Hlavní obsah

Předválečné stroje, legračně zabahněná motorka i další skvosty. Vyrazte do strakonického muzea

Foto: Jan Čejchan

V sedmdesátých letech byly motocykly ČZ vyráběny hlavně pro export

Aktualizováno

Strakonice a značka ČZ k sobě patří od roku 1919, kdy byla zbrojovka ČZ založena. Proti zbraním jsou ale pod značkou ČZ pro větší část našeho národa známější motocykly. Jízdní kola ČZ, motokola, cestovní motocykly z předválečné výroby a cestovní i úspěšné sportovní motocykly z let socializmu, až po ukončení výroby motocyklů ČZ v roce 1997, to všechno je k vidění v nové expozici ČZ v Muzeu středního Pootaví ve Strakonicích.

Článek

Hrad Strakonice má za sebou léta nákladných rekonstrukcí, které byly letos korunovány slavnostním otevřením Muzea středního Pootaví. V rekonstruovaných prostorách je umístěno velké množství sbírkových předmětů z různých oborů lidské činnosti, týkajících se místního regionu. Nově je zde velmi posílena expozice výrobků strakonické zbrojovky ČZ, zejména motocyklů.

Foto: Jan Čejchan

Silniční závodní stopětadvacítka ČZ-Walter typ 852 byla vyráběna v letech 1952 až 1957, bylo vyrobeno 42 kusů. Čtyřdobý jednoválec s rozvodem 2 × OHC o výkonu 15 koní umožňoval maximální rychlost 135 km/hod.

Koncem dvacátých let klesal odbyt zbraní a zbrojovky hledaly doplňkový mírový výrobní program. Firma ČZ koupila v roce 1929 továrnu na výrobu součástí pro jízdní kola, převedla výrobu do Strakonic a v roce 1930 začala produkovat vlastní jízdní kola pod značkou ČZ Rapid. Jejich znakem byla písmena ČZS (Česká Zbrojovka Strakonice), stylizovaná do převodníku.

Expozice značky ČZ začíná v Muzeu středního Pootaví ve Strakonicích právě několika původními, krásně zachovalými bicykly. Všechny exponáty jsou citlivě zrestaurované a v úsporných prostorách starého hradu jsou instalovány za masivními skleněnými panely, které návštěvníkům umožňují prohlídku z bezprostřední blízkosti a zároveň exponáty chrání před případnými doteky. Chrání je ale také před pořízením kvalitních fotografií (to na vysvětlenou).

Foto: Jan Čejchan

Jízdní kola ČZ

Po prvních bicyklech následovalo několik modelů motokol, nejprve s jediným převodem a spojkou, až od roku 1937 bylo vyráběno motokolo se stokubíkovým motorem a třístupňovou převodovkou. V roce 1935 byl představen první motocykl ČZ 175. Následovaly další modely s dvoudobými motory 250, 350cm3, až po dvouválec 500 cm3. Průřez tímto obdobím představují exponáty v první místnosti expozice ČZ.

Foto: Jan Čejchan

Motokolo ČZ 98 s třístupňovou převodovkou (vpravo) a stopětadvacítky vyráběné po druhé světové válce

Foto: Jan Čejchan

Mezi sběrateli nejhledanější motocykly ČZ patří dvoudobá dvouválcová pětistovka

Po znárodnění továrny, krátce po skončení druhé světové války, se značka ČZ zaměřila na cestovní maloobjemové motocykly (do 175 cm3), dvěstěpadesátka se objevila v roce 1961 a později byly pro export vyráběny i motocykly ČZ 250  a 350, osazované dvouválci Jawa. Výběrem z dlouhé modelové řady těchto motocyklů prohlídka expozice pokračuje a samozřejmě nechybí ani zástupci slavných sportovních motocyklů ČZ. Světové úspěchy připomínají fotografie a trofeje strakonických jezdců, také medaile z Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěže.

Foto: Jan Čejchan

Jedna z vitrín s cennými trofejemi

Foto: Jan Čejchan

Motokrosový motocykl ČZ 250 typ 968.01, vyráběný v letech 1965 až 1968, byl do strakonického muzea zakoupen od soukromého sběratele z Belgie

Foto: Jan Čejchan

Působivá instalace před vchodem do sekce motocyklů ČZ

Strakonické muzeum má instalace citlivě zasazené do budov rozlehlého památkového objektu, strakonického hradu. V historických budovách nepůsobí muzeum rušivě ani přesto, že je vybaveno moderní audiovizuální technikou včetně dotykových obrazovek. S jejich pomocí se zabaví i ti nejmladší návštěvníci.

