Hlavní obsah

Auta z Mototechny měla nezaměnitelnou propagaci, říká autor obrazové knihy mapující historii národního podniku

Foto: Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 2

Po více jak dvou letech od vydání prvního dílu „přijíždí“ počátkem května do distribuce druhé pokračování knihy Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 1949-1990. Autorem je opět automobilový publicista Martin Kupec. Podívejte se, na co všechno se můžete těšit.

Článek

V profesním životě právník, ve volném čase jeden z největších sběratelů automobilových plakátů a publicista. Martin Kupec vydává pokračování úspěšné knihy Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 1949–1990.

Druhý díl přináší nový obrazový obsah, který vám ukáže, jak kreativní a poutavá byla tištěná propagace Mototechny i zahraničních vozidel. Chybět nebudou ani zajímavosti, technické údaje, prodejní ceny nebo historie konkrétních vozů.

Foto: Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 2

Toto je obálka knihy Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 2, 1949-1990.

V rámci 32 kapitol se rovněž dozvíte, čím jezdily tehdejší československé celebrity nebo jak vypadal automobilový trh v sousedním Polsku, NDR a Maďarsku.

Co je Mototechna?

Šlo o národní podnik, který v socialistickém Československu od padesátých let prodával v rámci maloobchodu osobní auta, motorky a náhradní díly.

A protože je kniha velmi zajímavá a po prvním díle se jen zaprášilo, zeptali jsme se autora Martina Kupce na podrobnosti o druhém díle.

Na co se mohou čtenáři ve druhém díle těšit?

Druhé pokračování přináší především zcela nový obrazový obsah. V mnoha případech se čtenáři znovu přesvědčí, že propagace Mototechny i zahraničních výrobců vozů, tištěná v češtině pro náš trh do roku 1990, byla pestrá a velmi rozsáhlá.

Kniha zachycuje další nově sesbírané plakáty a prospekty této éry, tradičně doplněné o technické údaje, prodejní ceny a historii vozidel. Čtenáře bych nalákal i na spoustu rarit nebo méně známých věcí, namátkou například na plakát Mototechny z poloviny osmdesátých let, kde byl reklamní tváří zpěvák Ivan Mládek a jeho Banjo Band.

Foto: Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 2

V knize nechybí také zajímavosti, technická data a zajisté hodně obrázků.

Nebo na existenci oficiálního plakátu s neskutečným motivem žlutého trabantu stojícího před Matyášovou bránou Pražského hradu. A vzpomenete si, kterým vozům se přezdívalo želvička nebo stodola? I tyto informace jsou v nové knize obsaženy.

Jaký má kniha rozsah a které konkrétní novinky se v ní objeví?

Publikace má 32 kapitol, proti prvnímu dílu má navíc pět kapitol o vozech Warszawa, Ford Anglia, Austin Allegro, Chrysler 180 a Toyota Corona, na které se mi podařilo sehnat vzácné prospekty v češtině. Nové unikátní prospekty a plakáty budou představeny ve všech kapitolách.

Foto: Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 2

Napříč kapitolami se můžete těšit na nové a unikátní prospekty.

Asi nejvíce novinek se objeví u značek Wartburg, Trabant, Škoda, Lada, Moskvič, Polski Fiat, italský Fiat, Renault nebo Saab. Součástí knihy je i dosud nezpracované téma prodeje osobních automobilů u našich tehdejších sousedů v NDR (VEB IFA-Vertrieb), Polsku (Motozbyt/Polmozbyt) a Maďarsku (Merkur). Podařilo se mi sehnat prospekty i několik plakátů těchto zahraničních prodejců.

Můžeme se u posledního tématu krátce zastavit? Jak fungoval prodej vozidel v těchto zemích?

Společným jmenovatelem pro všechny zde zmíněné státy byl trvalý nedostatek aut nabízených obyvatelstvu po celou socialistickou éru trvající do roku 1989. Snad jedině v Polsku se koncem osmdesátých let situace částečně v tomto směru zlepšila, ale NDR a Maďarsko nikdy nedosáhly stavu plného uspokojení poptávky po nových vozech.

Maďarsko navíc jako jediné z těchto tří států automobily samo nevyrábělo a bylo odkázáno pouze na dovoz. Východoněmecká produkce zase svojí nevýkonností, a zároveň upřednostňováním exportu, nedokázala pokrýt poptávku šestnáctimilionového státu.

