Článek
Slavná francouzská automobilová značka Peugeot to neměla ve své historii lehké, jen co se ve 20. století etablovala, přišly dvě světové války. Po nich následovalo období, kdy se roky prosperity střídaly s krizovými časy. Zvláště problematická byla pro firmu osmdesátá léta. V té době vzniká nápad na ochranu veteránů se lvem ve znaku - aby se tak nedostaly do rukou případného nového vlastníka automobilky, kdyby došlo na nejhorší.
Psal se rok 1982, kdy vznikla asociace L'Aventure - právě ta měla za cíl dát dohromady důležité veterány patřící celému v krizi zmítajícímu se koncernu PSA v čele s Peugeotem.
To se povedlo. Proto už v roce 1988 otevřelo své brány automobilové muzeum Peugeotu, vybudované v Sochaux (vyslovuej se [sošó]) z bývalého pivovaru. Kam nedávno zavítala i redakce Garáže. A za asistence tamní kurátorky Emmanuelle Flaccus se nyní hlouběji ponoříme do historie této značky.
Zaměřeno na počátky
Hned u vstupu se seznámíte s hlavními členy rodiny Peugeot a přejdete do roku 1810, kdy se společnost zabývala výrobou různého kovového nářadí. Až o 40 let později, konkrétně u robustních ručních pil, se zrodil symbol Peugeotu – lev.
Značkové pily Peugeotu totiž měly ostré zuby jako lvi a také dokázaly pracovat tak rychle. Alespoň to je interpretace původu loga.
Nářadí postupně doplnily také mlýnky na kávu (1840) a na pepř/sůl (1867), nicméně za převratný lze počítat až rok 1886, kdy firma začala produkovat jízdní kola. A byla tak úspěšná, že běžní Francouzi neříkali, že mají kolo, ale že mají peugeot (ve správné výslovnosti [pežó]).
Francouzský lev stál za rozmachem automobilismu, jelikož už v roce 1889 představil první parní tricykl, za nímž dorazil rovněž kvadricykl s motorem Daimler. Peugeot je také s největší pravděpodobností první automobilkou (nebo jednou z prvních) na světě, která auto nejenže vyrobila, ale také prodala koncovému zákazníkovi.
V roce 1896 Peugeot sestrojil svůj první motor. Muzeum věnuje této tematice poměrně dost prostoru, takže se nesmíte divit, kolik různých kočárů a podivných vozítek sbírce náleží.
Znáte význam slova šofér? A víte, že na začátku 20. století nešlo o řidiče, ale pouze o mechanika, který bohatým lidem mimo jiného jejich motory ručním otáčením kliky startoval?
A protože muzeum leží ve francouzském Sochaux, najdete tu i první auto zde vyrobené, jimž je Type 156 Torpédo, spalující těžký topný olej. Takovým (modernizovaným) motorům se o pár let později začalo říkat dieselové.
Mimo osobních vozidel se Peugeot historicky zabýval produkcí lehkých náklaďáků, ale také šicích strojů, praček, motorek, skútrů, palných zbraní, dělostřeleckých projektilů, kuchyňských robotů, elektrického nářadí, prototypů leteckých motorů nebo lodních motorů. Po druhé válce Peugeot dokonce provozoval diskontní obchodní řetězec Super Ravi.
Ale vraťme se trochu zpět. Důležitý milník se týká roku 1929, kdy vznikl model 201, tedy první vozidlo s nulou uprostřed v rámci označení. Od té doby automobilka své vozy značila srozumitelně, kdy první číslo znamenalo velikost a poslední generaci. Dnes už tento klíč ovšem není plně aktuální.
Moderní evropská coupé-cabria s pevnou střechou se v sériové výrobě zrodila také v Peugeotu, a to už v raných 30. letech
Columbova kára a bílá drožka
Procházíme dále expozicí a míříme do závodního koutku, kde mají své místo speciály pro rallye, Le Mans, Pikes Peak, WRC, Dakar, přičemž vrchol sbírky tvoří ikonická 205 Turbo 16 – jeden ze svatých grálů skupiny B.
Ochuzeni nebudete ani o ranný elektromobil VLV Electrique (1941) s dojezdem až 80 km a maximální rychlostí 36 km/h. Tento projekt ovšem neměl být spásou planety, nýbrž alternativním palivem oproti nedostupnému benzinu či naftě.
A jeden model Peugeot se proslavil i v americkém seriálu Colombo s Peterem Falkem. Hrdina - kriminalista jezdil ve voze Peugeot 403 Cabriolet.
Než jsme se přesunuli k další legendě stříbrného plátna, mohli jsme na vlastní oči obdivovat tovární koncepty, mezi nimiž se objevil například Peugeot 907, BB1, Quartz, Onyx a další. Jenže co jsou tyto skvosty oproti originálu 406 marseillského taxikáře Daniela Moralese? Spolu s 309 GTi stojící opodál je bílá drožka pro mnohé návštěvníky nejznámějším vrcholem sbírky.
Poslední sekci expozice tvoří vždy nějaké měnící se tematické exhibice, přičemž v rámci naší návštěvy šlo o představení modelové řady 104, a to včetně několika prototypů.
Jak sama kurátorka Emmanuelle uvedla, muzeum není nafukovací, nicméně chystá se přijmout ještě další exponáty a také stvořit interaktivní aplikaci pro chytré telefony, aby byl návštěvnický zážitek ještě více intenzivnější.
Za osm hodin na místě
Musée de L'Aventure Peugeot leží necelých osm hodin jízdy (755 km) od Prahy ve zmíněném příhraničním městě Sochaux, k němuž se z Česka dostanete díky německé dálniční síti takřka zdarma. Zaplatit je nutné pouze mýto na území Francie, které v rámci přímé cesty činí 3,5 EUR (86 Kč).
Na místě pak zaparkujete bezplatně, přičemž za vstup zaplatí dospělá osoba 10 EUR (250 Kč), zatímco snížený lístek vyjde na 8 EUR (200 Kč).
Samotná sbírka se věnuje především rané/střednědobé historii a vedlejším, non-automobilovým výrobkům, takže zde nečekejte až na pár výjimek moc moderny. Na druhou stranu, muzeum stojí především na historii, proto ukazuje reálnou formulaci evropského motorismu.
Ten se totiž začal více individualizovat vesměs až po druhé světové válce, ovšem do té doby, až na skupinky jedinečných, si auta byla dost podobná. Peugeot jako takový ovšem zaslouží všeobecný obdiv, jelikož nám dal řadu zajímavých modelů a dnes jakožto hlavní člen skupiny Stellantis tvoří čtvrtou největší automobilku světa.