Foto: Jan Čejchan

Sestavte si motorku! Elektronické puzzle je jednou z atrakcí pro nejmenší

Aniž by to bylo plánované, tak v oddělení motocyklů ČZ se pobaví i dospělí příznivci jedné stopy, zejména sportovních motocyklů do terénu. Architekt výstavy se zřejmě dozvěděl, že s motokrosovými motocykly se jezdí v blátě. Vnuklo mu to nápad vytvořit motokrosové zákoutí, vylepené kopiemi novinových článků, oslavujících úspěchy našich závodníků na motocyklech ČZ.

Nápad dobrý, jen poněkud laicky provedený. Do toho zpravodajského prostředí umístil motokrosový motocykl, který pro náležité dokreslení prostředí hutně přizdobil světlým jílem.

Foto: Jan Čejchan

Motokrosový motocykl ČZ ze sedmdesátých let to „schytal“. I v muzeu je ale vhodné připomenout prostředí, v jakém na výtečných motocyklech ČZ sklízeli naši jezdci medaile i v nejprestižnějších světových kláních

Ta ubohá motorka vypadá, jako by k jejímu opatlání byly přizvány děti z mateřské školky. Snad by tak mohla na trati skončit jako odstavená někde vně bahnité zatáčky. Po závodě ale bývají na sedle, na řídítkách a stupačkách patrné stopy, které tam zanechal jezdec. Totálně zabahněná motorka, na kterou bláto přilétalo úplně ze všech stran, bez ohledu na pravděpodobný směr jejího pohybu, a na které přitom zřejmě nikdo nejel, se při slavnostním otevření muzea prvního dubna mohla jevit jako podařený aprílový žertík. Uvidíme, jak dlouho ten apríl ve Strakonicích vydrží.

Tato veselá maličkost ovšem nijak nesnižuje kvalitu prezentované sbírky, ani její náročnou instalaci v omezených prostorách historických budov. Je až s podivem, že se tvůrcům expozice podařilo do jednoho z výklenků vtěsnat i motocyklový trenažér, který nabízí možnost vyzkoušet si roli silničního závodníka.

Foto: Jan Čejchan

V expozici zbrojovky samozřejmě nemohou chybět zbraně

V muzeu nejsou jen motorky

K symbolům regionu i města Strakonice patří také dudy a dudácké tradice. Hra na dudy se vyučuje v místní hudební škole a ve městě se koná i věhlasný mezinárodní dudácký festival, kam se sjíždějí muzikanti z celého světa. Proto do strakonického muzea jistě patří i největší sbírka dud ve střední Evropě, která čítá 137 nástrojů nejen českých, ale pocházejících i z mnoha zemí celého světa.

Foto: Jan Čejchan

Dudy – jedna z vitrín, ve kterých je vystaven tento tak různorodý a pro laika obtížně pochopitelný hudební nástroj

Další zajímavý obor prezentuje expozice loutkářství. Přibližuje čtyři loutkářské rodiny, spjaté se Strakonicemi a jejich okolím. Z nich nejznámější postavou je jistě Josef Skupa, tvůrce komické dvojice loutek Spejbla a Hurvínka, která proslavila české loutkářství v celém světě. Josef Skupa se narodil ve Strakonicích nad bývalou hospodou U Švehlů na Velkém náměstí a s loutkami začal hrát v padesátých letech dvacátého století.

Foto: Jan Čejchan

Vystavené loutky Spejbla a Hurvínka jsou přesnými kopiemi těch, které hrály v Divadle Spejbla a Hurvínka v Praze

Muzeum středního Pootaví ve Strakonicích nabízí ještě mnoho dalších zajímavostí. V opojení motocykly nesmíme pominout samotný rozlehlý strakonický hrad, o jehož existenci se dochovala nejstarší listina z roku 1235. Hrad byl pak v průběhu následujících staletí pod vlastnictvím mnoha majitelů přestavován a dostavován až po současnou citlivou rekonstrukci, která mu snad už zajistila definitivní nesmrtelnost.

Hrad ve svých útrobách skrývá ještě mnoho dalších zajímavostí, například největší expozici řádu maltézských rytířů na světě, expozici textilní výroby ve Strakonicích s doloženou historií až do roku 1482 a jiné místní pamětihodnosti.

Muzeum středního Pootaví ve strakonickém hradu má otevřeno od března do prosince od úterý do neděle, vždy od 9 do 17 hodin. Prohlídka je rozdělena na dva okruhy, přičemž expozice zbrojovky ČZ a další zmíněné naleznete v tom prvním. Základní vstupné činí 60 korun, snížené (děti 6-15 let, studenti, senioři) 30 korun, rodinné vstupné pak 130 korun.

Načítám