Foto: Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 2

Kromě toho nahlédnete do historie výroby zahraničních vozidel, třeba i trabantů.

V době pádu berlínské zdi vyřizoval výrobce trabantů ve Zwickau (Cvikov) teprve objednávky z roku 1977. Běžná čekací doba zde byla opravdu tak dlouhá.

Dovážela se na tyto zahraniční trhy i nějaká jiná vozidla než do naší Mototechny?

Na polský, maďarský i východoněmecký trh se například importoval ze Sovětského svazu ZAZ 968 neboli Záporožec, a to včetně později inovované verze ZAZ 968A s výkonnějším motorem, vyráběné mezi lety 1973 až 1979. Dvoudveřového vozu se vzadu umístěným vzduchem chlazeným motorem, připomínajícím vizuálně NSU Prinz z šedesátých let, zůstali motoristé v Československu ušetřeni.

To je řada novinek…

Ještě jsem zapomněl zmínit, že speciálním bonusem budou také informace o tom, čím tehdy jezdili naši známí zpěváci, herci či sportovci. Dal jsem si práci a v dobových časopisech a dalších zdrojích se mi podařilo ledacos dohledat.

Měl jste možnost mluvit také s některými těmito známými osobnostmi?

Ano, měl. Setkal jsem se třeba s již zmíněným zpěvákem Ivanem Mládkem, který mi potvrdil, že kdysi jezdil také s anglickým vozem Austin Allegro, dováženým k nám v sedmdesátých letech. Nebo jsem se kdysi ptal herce a spisovatele Miroslava Horníčka, jakým autem jezdí, tehdy měl Ford Escort, oblíbený vůz mnoha umělců.

Sháníte ještě nějaké konkrétní plakáty?

Systematicky sbírku buduji posledních zhruba třináct let a stále jsem překvapován některými novými věcmi, které mi dosud byly utajeny. V tom je sběratelství zajímavé a přináší radost a pozitivní momenty. Občas někde něco zahlédnu v nabídkách portálů, u kolegů sběratelů nebo na výstavách, kterých se zúčastňuji, ať už jako host nebo přímo se svým stánkem.

Foto: Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 2

Martin Kupec rozšiřuje sbírku plakátů, takže kdybyste měli Dacii 1300 z kolekce Mototechna 1980, dejte mu vědět.

Nyní sháním třeba plakát Dacie 1300 z kolekce plakátů Mototechna z roku 1980. Byla to celá série, ukázky z ní na ostatní prodávané značky jsou zastoupeny v prvním i druhém dílu knihy Mototechna, jen tu dacii nemohu nikde sehnat.

Spolupracoval jste na publikaci také se současnou Mototechnou?

Ano, spolupracoval. Součástí knihy je i kapitola o působení obnovené Mototechny v dnešních podmínkách. Znám několik lidí v současné Mototechně a aktuálně jsem zde nejvíce v kontaktu s Michalem Häcklem, ředitelem PR Aures Holdings, což je skupina, kam Mototechna organizačně patří.

A tradiční otázka. Na čem aktuálně pracujete?

V této chvíli pracuji na nové knize o zahraničních pobočkách Škoda Auto, která bude v česko-anglické verzi připravena ještě letos u příležitosti významného výročí 130 let její existence. Vzniká ve spolupráci a za podpory automobilky.

Na trh u nás i v zahraničí přijde v listopadu v edici Moto Public a produkci Martin Kupec Collection. Zároveň by měla být 14. června zahájena v Milevském muzeu nová výstava plakátů automobilů z Mototechny a Tuzexu, která zde potrvá do září.

Na den otevření výstavy zde organizuji i sraz skutečných historických vozidel, prodávaných tehdy oběma těmito organizacemi.

Do distribuce půjde kniha Mototechna – tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 2, 1949-1990 od 5. května 2025, nicméně už nyní si publikaci můžete za 790 Kč objednat v rámci předprodeje, na přání s podpisem nebo věnováním.

Martin Kupec se během své autorské kariéry navíc nevěnoval jen Mototechně, ale svoji vášeň pro plakáty a prospekty uplatnil v obrazových knihách o Škodě Motorsport, Škodovce samotné nebo o osobních i nákladních tatrovkách. Některé z nich už jsou však beznadějně vyprodané.

Načítám