Hlavní obsah

Audi Forum Ingolstadt vypráví příběhy čtyř značek, které se spojily, aby světu daly ikonická auta

Foto: Jan Majurník

Asi 360 km od Prahy leží tovární muzeum Audi (Ingolstadt). Povíme, co zde najdete a proč sem dorazit

Historii společnosti Audi tvoří příběhy čtyř různých automobilek, které se ve 30. letech minulého století sloučily v jedno společenství zvané Auto Union. Díky tomu přečkaly několik krizových období, až nakonec skončily pod křídly Volkswagenu. Jak však se čtyřmi kruhy šel čas? To ukáže návštěva továrního muzea v Ingolstadtu.

Článek

Kdy se vlastně začala psát historie Audi? Prsty v budování tohoto společenství má August Horch, který v roce 1899 založil v Kolíně nad Rýnem firmu A. Horch & Cie a o dva roky později představil svůj první spalovací motor.

Foto: Jan Majurník

Horch 10-12 PS byl prvním automobilem značky Horch

Debutním automobilem byl pak Horch 10-12 PS (1902–1903) vybavený 2,5litrovým dvouválcem o výkonu 10 až 12 koní s maximálkou 50 km/h. Roku 1904 se pak firma přestěhovala do Cvikova a dále se rozvíjela.

Dnes sice máme skupinu Audi spojenou s prémiovými vozy, nicméně dříve tomu tak nebylo. Zejména do roku 1923, kdy Německo trpělo hyperinflací, takže sklenice piva stála i několik milionů marek.

Foto: Jan Majurník

Rok 1923 znamenal začátek ekonomické stabilizace v Německu

Paradoxně však tato krize nakopla automobilový průmysl kupředu, neb jen mezi léty 1921 až 1925 v Německu vzniklo 116 nových společností. Situace rovněž donutila firmy opustit pomalou řemeslnou výrobu, což bylo tenkrát poměrně revoluční.

Obrovská rána ovšem přišla koncem října 1929 po krachu newyorské burzy. Tehdy skutečně mnoho světových automobilek prostě zbankrotovalo. Ty, co přežily, měly obrovské finanční potíže.

Foto: Jan Majurník

Světelná tabule (vpravo) postupně ukazuje, které automobilky přežily krach newyorské burzy

Výše vypsané pak vyústilo v červnu 1932 ve sloučení značek Audi, DKW, Horch a Wanderer ve společenství Auto Union.

Důležitým autem uvedeným v roce 1935 pak bylo Audi Front. Šlo o vůz střední třídy, premiérově však s pohonem předních kol.

Foto: Jan Majurník

Předokolka Audi Front debutovala v roce 1935

Než skočíme do válečného období, je třeba připomenout úspěchy firmy v rámci motorsportu. V muzeu jsou totiž vystaveny speciály Typ C, Typ C/D a Typ C Stromlinien-Rennwagen, který svého času překonal rychlost 400 km/h.

Více jsme se o tomto pokusu rozepsali při návštěvě muzea Augusta Horcha ve Cvikově, nicméně předem avizujeme, že pro pilota vozu zkouška skončila tragicky.

Foto: Jan Majurník

Kapotovaný speciál uprostřed svištěl přes 400 km/h

V období druhé světové války se průmysl zaměřil na výrobu vojenských strojů, aut a motocyklů, což platilo i pro Auto Union.

Zrod quattra a hliníkového propadáku

Neméně podstatným je rok 1949 a automobil DKW F 89 L Schnellaster, jenž představuje první poválečný model skupiny Auto Union a zároveň první vůz vyráběny v Ingolstadtu. Tento minivan má motor o objemu 684 cm3, spotřebu 9,5 litru na sto, výkon 20 koní a maximálku 78 km/h. Později se představil rovněž jako kombík označený písmenem S.

Foto: Jan Majurník

DKW F 89 L Schnellaster byl první poválečnou novinkou od Auto Union

Auto Union mělo na starost také vývoj/výrobu lehkého offroadu pro německou armádu. Ano, tipujete správně, že tak vznikl DKW Typ F 91/4, známý spíše jako Munga (1956–1968).

Když už jsme v těch 60. letech, musíme vzpomenout rok 1965. Tehdy (1. ledna) přebral Volkswagen podíl v Auto Union od koncernu Daimler-Benz, přičemž v srpnu 1969 už byl většinovým vlastníkem (držel skoro 60 % všech akcií).

