Článek
Do Technického muzea Tatry jsme sice už zavítali před dvěma lety, nicméně od té doby se událo mnohé. Jelikož dne 17. listopadu 2021 došlo k otevření zcela nového interaktivního muzea nákladních tatrovek, zbyl v první budově dostatek prostoru na to, aby se sem vrátily osobáky uložené v depozitáři nebo zrenovované kousky.
Neváhali jsme a vyrazili do Kopřivnice ještě jednou, abychom vám ukázali, co je uvnitř muzea nového. Zároveň se nám povedlo znovu okouknout staré známé, ovšem neméně vzácné exponáty, zejména z období moderních dějin.
Výsledek můžete shlédnout sami, a to formou deseti motorizovaných důvodů, proč do Technického muzea Tatry určitě vyrazit.
Tatra T613 Prezident
Jako jediný vyrobený kus se na vás v muzeu těší prototyp T613 Prezident s 200koňovým 3,5litrovým osmiválcem z designového pera Václava Krále, který vznikl díky přičinění společnosti Ecorra. Model Prezident představoval vizi modernizace dosluhující T613, nicméně po prezentaci úzkému kruhu lidí, mezi nimiž byl i Václav Havel, bylo rozhodnuto o zastavení projektu. Síly vývojářů se poté soustředily na T700.
Tatra T600 Tatraplan
Tento vzácný kabriolet z roku 1949 má na svědomí vysokomýtská karosárna Sodomka. Model postavený na základech Tatraplanu se nejprve ukázal na Ženevském autosalonu a poté jej k sedmdesátým narozeninám dostal Josif Vissarionovič Stalin.
Ten s ním však nejezdil, přičemž shodou okolností se tento unikátní vůz v roce 1976 vrátil do kopřivnických sbírek výměnou za Tatru T603.
Tatra V570
Prototyp V570 je z hlediska evropských dějin extrémně důležitý, jelikož se jím Ferdinand Porsche notně inspiroval při vývoji lidového KdF-Wagenu. A jak že se liberecký rodák k našemu vozu dostal? Zcela jednoduše, Hans Ledwinka jej totiž vystavoval na jednom z berlínských veletrhů, jehož se účastnil i sám Porsche.
Tatra T603 B5
Je libo trochu vítězného závodění? Nabízíme Tatru T603 z roku 1967, zhotovenou pro kategorii B5. Na snímku vidíte jeden ze čtyř soutěžních vozů vyrobených pro podnik Marathon de la Route, který má hydraulické kotoučové brzdy Dunlop vybavené posilovačem ATE.
Pohonnou jednotkou vozu pak je 2,5litrový vzduchem chlazený osmiválec osazený čtyřmi dvojitými karburátory Weber. Díky tomu má vůz výkon 145 koní, maximálku 195 km/h a spotřebu 25 až 30 litrů na sto.
Tatra T603 A
Prototyp sanitního vozu z roku 1964 mají na svědomí konstruktéři závodu Tatra Bratislava, nicméně o jeho základ, prototyp limuzíny T603A, se postarala fabrika v Kopřivnici.
Vznikly tedy jen dva „áčkové kusy“ (limuzína, sanita), přičemž každý z nich nabídl vzduchem chlazený motor V8 2,5 litru o výkonu 105 koní, čtyřrychlostní manuál a maximálku 150 km/h.
Tatra T603 X
Znovu velmi zajímavý prototyp, za jehož zrodem stojí opět bratislavští konstruktéři. Ti se o jeho dokončení postarali v roce 1966 a nadělili mu například kotoučové brzdy Dunlop, 2,5litrový vzduchem chlazený osmiválec nebo čtyřrychlostní manuál. Vůz měl být ukázkou možné modernizace T603, jenže to už kopřivničtí nebrali v potaz, jelikož větřili T613 oblečenou studiem Vignale.
Ecorra Sport V8
Když se řekne Tatra T700 a její speciály, tak si kdekdo vybaví projekt Ecorra Sport V8, což byl sportovní vůz postavený firmou Ecorra k oslavě 100. výročí výroby osobních automobilů na území ČR.
Závoďák vycházel právě z T700 s číslem podvozku TMT613018TP012070, avšak dostal osmiválec 4,4 litru o 400 koních a 480 Nm, spárovaný s šestirychlostní sekvencí. Dvoudveřovou karoserii poté vylepšily hliníkové, kevlarové i kompozitní materiály a další rozsáhlé modifikace, díky čemuž hmotnost vozidla klesla na 1 150 kg. Neméně zajímavá byla i maximálka 320 km/h nebo zrychlení z nuly na sto udávané za čtyři sekundy.
Tatra T613-4 Mobicom
Verze Mobicom (v Německu BüroMobil) a Electronic byly vrcholem porevoluční nabídky kopřivnické Tatry. Mobicom není ani tak autem, ale spíše pojízdnou mobilní kanceláří, jelikož se uvnitř nachází otočná přední sedadla, fax, laptop, televize, bar nebo speciální osvětlení.
Vzadu pod kapotou pak pracuje 3,5litrový vzduchem chlazený osmiválec do V, který má výkon 200 koní, maximálku 230 km/h a konstrukční spojení s pětirychlostním manuálem.
Tatra T613-K
Jak sám název napovídá, K značí kabriolet, nicméně v případě Tatry T613 se bavíme o přehlídkovém modelu. Svůj základ sice má v honosné Tatře T613 Speciál, nicméně na rozdíl od ní nemá třeba klimatizaci.
V rámci dalších změn lze hovořit také o zabudováném elektronickém otáčkoměru i ukazateli zařazeného stupně. Tím nejpodstatnějším vylepšením je však třírychlostní samočinná převodovka BorgWarner.
MTX Tatra V8
A pochopitelně nesmí chybět ani svatý grál, třetí prototyp MTX Tatry V8, který jako jediný dostal továrně osmiválec 3,9 litru s vícebodovým vstřikováním Bosch, vypínatelný posilovač řízení, palubní počítač VDO a topení Eberspächer s digitálním ovládáním.
Pokud jde o jízdní hodnoty, nejsou oslnivé, ale ani k zahození. Výkon 306 koní, maximálka až 265 km/h, zrychlení z nuly na sto za 5,6 sekundy.
Technické muzeum Tatry je otevřené vždy od úterý do neděle od 9.00 do 17.00 hodin v období květen až září, zatímco od října do dubna se sem dostanete od 9.00 do 16.00 hodin. Standardní vstupenka vyjde na 130 Kč, snížená stojí 90 Kč, parkování přilehlého u Penny Marketu je bez poplatku.
Jo a když už do Kopřivnice pojedete, tak se nezapomeňte zastavit ještě za nákladními tatrovkami nebo do auto-moto muzea Oldtimer.