Hlavní obsah

Navštívili jsme unikátní sbírku plnou příběhů. Kromě vzácných BMW tady stojí třeba i funglovka od Ferrari nebo Felicie s logem BMW

Foto: Stratos Auto

Automobilové sbírky nemusí být nutně megalomanské, aby zaujaly. Někdy stačí jen pár aut s poutavým příběhem a senzace je na světě. Jednu takovou expozici jsme navštívili přímo v Hradci Králové a nestačili se divit, kousek od sebe stálo italské Ferrari a česká škodovka s logem BMW.

Článek

Přímo v placatém Hradci Králové, ráji městských elektrobusů, stojí prosklená prodejna společnosti Stratos Auto (letos slaví 30. výročí), v jejímž patře se nápadně tyčí soukromá sbírka majitele společnosti Martina Strakoše.

Tam jsme se vydali i my, abychom si poslechli a prohlédli jeho motoristický příběh vyjádřený několika zajímavými modely.

Jízdní kolo

Vlastně úplně první přibližovadlo. Skládací jízdní kolo z 80. let od společnosti Eska z Chebu, ovšem upravené kvůli tomu, že majitel na něm svého času potřeboval jezdit i se zlomenou nohou. Přepracoval tedy rám a v době léčení šlapal jen jednou nohou.

Foto: Jan Majurník

Jízdní kolo Eska bylo upraveno pro jízdu pomocí jedné nohy.

BMW X5 V8

První bavorák sbírky Martina Strakoše platí dnes za jeden ze svatých grálů BMW. Jde o model X5 generace E53 po modernizaci, který má pod kapotou vidlicový osmiválec o výkonu 360 koní, a jeho výfuk vydává tuze líbezný zvuk.

Model s aktuálním nájezdem 191 tisíc kilometrů byl v roce 2004 zakoupen jako nový v Německu a po pár letech provozu jej Martin Strakoš poslal dál. Vozidlo následně změnilo několik majitelů, až se nakonec vrátilo zpátky ke svému prvnímu vlastníkovi.

Ten jej dal do pořádku, například spravil lak, pořídil nové originální čalounění sedadel, vyměnil palubní displej a vozidlo kompletně vypucoval. Svého času bylo tohle osmiválcové SUV zjevením, v jehož stopách se později vydali i konkurenti BMW.

Škoda Felicia

Historicky první firemní dodávka firmy Stratos Auto, která vozila díly a sloužila jako doprovodné vozidlo pro nadměrné náklady. Škoda Felicia osazená 68koňovou třináctistovkou už najela 261 761 kilometrů, takže před několika lety přišel čas na její renovaci.

Foto: Jan Majurník

Škoda Felicia s logem BMW. Dříve firemní dodávka, dnes vzpomínka na začátky.

A protože tou dobou byla firma Stratos Auto etablovaným dealerem BMW, udělali si zaměstnanci Stratos Auto ze svého šéfa trochu legraci a vozidlo osadili logem BMW a bavoráckou trikolorou. Jako vzpomínku na začátky.

BMW M5 E61

Divoký kombík s přirozeně dýchajícím pětilitrovým desetiválcem pod kapotou standardně pracuje se 400 koňmi, ovšem po stisknutí tlačítka M nejvyšší výkon vzroste na 507 koňských sil. Sbírkový kus s nájezdem přesahujícím 141 tisíc kilometrů byl pořízen jakožto auto na běžné jezdění k příležitosti otevření hradeckého salonu BMW dle nových standardů.

Foto: Jan Majurník

Ostrých kombi BMW M5 E61 vzniklo okolo tisícovky.

Uvnitř vozu najdeme alcantarový strop a červenou kůži z programu Individual. V době pořízení, tedy v roce 2007, bylo možné auto zakoupit a uplatnit jakožto daňově odpočtové, což ušetřilo nemalé peníze.

Foto: Jan Majurník

I přes nájezd 141 tisíc kilometrů je auto velmi zachovalé.

Podle zdrojů od BMW bylo do oficiálního prodeje v letech 2007 až 2010 posláno jen 1 009 kusů tohoto ostrého kombíku jedoucího přes 300 km/h, takže dnes je to už celkem raritka, zejména pokud je v perfektním stavu.