Foto: Jan Majurník

Munga znamená Mehrzweck Universal Geländewagen mit Allradantrieb, což lze přeložit jako „víceúčelové univerzální terénní vozidlo s pohonem všech kol“

Objevili jsme také jednu perličku, která se ukázala v první polovině 70. let. Po úspěšném zrodu sesterských Audi 80 a VW Passat se objevil model Audi 50. O co šlo? No jistě, díváte se na přestrojený VW Polo první generace.

Foto: Jan Majurník

Audi 50 (vlevo) a Audi 80 sdílí komponenty s modely Polo a Passat od Volkswagenu

Milníkem jsou také sportovní vozy Audi quattro a zejména Audi Sport quattro, z něhož vycházel i veleslavný rallyový speciál. Druhá zmíněná varianta se pyšní maximálkou 250 km/h, přeplňovaným řadovým pětiválcem 2 133 cm3 a výkonem 306 koní.

Obě dvě quattra si jsou sice na první pohled podobná, nicméně po bližším zkoumání objevíte několik podstatných rozdílů. Schválně, o jaké jde? Napište nám to do komentářů.

Foto: Jan Majurník

Hádanka quattro: Rozdílů je řada, poznáte alespoň některé?

Svůj koutek v muzeu mají i dobře známé generace Audi A3, A4, TT, A6 Allroad nebo třeba RS 4. Nás však z historického hlediska více zaujal druhý plug-in hybrid značky nazvaný Audi A4 Avant Duo II. Více informací o těchto elektrofosilních průkopnících (I a II) pak najdete v našem samostatném článku.

Obří lekcí byl pro Audi model A2 (1999–2005), na němž se automobilka učila efektivně pracovat s hliníkem. Vzhledem k vysoké prodejní ceně a netradiční konstrukci se auto svého času příliš nechytlo.

Foto: Jan Majurník

Model A2 naučil Audi pracovat s hliníkem

Za šest let se narodilo jen 176 293 kusů, z toho pouze 6 555 kusů s environmentálním tříválcovým motorem 1.2 TDI (61 koní), použitým rovněž v kompaktním hatchbacku Lupo 3L.

Vůně historie

Audi Forum Ingolstadt je třípatrové muzeum, které procházíte od vrchu dolů, tedy od nejstarších kousků k nejmladším. Spodní část poté patří proměnlivým exhibicím, přičemž v rámci naší návštěvy jsme si mohli prohlédnout stručný vývoj značky NSU včetně její labutí písně – drahého a nespolehlivého modelu Ro 80 s wankelem.

Foto: Jan Majurník

Ro 80 poslalo NSU k šípku. Značka poté byla převzata Volkswagenem a připojena k Audi, čímž zanikla

Mimo toho po pravé straně budovy neustále jezdí výtah plný závodních speciálů (DTM, rallye aj.) značek Audi, Auto Union nebo NSU. Tedy je na co koukat, i když zrovna sedíte.

Abyste se na místo dostali, zadejte do navigace adresu Auto-Union-Strasse 1 a v cíli zdarma zaparkujte (dostanete kartu, kterou vám potvrdí na recepci) na venkovní ploše.

Foto: Jan Majurník

Závodní speciály se promenádují na exhibičním výtahu

Otevřeno je mimo vybraných dnů od pondělí do pátku od 9:00 do 17:00 hodin. O víkendech a německých státních svátcích je poté otevřeno od 10:00 do 16:00 hodin. Časová náročnost prohlídky je cirka dvě hodiny, přičemž vstupné – aktuálně zakoupitelné pouze on-line na webu muzea – činí 5 eur (cca 125 Kč) za osobu.

Pokud jste nabyli dojmu, že jsme neřešili elektromobily, pak upozorníme, že se pro ně chystá samostatná expozice hned vedle Audi Fora. Náhodou jsme se nachomýtli při dovozu exponátů, takže se nám podařilo nejen vidět, ale i na přidělené místo odtlačit dakarský speciál Audi RS Q e-tron.

Tovární muzeum Audi je podobně jako sbírky Volkswagenu nebo třeba BMW místem, které mapuje historii značky a ukazuje její vývoj, milníky, úspěchy i důležité modely. Za návštěvu tak rozhodně stojí už jen kvůli motoristickému vzdělání, a navíc leží jen cirka 360 kilometrů od Prahy, proto náš článek berte i jako tip na rodinný výlet vonící benzinem a různorodou minulostí.

Související témata:
Načítám