Článek
Se společností Atom Car Engineering jste se u nás na stránkách již setkali, protože jsme měli nabídku otestovat jejich repliky automobilů Porsche 356 a 550. Právě tato společnost stojí za zbrusu novým českým muzeem automobilů u nás. To se otevřelo letos, druhého července ve Stodu, nedaleko Plzně, a je věnované hlavně slavným Volkswagenům Brouk. Ten byl majitele muzea – Míry – prvním autem, a tak není divu, že z toho byla láska na celý život.
Sbírku aut a dalších exponátů najdete v přízemních prostorách nádherné budovy starého pivovaru. Návštěvu si můžete naplánovat i na parný den, protože v přízemí s historickými klenbami je stálá a také nízká teplota. Samozřejmostí je i nabídka občerstvení a také program pro děti, které se v expozici mohou vrhnout na plnění několika úkolů.
Už na dvoře určitě uvidíte nějaké Brouky, v době naší návštěvy tu stál plně funkční Volkswagen 1302 v nádherném stavu a vedle druhý stejný exemplář, trošku zanedbanější, který se chystá na amatérský závod Gumbalkan. Za recepcí je pak trenažer, kde si můžete zazávodit na konzoli zakomponované do karoserie Škody Pick-up Freestyle pro rallycross. Následuje sbírka historických předmětů pro různé účely – zemědělské stroje, telefony, jízdní kola, hračky, kuchařské potřeby, šicí stroje, rádia a další historické předměty. Největším exponátem je starý traktor Zetor, který se pod nízké klenby vejde jen tak tak.
Fanouškům motorismu už to ale kroutí hlavou doleva, kde jsou momentálně dvě rozestavěné repliky Porsche 550 Spyder, a tak můžete na vlastní oči vidět, jak taková práce reálně probíhá. Pro větší nálož vystavených aut musíte ale vyrazit do dalších tří výstavních hal. V té první jsou hotové repliky Atom Car Engineering, ale i tříkolka, kterou u této firmy také kdysi vyráběli. Sbírku doplňuje plážová buggy s netradičním a velmi oblým tvarem. Ta má v kapotě zakomponovaná světla Porsche a její žabí výraz trochu připomíná Austin-Healey. Vedle pak stojí čtyřválcové Porsche 912, které jsme před časem na našich stránkách také představili. Sbírku doplnila ještě stará Tatra 57.
Třetí hala je vyloženě broučí. Uprostřed sice najdete původní Transporter T1 Westfalia a druhou generaci T2 v obytné verzi, která dojela až na polární kruh, ale jinak je to čistě broučí záležitost. Nejkrásnější je asi nádherně zrestaurovaný Volkswagen 1200, který je v podobě, v jaké byl Brouk majitelova otce. Doplňuje jej přestavěný Speedster se zádí podobnou americkým hot-rodům, kabriolet, několik předrenovačních exemplářů včetně nejstaršího modelu s děleným zadním oknem, díky kterému má přezdívku „preclík“. Je tu i upravený Brouk s motorem Subaru a výkonem 400 koní, který kdysi vyhrával na sprintech, nebo úspěšný speciál na rallycross. Vzácným artefaktem je podlaha z mezitypu KdF. Míra schválně nechce vystavovat jen hotová auta, ale i exempláře, kde někdo renovaci začal, ale pak nevěděl jak dál.
Město Stod najdete na silnici I/26 z Plzně do Domažlic. Cesta z Prahy vám zabere necelou hodinku a půl a většinu strávíte na dálnici D5. Tu opustíte exitem 89 na konci obchvatu Plzně a pak už je to jen 15 kilometrů po hlavní silnici do Stodu, kde jen odbočíte do Ostrovní ulice a zaparkujete u čísla 87. Otevřeno je od středy do neděle od 10 do 17 hodin. Plné vstupné je 290 Kč a zlevněné 210 korun. Děti do šesti let mají vstup zdarma, pro žáky do patnácti let pak stojí vstupenka 180 korun.