Hlavní obsah

Byli jsme v továrním muzeu Lamborghini, oslavuje 60 let značky. Prohlédněte si legendy vedle dnešních nástupců

Foto: Lukáš Volšický

Italské Lamborghini letos oslavuje šedesáté výročí a my jsme to využili jako ideální příležitost konečně navštívit automobilku a její tovární muzeum. V nově zrekonstruované expozici jsou nejdůležitější modely značky z normální produkce i exkluzivnější modely pro nejlepší zákazníky. Pojďte si s námi prohlédnout úžasné muzeum, protože tohle stojí za to!

Článek

Začátkem letošního května oslavila legendární italská automobilka Lamborghini jubilejní šedesáté výročí. Kultovní továrna na automobilové sny z městečka Sant'Agata Bolognese vyrábí exkluzivní a luxusní vozy už od roku 1963 a ve svém oficiálním muzeu připomíná to nejzajímavější ze své minulosti. Už začátkem letoška navíc Lamborghini otevřelo nově zrekonstruované tovární muzeum, kde všichni benzinoví nadšenci mají šanci nasát atmosféru značky s rozzuřeným býkem.

Údolí motorů, jak se italskému průmyslovému regionu Emilia-Romagna přezdívá ve světě aut, je dokonalou lokalitou na letní dovolenou pro všechny fanoušky rychlých kol. Abyste si však mohli prohlédnout to nejlepší z oblasti, vypravili jsme se tam za vás. V našem seriálu začínáme jednou z nejvýznamnějších automobilových značek všech dob. Lamborghini je totiž značkou, která světu dala první opravdový silniční supersport s motorem uprostřed.

Foto: Lukáš Volšický

Historie automobilky Lamborghini se začala psát v roce 1963. Prvním produkčním modelem bylo dvanáctiválcové Lamborghini 350 GT.

A s „Matkou superaut“, ikonickým Lamborghini Miura, se seznámíte už při vašich prvních krocích v nově zmodernizovaném muzeu. Dnešní expozice „Budoucnost začala v roce 1963“ vám představuje šedesátiletou historii značky, kterou v šedesátých letech minulého století založil italský průmyslník Ferruccio Lamborghini poté, co nebyl spokojen s kvalitou svých Ferrari a sám Enzo Ferrari jej hrubě odmítl. Z úspěšného výrobce traktorů se během následujících měsíců stal další z velikánů italského motorismu.

Jak se letos cestuje do Itálie?

Za navštěvováním italských automobilových muzeí jsme vyrazili začátkem letošního května, abychom současně prozkoumali, jak se vám letos bude cestovat za prázdninami v Itálii. Na cestu jsme vyrazili nejnovější Škodou Octavia Combi s populární vznětovou jednotkou 2.0 TDI a dvouspojkovou převodovkou DSG. V reportáži se můžete seznámit s naší trasou i cenami, které jsme zaplatili za dálniční poplatky v Rakousku a Itálii.

Foto: Lukáš Volšický

Škoda Octavia Combi je ideální parťák na cestování. Se vznětovým dvoulitrem pod kapotou jsme cestu zvládli za průměrných 5,5 litru na 100 kilometrů.

Okouzlující Miura S se na začátku expozice prezentuje s historicky prvním produkčním Lamborghini, cestovním kupé 350 GT, a jeho duchovním nástupcem – fascinující placatou Espadou. A jen těsně vedle nich je zelený prototyp dechberoucího pozdějšího supersportu Countach, jehož jméno v italském slangu označuje emociální reakci úžasu. Všechny tyto modely současně spojuje jeden charakteristický rys – ikonický vidlicový dvanáctiválec vyvinutý mistrem motorářem Giottem Bizzarrinim.

Foto: Lukáš Volšický

V továrním muzeu pochopitelně nechybí ani legendární Miura. Naživo fascinuje nejen designem od Marcella Gandiniho, ale také svou malou výškou.

