Článek
Přestože je dnes na britském trhu nejsilnější Ford, neznamená to, že by modrým oválem jezdil úplně každý. Také Škoda Auto má ve Spojeném království své určité místo, které jí náleží už řadu let.
Zajeli jsme do muzea Svět Škodovek, které leží mezi Čerčany a Poříčím nad Sázavou a kde čtyři zajímavé ryze britské kousky mají vystavené. Každý z nich navíc vypráví docela zajímavý příběh.
Škoda Elmo
Elma si možná vybavíte jakožto červeného Muppeta z televize, nicméně také jde o elektrickou Škodu Favorit přestavěnou podnikem Škoda Elcar Ejpovice. Tento vůz u nás můžete znát jako Eltra, nicméně pro Británii zvolili název Elmo. Prý proto, že by Eltru Britové neuměli snadno vyslovit.
Vystavený užitkový kus s nájezdem pouhých 170 mil je z roku 1992, má jeden elektromotor o výkonu 15 kW (20,3 koně) a 14 olověných baterií. Zajímavostí podle informací z muzea je, že vozidlo sice má pětirychlostní převodovku, nicméně pátý stupeň je blokovaný. Důvod je prostý, slabý motor by takový převod zkrátka nezvládl.
Teoretický dojezd na jedno nabití je 80 km, nicméně reálně počítejte spíš s 50 km. Nízký dojezd a absence topení tyto modely předurčila k neúspěchu, takže není divu, že muzeum uvádí, že elektrických modelů Favorit a Favorit Pick-up vzniklo jen asi 150 kusů.
Celý projekt poté skončil vstupem Volkswagenu do Škodovky, ten už měl tehdy svoje, dalo by se říct, experimentální citystromery, tedy elektrické golfy.
Příběh Elma má ještě úsměvnou třešničku. Když majitelé Světa Škodovek tuhle raritu importovali, našel se jistý celník, který se šel podívat pod víčko nádrže. Prý kvůli možnému pašování zboží…
Dotyčný celník se pak přijel na auto do muzea reálně podívat a sám se na recepci „přiznal“, že je to on, ten dotyčný důsledný kontrolor. Konec dobrý, všechno dobré!
Škoda Rapid 135 RiC
Vyobrazený Rapid z roku 1990 je obrovským unikátem, jelikož jde o takřka nový vůz s nájezdem jen pár desítek mil, který muzeum získalo z Anglie, kde byl automobil ještě vybaven transportní voskovou vrstvou na karoserii. A co víc, na čalounění byly ještě krycí igelity. Šlo tak o výlet zpátky v čase do raných devadesátých let.
Vozidlo si totiž svého času pořídil jistý dealer Škodovky jménem Paul, který automobil koupil a ihned uschoval pro další generace. Po 28 letech se rozhodl, že je čas Rapid poslat dál, ovšem nejen tak někomu. Cíleně si vybral muzeum Svět Škodovek, které splní Paulovu podmínku a model uchová ve stejném stavu.
Tento Rapid s motorem 1,3 litru (58 k) je navíc zvláštní tím, že je vybaven vstřikováním, má katalyzátor a lambda sondu (označení RiC). A těchto variant bylo skutečně málo, přičemž těch, co by byly ve stavu novém? Možná se tak díváte na světový unikát.
Škoda 120 LE Super Estelle
Znáte to, jak si třeba takoví Japonci nechávají to nejlepší pro domácí trh? U nás tomu bylo přesně naopak, čehož je důkazem i luxusní model Škoda 120 v provedení Super Estelle, což je mj. název, který byl používaný výhradně na britském trhu.
Vystavený vůz z roku 1983 měl stejně jako jeho modeloví bratříčci ve standardu hliníkové disky a motor 1,2 litru o výkonu 51 koní. A víte, co je nejzajímavější?
Britové Škodovce nevěřili, proto každý vůz řady 120 LE a LSE rozebrali a složili znovu, ovšem tentokrát s lepším spojovacím materiálem.
Přestože byla tato zadokolka s motorem uloženým vzadu vesměs opovrhovaným a zastaralým modelem, prodávala se na britském trhu poměrně dobře. Důvod byl ryze ekonomický, jelikož tehdy dostupné daleko lepší vozy nebyly v Británii tak levné jako Škoda. A tak naše auta řidiči ve Spojeném království vzali na milost.
Škoda Octavia
V 60. letech to v Československu nebyla žádná hitparáda, nicméně v rámci aut existoval jeden zajímavý a dnes velmi populární model, který si našel cestu i do Velké Británie. Řeč je pochopitelně o Octavii, ovšem o té původní.
Vyráběla se v několika variantách včetně Combi a z něho odvozené dodávky. Užitkové modely tedy mohly mít přepážku, což platí i pro zadní sedadla. Lišilo se také boční zaplechování/prosklení.
Většina těchto octavií byla exportována do skandinávských zemí, přičemž podobně jako u modelů Tudor byla na užitkových octaviích aplikovaná daňová finta. Zkrátka koupili jste dodávku, ale uvnitř auta čekal kit na domácí přestavbu. Daně jste tak platili jako za pracanta, ale jezdili de facto osobákem.
První variantu dodávkové Octavie poznáte podle pevného plechového boku, který se ovšem kroutil, proto se přešlo na vložená plechová okna (nahraditelná okna). Poslední modely měly už pevná okna, protože se našim inženýrům podařilo vyřešit problém s tuhostí karoserie.
Navzdory triku s daněmi o užitkové octavie na export nebyl kdovíjak velký zájem, čemuž odpovídá i pár desítek vyrobených kusů. Muzejní kousek je pak zajímavý tím, že karoserie byla vyrobena v roce 1966, ale kompletace s později vyrobeným šasi a export proběhly až v roce 1969. Vozidlo má také vzácnou barvu laku 1013.
Na britskou sbírku vyrazte do Světa Škodovek, jenž svoji sezonu startuje 28. března 2024 a končí 30. října 2024. Muzeum je letos otevřené včetně konce března dále v dubnu, květnu a v říjnu vždy v sobotu, neděli a ve svátky/prázdniny (seznam najdete na webu svet-skodovek.cz), zatímco od června do září se k autům dostanete po celý kalendářní týden, přičemž časy jsou vždy od 10:00 hodin otevíračka a v 17:00 hodin zavíračka. Základní vstupné činí 200 Kč, zvýhodněné 150 Kč, rodinné 550 Kč. Na místě je i kavárna či obchod se suvenýry, přičemž Svět Škodovek přijímá platební karty.