Hlavní obsah

Nejkrásnější československý bydlík i škodovácké SUV ze 60. let. Malé muzeum nabízí zajímavé kousky

Foto: Jan Majurník

Vedle Trekky najdete v muzeu řadu dalších zajímavých kousků

Staré Město u Uherského Hradiště je sice vyhlášené zábavním parkem plným kovových zvířat, nicméně tušili jste, že se uvnitř ukrývá také řada zajímavých automobilů, mezi nimiž najdete i první SUV od Škodovky nebo novodobá erka? Tak pojďme dovnitř, seznámíme vás s některými exponáty.

Článek

Kovová zoo je atrakce, která do Starého Města u Uherského Hradiště přiláká každoročně desetitisíce návštěvníků. Vně areálu však mají svůj domov také veterány ze Slováckého autoklubu, takže se i jimi můžete kochat prakticky celý rok.

Foto: Jan Majurník

Exponáty jsou poměrně v těsné blízkosti, což trochu kazí celkový dojem

V rámci každoročního dostaveníčka historických vozidel jsme se do Kovozoo vydali také my, prošmejdili jsme muzeum, objevili novodobá erka a vyfotili pro vás pár zajímavých kousků, které se i s jejich posádkami dostavily na třetí ročník srazu.

Skromné muzeum najdete pod jednou střechou, veterány vyskládané jeden vedle druhého, některý vůz s bližšími popisky, jiný zase skoro bez názvu. Je to dané zejména tím, že zde muzeum figuruje jako doplňková záležitost a že zde mají svá vozidla ustájena členové Slováckého autoklubu.

Foto: Jan Majurník

Ustájená vozidla zde mají členové Slováckého autoklubu

I tak se tu dá najít první SUV od Škodovky, aerovky, pár amerik nebo jedna z prvních mrkaček vůbec. Některé modely jsme si tedy prohlédli detailněji a vás zveme na bližší seznamku.

Karosa W4 Dingo

Začneme obytným přívěsem Karosa W4 Dingo. Prý jde o nejkrásnější tovární bydlík tehdejšího Československa. Díky sklolaminátové karoserii vozidlo váží 400 kg, nabídne prostor pro dvě malé děti a dva průměrné dospělé a na svou dobu vcelku pokrokovou konstrukci.

Foto: Jan Majurník

Tak to vidíte, Karosa nevyráběla jen autobusy

A to je ten problém, protože se část materiálu na výrobu musela dovážet, proto konečná cena obytňáku byla svého času cirka 20 tisíc korun, zatímco nová Octavia stála 28 tisíc korun. Poptávka tak nebyla vůbec velká, proto od roku 1959 do roku 1961 vzniklo pouze 46 kusů + jeden prototyp.

Škoda Trekka

Donedávna by si na Trekku nikdo nevzpomněl, nebýt poměrně velké kampaně z dílny tuzemské Škody Auto. Každopádně se o vozu říká, že jde o první SUV značky, přestože má poháněnou jen jednu nápravu.

Foto: Jan Majurník

Trekka má pohon jen jedné nápravy, nejde tedy moc o off-road

Trekka využívá základů Octavie a je dílem novozélandského prodejce škodovek. Výroba se datuje k roku 1966 a doprodeje posledních vozů k 1973. Na pár kusů tohoto modelu byste měli narazit také v jihovýchodní Asii a prameny uvádí, že se zhruba sedm vozidel nachází též v Česku.

Zbrojovka Z 5 Express

Modelová řada Z 5 rozdělila v roce 1935 automobilové cesty naší brněnské Zbrojovky na lidovou a luxusní. Právě Z 5 s přízviskem Express demonstrovala honosnost série, proto dostala vodou chlazený dvoutaktní čtyřválec a manuální tříkvalt.

Foto: Jan Majurník

Z 5 Express byla vrcholovým dílem naší Zbrojovky

Vůz dále dostal přepracovaný podvozek ze Z 4 a odpružení pomocí příčných per i hydraulických tlumičů, takže jste v něm mohli komfortně svištět 130 km/h. Nutno dodat, že jednu speciální Z 5 vlastnil také Vlasta Burian.

Cord 812

Cord 812 je pokračovatelem Cordu 810, tedy modelu, který v roce 1936 spolu s Alfou Romeo 8C poprvé oblékl takzvaná mrkací světla. A jak to vypadá pod kapotou 812? Inu tradiční V8, hmotnost celku přes dvě tuny a maximálka asi 160 km/h. A ten design, ten naživo fakt stojí za to.

Foto: Jan Majurník

Cord 810 a 812 se vyznačují ikonickými mrkačkami

Praga RN

Legenda od Pragovky s řadovým šestiválcem SV o objemu 3,5 litru a výkonu 72 koní. Tento ikonický šestitunový autobus je jednou z dominant muzea a v mnohých návštěvnících evokuje vzpomínky na mládí a cestování. Tehdy hodně pomalé, protože vozidlo má maximálku jen 80 km/h.

Foto: Jan Majurník

Legendární, ale tuze pomalý autobus od Pragovky

Jak to má kola, tak…

Při příležitosti zvláštních událostí v Kovozoo se veřejnosti zpřístupňují také reinkarnovaná erka od Hoffmann & Novague. V rámci naší návštěvy jsme si mohli nerušeně prohlédnout hned tři kousky, odpočívající v příjemném stínu přilehlé budovy.

Foto: Jan Majurník

Modely R200 jsou nepřímými náhradami za původní sportovní škodovky

Jednou za rok se v areálu přidruženého kovošrotu koná rovněž dostaveníčko historických vozidel, přičemž letošní ročník byl už třetí. S foťákem v ruce jsme tedy rozsáhlý plac oběhali a některé veterány pro vás vyfotili. Koukněte tedy do galerie níže.

Přestože jsou hlavní atrakcí kovová zvířata vyrobená z jinak nepoužitelných zbytků, rozhodně doporučujeme zastávku ve skromném veterán muzeu. Celý areál je až na pár dní přístupný celoročně, a to dle sezony od 9:00 či 10:00 hodin do 17:00 či 18:00 hodin.

Vstupné na všechny atrakce včetně muzea je znovu odvislé dle sezony, proto děti od 3 do 15 let zaplatí 100 až 120 Kč, studenti a senioři 120 až 140 Kč, zatímco dospělí od 130 do 150 Kč. Samozřejmostí je i výhodnější rodinné vstupné, bezplatné parkování, možnost vstupu se psem a řada dalších doprovodných atrakcí (maják, letoun aj.).

Staroměstská Kovozoo tedy není žádnou motoristickou Mekkou, ale spíše zábavním centrem, vhodným na výlet spojeným se skromným automobilovým ozvláštněním. Ostatně podobně to funguje i v „živé“ zoo ve Dvoře Králové nad Labem, kde můžete na safari vyjet půjčeným hybridním Yarisem, případně rovněž vlastním vozem. No zkrátka jak je na místě něco, co má dvě, tři nebo čtyři kola (šest, osm…), tak se to prostě počítá!

Načítám