Článek
Možná už jste někdy narazili na zmínku o tom, že největší soukromé muzeum Porsche se nenachází v rakouském Gmündu. Bohužel pro nás se nejedná o Gmünd na našich hranicích, ale o městečko Gmünd v Korutanech, nedaleko Villachu. V praxi to znamená, že když jsme byli v poledne v Rozvadově, do malebného alpského městečka jsme dorazili kolem půl šesté večer i s objížďkou dálničního tunelu pod Tauernem, který je zpoplatněný ještě nad rámec dálniční známky. Za poplatek 12 eur byste sice určitě nějaký čas ušetřili, ovšem připravili byste se o vyhlídku na zasněžené vrcholky Alp.
Ale proč právě Gmünd, když Ferdinand Porsche se narodil ve Vratislavicích nad Nisou (kousek od Liberce, v jeho rodném domě je také malé muzeum) a automobilka dnes sídlí ve Stuttgartu, kde má samozřejmě také velké muzeum? Protože právě do Gmündu se Ferdinand přesídlil v roce 1944, aby továrnu uchránil před spojeneckým bombardováním. A právě tady vznikl i první automobil Porsche vůbec, samozřejmě tehdy se základem v lidovém Volkswagenu Brouk, který měl na svědomí také Ferdinand Porsche. Ten ovšem po válce strávil 22 měsíců ve vězení, protože za války navrhoval techniku pro německý Wehrmacht.
Jeho syn Ferdinand, přezdívaný Ferry, převzal konstrukční kancelář a pustil se do konstrukce sportovního modelu, který dnes známe jako Porsche 356. Právě jeho první exempláře vznikly přímo v prostorách firmy v rakouském Gmündu v letech 1947 a 1948. Před přestěhováním zpět do Zuffenhausenu stihlo Porsche v Rakousku vyrobit 52 aut.
Muzeum založil Helmut Pfeifhofer v roce 1982 a dodnes jej vede jeho rodina. Nepřehlédnete jej díky všudypřítomným informačním tabulím, a tak se záhy objevíte u budovy bývalých stájí, která ve dvou poschodích ukrývá 40 automobilů, dva traktory a mnoho dalších exponátů včetně motorů, dřevěného kopyta pro výrobu hliníkových karoserií nebo mnoha modelů, součástek a plakátů. Určitě ji neminete, i stříška nad vchodem vypadá jako přední část typu 356. Na začátku vám pustí i film o úplných kořenech značky a dají vám i český letáček. Vstupné je 9 eur.
Co se exponátů týká, nejde jen o automobily Porsche. Protože to všechno začalo Broukem, najdete tu i vojenský KdF Wagen ve verzi Kommander nebo odvozený bojový Kübelwagen. Mezi nimi je i vojenský speciál Porsche 597 Jagdwagen. Vás ale určitě zajímají spíše sportovní modely slavné značky, takže tu je několik typů 356 včetně starého modelu s hliníkovou ruční karoserií, několik verzí typu 911 včetně závodních variant, moderního typu 997 rakouské policie nebo vzácná varianta Carrera RS 2.7. Nechybí ale ani typ 914 s motorem uprostřed, snová Carrera GT, prototyp hypersportu 918 RS a speciál z Le Mans.
Ubytovat se mimo letní sezonu není v Gmündu problém. Tady to prý nežije z lyžařů, ale spíš z pěší turistiky, jak nám prozradila milá majitelka pensionu, který s muzeem přímo sousedí, na výborné snídani. Za procházku stojí i městečko samotné s malebným hradem a hezkým náměstím plným výborných restaurací a obklopeným hradbami.