BMW M4 GTS F82

Lidově řečeno okruhový speciál od BMW z roku 2017, který je unikátní tím, že má jak silniční, tak závodní homologaci, což poznáte i podle zadního rámu. Modelů BMW M4 GTS generace F82 vzniklo pouhých 700 kusů, každý z nich dostal mimo záplavy karbonových dílů také 500koňový dvojitě přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec.

Kromě maximálky 305 km/h se odlehčená limitka pyšní vstřikováním vody do válců pro zlepšení plnicí účinnosti a specifickým interiérem zaměřeným na redukci hmotnosti. Auto s aktuálním nájezdem lehce přes šest tisíc kilometrů přistálo do sbírky jednak jako demo model pro okruhové zákaznické dny a také jako vzpomínka na otevření pražského showroomu BMW Stratos Auto.

BMW M2 CS

Podle Strakoše by v žádné sbírce neměla chybět ani nějaká ta jezdecká učebnice, za kterou on považuje například BMW M2 CS. Odlehčený model z roku 2020 s nájezdem 15 tisíc kilometrů vybavený šestiválcem naladěným na 450 koní prý platí za výbornou pomůcku pro nadějné závodníky či driftery.

Jeden z 2 200 vyrobených kusů oblečený do metalického modrého laku dorazil do sbírky jako památka na otevření salonu BMW v Pardubicích.

MV Agusta F4 750 Senna

Některé legendy nezemřou ani tehdy, když nás fyzicky opustí. Příkladem budiž brazilský závodník Ayrton Senna, na jehož počest vzniklo mimo jiné 300 edičních motocyklů značky MV Agusta F4. Objem zastavěného čtyřtaktního motoru je 749,5 ccm, výkon 137 koní a pod jeho vývojem jsou podepsaní také inženýři z Ferrari.

Mašina to z nuly na sto zvládne okolo tří sekund a jede asi 285 km/h. Sbírkový kus má číslo 126/300 a na tachometru nájezd 4 921 km.

Zajímavostí je, že tehdejší prezident značky MV Agusta, Claudio Castiglioni, byl osobním přítelem právě Ayrtona Senny, proto představil tento speciál, aby podpořil charitativní organizaci Instituto Ayrton Senna v její pomoci dětem a mladým lidem v Brazílii.

Ferrari F8 Spider

Podle Martina Strakoše je Ferrari F8 Spider takový playstation na kolech, jeho jízdní vlastnosti popisuje jako fantastické. Na druhou stranu varuje před tím, že jízda v něm je návyková a nutí řidiče chtít víc a víc, což může v případě nezvládnutí situace skončit kolizí.

Přece jen za předními sedadly pracuje 3,9litrový vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly, který vyprodukuje výkon 720 koní a rozhýbe tento placatý supersport až ke 340 km/h.

Model byl v roce 2021 pořízen čistě pro radost, čemuž odpovídá i nájezd pouhých 1 618 km. Mimo toho nám majitel vozu prozradil, že je daleko pohodlnější než jeho M4 GTS a že i lépe jezdí.

SAAB 99 Turbo

Hadice od turbodmychadla tohoto modelu z roku 1980 nejsou silikonové ani gumové, ale kovové. Vstřikování už je řízeno elektronicky, převodovka je zesílená a celkově auto platí za skandinávský technický skvost.

Zachovaný kus s nájezdem 35 423 km ve sbírce figuruje jako doplněk k německé šlechtě a italským motorizovaným vášním. Zároveň je však za vzpomínkou na střední školu, kde se Strakoš vyučil automechanikem. Jeho učitel jej totiž do saabů pořád lámal, proto tento švédský automobil před několika lety rozšířil poutavou motoristickou sbírku.

BMW R1200 GS

Posledním kouskem příběhové kolekce je BMW R1200 GS z roku 2020, které má najeto 15 218 km a dokáže uhánět až 219 km/h. Jde vlastně o výletový kus na občasné vyjížďky a zároveň o jednu z nejoblíbenějších motorek vyráběných známou bavorskou společností.

Foto: Jan Majurník

BMW R1200 GS slouží jako motorka pro občasné výlety.

Soukromá sbírka Martina Strakoše tedy vypráví začátky, ukazuje milníky a servíruje i radost ve formě mnoha skotačících koní. Jde také nejspíš o jedinou expozici, kde na jednom místě potkáte Felicii s logem BMW, Ferrari, SAAB, ostré bavoráky a předělané jízdní kolo.

Načítám