Stejný dvanáctiválec najdete také v off-roadu Lamborghini LM002 přezdívaném „Rambo Lambo“, ke kterému přicházím okolo trochu zapomenutého modelu Urraco. Ten je vzdáleným předchůdcem dnešního desetiválcového Lamborghini Huracán. Jenže to není vše, protože muzeum Lamborghini je dvoupatrové, a když vyjdete do druhého patra, odhalíte klenoty z modernější éry značky.

U panoramatického okna najdete standardní modely ve vrcholných variantách, u protější stěny ty nejexkluzivnější hračky pro nejváženější zákazníky. Na jednom místě tu jsou Diablo GT, Murciélago SV, Gallardo Performante Spyder, Huracán Performante, Aventador SVJ nebo závodní Huracán GT3. Exponátem do muzea je i dnešní Lamborghini Urus, jehož základní varianta se už nevyrábí a nahrazují ji vylepšené modely S a Performante.

Foto: Lukáš Volšický

Zapomeňte na nudnou bílou. Naprostá většina supersportů Lamborghini se v muzeu prezentuje v zářivých barvách, protože ty jsou pro značku charakteristické.

Lamborghini začalo s vývojem exkluzivnějších limitovaných supersportů v roce 2007, když se poprvé inspirovalo vojenskými stíhačkami. Přehlídka toho nejlepšího začíná modelem Reventón, na který chronologicky navazují Sesto Elemento, Veneno, Centenario, Sián FKP 37 a nejmodernější Countach LPI 800-4. Sledovat je takhle vedle sebe je jedinečný zážitek!

Lamborghini vyrobí skoro 10 tisíc vozů ročně a vy můžete být svědky

Pokud si chcete užít seznámení s minulostí i současností naplno, rozhodně využijte příležitost nahlédnout na výrobní linky osmiválcových, desetiválcových i dvanáctiválcových modelů značky. Dokonce i dnešní supersporty Huracán a Revuelto automobilka vyrábí v nejstarší výrobní hale, kde před šedesáti lety začal s vývojem a výrobou aut sám Ferruccio Lamborghini se svým týmem inženýrů. U vchodu si můžete prohlédnout i původní podlahu.

Foto: Lamborghini

Supersporty Huracán a Revuelto vznikají ve výrobní hale, kterou automobilka využívá už od šedesátých let. Super SUV Urus se vyrábí ve zbrusu novém prostoru.

V současnosti Lamborghini vyrábí téměř deset tisíc vozů ročně, přičemž každým rokem dosahuje nových rekordů. Díky dvěma tisícům zaměstnanců v loňském roce doručilo zákazníkům 9233 vozů a letos je plánuje překonat. Dokonce i s takovým objemem výroby si i nadále zakládá na velkém využití ruční práce. Vedle nejmodernějších strojů tak budete svědky ručních kontrol kvality přírodní kůže pro čalounění sedadel, vyšívání obrazců na přání zákazníků nebo vzniku kompletních unikátních interiérů.

Všechna Lamborghini, co kdy spatřila světlo světa, opustila brány tohoto závodu. Automobilka si tu vlastnoručně vyrábí uhlíkové kompozity pro monokoky i další komponenty vozů, sestavuje desetiválce i dvanáctiválce pro supersporty a testuje elektromotory pro nejnovější Revuelto na speciální stolici simulující extrémní zatížení na italském vysokorychlostním okruhu Nardò. Pouze lakování zadává externímu dodavateli, společnosti Carrozzeria Imperiale.

Zruční dělníci a technici na výrobních linkách přitom mohou usilovat o kariérní růst. Aktivity v prestižnějších odděleních si vyžadují odhodlání a chuť se rozvíjet. A když se to zapáleným pracantům skutečně povede, mohou se zapojit do vývoje a výroby tajných i testovacích prototypů.

Základní informace o továrním muzeu Lamborghini

OTEVÍRACÍ DOBA: Otevřeno je každý den kromě státních svátků. Od 1. října do 30. dubna od 9:30 do 18:00, od 2. května do 30. září od 9:30 do 19:00.

VSTUPNÉ: Základní vstupné činí 18 eur, zlevněné vstupné pro seniory od 65 let a studenty je 14 eur. Vstupenka do muzea bez průvodce a na prohlídku továrny s průvodcem standardně stojí 80 eur.

Související témata:
Načítám