Článek
Kollerovo Odtimermuseum leží necelou hodinu jízdy ze Znojma přes hraniční přechod Hatě směrem na jih. Chcete-li se po cestě vyhnout zpoplatněnému úseku, pak pozor na silnici S3 vedoucí okolo města Hollabrunn, kde je vyžadovaná rakouská dálniční známka.
Už jen první pohled po vstupu do obří haly vám napoví, že jste patrně dorazili do veteránského ráje. Jestliže máte potřebu po spatření nějakého vzácného vozu k němu ihned přispěchat, tak tady skutečně nebudete vědět, kam dřív skočit. A to fakt nepřeháníme, protože tu najdete řadu světových rarit.
Někde se však začít musí, a protože ctíme pravidlo přednosti starších, míříme k 2,1tunovému Renautu Type CE z roku 1911. Francouzský vůz disponuje pětilitrovým čtyřválcem naladěným na výkon 30 koní a čtyřrychlostním manuálem. Vskutku úchvatná podívaná na tento dobový vrcholový skvost.
Po jeho levici se pak nachází řada dalších raritních modelů zahrnující třeba Studebaker Special Six Model EL, Lancii Astura, BMW 326 Cabrio, NSU Ro 80 vybavené wankelovým motorem nebo Jaguar Mark V. Střed pak zdobí kolekce několika historických Porsche včetně Carrery RS Touring z roku 1972.
Mohli bychom tak poskakovat od auta k autu, nicméně u Hispano-Suiza HS26 Junior Roadster z roku 1928 jsme se museli chvilku zdržet, protože jde o skutečný španělský automobilový klenot vybavený 4,58litrovým šestiválcem o výkonu 95 koní.
Jenže uděláte dva kroky dále a už na vás vykoukne raritní Bugatti 57 z roku 1938 vybavené 3,25litrovým osmiválcem naladěným na výkon 158 koní, který vůz rozhýbe až k nejvyšší rychlosti 150 km/h.
To už vás však láká další sekce zahrnující sbírku vzácných motorek vedenou obří Hondou Goldwing, Ford Model T (1924) v perfektním stavu, Ferrari 400i Automatic nebo moderní Shelby Cobru 427 SC s pětilitrovým osmiválcem.
Na své si taktéž přijdou fanoušci mustangů nebo jaguarů E-Type, nicméně slyšeli jste o 820 kilogramů vážícím rakouském Angelmaru připomínajícím Porsche? Patrně ne, jde totiž o podomácku postavený sporťák z komponentů z Porsche 356 a dílů od Volkswagenu.
Mimochodem znáte značku Messerschmitt? No jistě, a to zejména ve spojení s druhoválečnými letouny, ovšem tušili jste, že výrobce stvořil též maličké přibližovadlo pojmenované Kabinenroller? Na snímku vidíte model KR200 (vyráběla se i verze KR175 a jiné), tedy 240 kilogramů těžké mikrovozítko s jednoválcovým dvoutaktním motorem (191 cm3) o výkonu 10,2 koně, schopné uhánět rychlostí až 90 km/h.
Máte v oblibě staré bavoráky? Pak se určitě zdržte u pěkného BMW 850 s pětilitrovým dvanáctiválcem. Zajímá vás extrémní tuning? Tak to pro vás máme něco, co nejspíš nikde jinde neuvidíte. Hleďte na dvě silně upravené fiesty ozdobené 24karátovým zlatem. Líbí se vám, nebo ne?
Od tunerů je to pár kroků k historickým mercedesům a dalším skvostům typu Citroën Traction Avant 11 BL, Opel Kapitan, Rolls-Royce Silver Cloud II, Chevrolet El Camino nebo k Volkswagenu Golf první generace v perfektní kondici. Kdo naživo nikdy neviděl Sierru Cosworth od Fordu, RX-7 od Mazdy, formuli Lotus 69 ze 70. let či sbírku dobových policejních uniforem, má šanci v levém zadním křídle budovy.
Přijde vám, že je v Kollerově sbírce málo sporťáků od Porsche? Omyl! Těm nejlepším kouskům je totiž věnována prostřední kruhová sekce, kde najdete různorodé typy 911, dále 928, 964, 965, 944, 930, 914 a další. Všechny vozy zajisté v TOP stavu…
Nejvrchnější patro velmi stručně mapuje průlet automobilovou historií, přičemž expozice čítá například Benz Patent-Motorwagen (první patentované auto světa), Ford Model A, Tatru T 600 Tatraplan, Opel GT, Alfu Romeo Montreal nebo Porsche 964 Carrera Cup.
Úplně na konci vzadu si přijdou na své všichni nadšenci do rally, jelikož zde má své místo několik legendárních závodních ikon. Jmenujeme třeba Datsun 240Z, Peugeot 205, Ford Escort RS2000, Lancii Delta HF, Fiat 131 Abarth, Saab 96, Asconu od Opelu a rovněž naši Škodu 130 RS.
A pozor, tím ještě nekončíme. K vidění tu je též několik starých lidových vozidel, mezi něž řadíme třeba Glas T700, Fiat 500, BMW Isettu, Trabant 601 nebo Austin Seven. Vyplatí se pokračovat dále a neminout BMW M5 generace E60, roadster Panther J72 ani Renault Carevelle 1100 S.
Těsně před koncem prohlídky se určitě usaďte do stylového křesla a obdivujte krásy opodál stojícího Mercedesu 300 SL Gullwing, jenž se chlubí majestátními racčími dveřmi a luxusním interiérem.
Kollerovo muzeum se nachází v lokalitě zvané Heldenberg, kde kromě motoristické sbírky najdete ještě vinotéku, anglickou zahradu, španělskou jezdeckou školu chovající bílé lipicány (koně), chovatelskou stanici dravých ptáků a vesničku z mladší doby kamenné.
Kollerovo Odtimermuseum | Vstupné |
---|---|
Dospělí | 8 eur (205 Kč) |
Snížené | 7 eur (180 Kč) |
Děti do 5 let | zdarma |
Děti do 14 let | 4 eur (102 Kč) |
Rodinné vstupné | 18 eur (461 Kč) |
Parkování | zdarma |
Kollerovo Odtimermuseum | Otevírací doba |
Duben a říjen | úterý až neděle, 9:00–17:00 |
Květen až září | úterý až neděle, 9:00–18:00 |
Listopad až březen | sobota a neděle, 9:00–17:00 |
Návštěva tohoto místa je pro motoristické nadšence takřka povinností, navíc když leží necelou hodinu jízdy od Znojma. Vedlejší aktivity jsou poté garantem, že se případně nebudou nudit ani ti členové výpravy, kterým veterány nic moc neříkají. Cestou zpátky to můžete vzít přes hraniční přechod Hatě a spočinout v interaktivním muzeu hudby, herních zařízení, techniky a pinballu pojmenovaném Terra Technica. Oboje rozhodně doporučujeme.