platební karty 150 Kč, senioři, studenti do 26 let a držitelé průkazu ZTP 80 Kč, zatímco rodinná vstupenka vás vyjde na 300 Kč. Otevírací doba je sezonní, řízená dle tabulky níže:
Muzeum autíček – otevírací doba |
---|
Září až červen |
ÚT–PÁ 11:00–18:00 |
SO, NE, svátky 10:00–18:00 |
Červenec až srpen |
ÚT–PÁ 10:00–18:00 |
SO, NE, svátky 09:00–19:00 |
Zavřeno |
24.,25.,26. a 31. 12. |
1.1., Velikonoční pondělí |
Na průvodce zde narazíte zřídkakdy, ovšem QR kód vyprávějící příběh dané expozice najdete na spoustě vitrín. Stačí tedy mít s sebou chytrý telefon (nebo si jej v kavárně půjčit) a provádět se samovolně.
Najít, zakoupit, zrenovovat a pak celý přísecký zámek věnovat zmenšeninám automobilů s možností vstupu veřejnosti je zkrátka srdeční záležitostí. Možná si říkáte, že jde o bezva cílové místo zejména pro děti, nicméně po absolvování prohlídky muzea to bývají obvykle dospělí, kterým se z prostor připomínajících jejich mládí vůbec nechce odejít…