Hlavní obsah

Ameriky v Česku: Kvalita zámořských vozů šla nahoru a s ní i cena. Osmiválce postupně končí, tak neváhejte

Foto: Ondřej Kroutil

Zachraň se, kdo můžeš, řítí se na nás samé elektromobily! Takhle nějak reaguje řada lidí, které neustálý příval bateriově poháněných novinek poněkud děsí. Kam se tedy vrtnout pro normální auta? Evropští výrobci od nich upouští, čínské vozy neučarovaly každému… Mohou se na tomto poli prosadit americké modely? A nejde jen o řvoucí žíznivé bestie?

Článek

Evropský automobilový průmysl se mění, takže to, co před třiceti lety bylo vysmívané, má dnes podporu v řádech miliard eur. Řeč je o nastupující elektrifikaci a alternativních pohonech, které zkrátka budou mít své pevné místo na trhu starého kontinentu.

Foto: Toyota

Elektromobily byly dříve v nezájmu, ovšem nyní se karta otočila.

S přechodem souvisí i pomalé upouštění evropských automobilek od produkce obyčejných modelů vybavených jednoduchou technikou. Zkrátka cenově dostupné vozy bez složitostí s logem známých značek pomalu mizí. Určitou alternativu na trh přinesly čínské automobilky, přičemž zejména MG v Česku zaznamenala rapidní úspěch díky cenově dostupnému modelu ZS. Jenže komu nevoní Čína a nechce elektrifikovanou Evropu nebo hybridní Japonce?

Tomu zbývají například americké vozy, ovšem jak ty si na tom stojí? A nejde přece jen o žíznivé bestie pro nadšence? O tom jsme si popovídali s Ivo Šebestou, šéfem společnosti Tucar, která k nám už řadu let dováží severoamerické vozy všeho druhu.

Foto: Tucar

O „amerikách“ jsme dali řeč s Ivo Šebestou, který se zabývá importem těchto vozů do ČR.

Pojďme rovnou na věc, jak je to s českými zákazníky, kteří chtějí americký vůz s elektrickým pohonem? Poptávají je, vozí se?

Prozatím ne. Naopak k nám chodí stále více lidí, kteří mají z dnešního pohledu legislativců „prehistorické“ potřeby, ať už na výkon, nebo na pohon (např. 4 × 4), ale samozřejmě i na užitný prostor ve vozech či na počet míst.

Že je Amerika bašta osmiválců, víme, jenže co když za vámi přijde někdo, kdo bude chtít menší rodinné SUV, které bude mít velký kufr a nebude žrát? Máte pro něj něco?

Lidem se snažíme naslouchat, což vedlo k tomu, že je naše dnešní nabídka mnohem pestřejší než např. před 6 lety. Tehdy od nás většina klientů odjížděla, dovoluji si použít vaše slovní spojení, ve řvoucích a žíznivých bestiích.

Foto: Chrysler

Chrysler Pacifica se u nás prodává s 3,6litrovým šestiválcem. Které jiné MPV tohle nabídne?

Dnes jsou oblíbenými modely také např. MPV Chrysler Pacifica, SUV Dodge Durango, Cadillac XT4 a další. Podle nás i našich zákazníků jde o vozy, u kterých je vše ještě v pořádku.

Drží se americké vozy jednoduchých konstrukčních řešení? Víme například, že RAM stále využívá technologii nepřímého vstřiku paliva, tudíž nepotřebuje filtr pevných částic. Co ostatní?

Americké vozy v posledních letech doznaly velkých změn a zlepšení v jízdním komfortu, ovládání i celkovém pohodlí. U řady amerických modelů se můžete setkat s řadou specifik, doplňků nebo možností, jež lidé z EU vozidel neznají nebo jsou nabízeny až v prémiových modelech.

Jde například o luxusní audiosystémy, samočinné převodovky, couvací kamery, vestavěné vysavače, polohovatelné pedály nebo třeba možnost zapouštění sedaček druhé a třetí řady do podlahy.

Foto: Chrysler

Vestavěný vysavač v autě nabídne třeba Chrysler Pacifica, Honda Odyssey nebo Toyota Sienna.

Přesto se u řady US aut setkáváme s „jednoduchým“ konstrukčním řešením pohonných jednotek, jelikož je to pro daný model odzkoušené a spolehlivé řešení. Výhodou je i možnost bezproblémové přestavby na LPG.

Může si někdo, kdo má v peněžence 500–600 tisíc korun, myslet na novou „ameriku“? Nebo je třeba přitlačit na pilu?

Zkusme se podívat realitě do očí – jaké auto lze dnes pořídit ve výše daném finančním rozpětí, které má motor o zdvihovém objemu nad tři litry, šest a více válců a objem kufru tisíc a více litrů?

Foto: Cadillac

Ani kompaktní Cadillac XT4 není úplně levný, nový vyjde okolo milionu.

Taková auta sice stojí o něco víc, ale zároveň jsou reálně konkurenceschopná, mnohdy v daném segmentu dokonce nejlepší volbou. Někteří naši dodavatelé říkávají: „It's a great value for the money.“ To lze volně přeložit jako skvělý poměr ceny/užitné hodnoty vozu.

Evropští i japonští výrobci vesměs upustili od dieselů. Jak je to s americkými vozy? Dají se pořídit také s pohonem na naftu?

Naftové pohony se v amerických vozech stále nabízí, ale pro nás je to promile prodejů, ale i zákaznického zájmu.

Zeptáme se ještě na ojetiny. Jaké modely frčí na poli amerických vozů z druhé ruky? Zkrátka po čem je největší zájem?

Svět ojetin je velmi zajímavý, ale jeho fungování značně naboural covid-19. Došlo k výpadkům v produkci, což následně znamenalo, že ojetiny zdražily na ceny, za které šlo koupit nové vozy před covidem.

Foto: Petr Jeřábek

Šlágrem mezi ojetými „amerikami“ v ČR je RAM 1500.

Situace se postupně stabilizuje, nicméně trh stále bojuje s řadou nepoctivých dovozců, kteří ze značně poškozeného vozidla udělají na první pohled pěkné auto. To pak prodají za neúměrně vysokou cenu, což jednak ovlivňuje trh a jednak způsobí škodu nešťastnému kupci.

Auto si proto před koupí vždy prověřujte, zejména dejte pozor u šlágru mezi americkými ojetinami, kterým je RAM 1500.

Existuje nějaký americký model, který je uživatelsky v mnoha ohledech špičkový, ale mezi lidmi přehlížený?

Neřekl bych přehlížený, ale v podstatě na našem trhu neznámý. Pro mě je to v tuto chvíli jednoznačně Chevrolet Traverse. Jde o 7místné rodinné SUV s benzinovým šestiválcem 3,6 litru, výkonem 315 koní a rozvorem 308 cm.

Foto: Chevrolet

Horkým tipem na povedenou „ameriku“ je prý Chevrolet Traverse.

Nakonec se vrátíme k elektromobilitě, jelikož řada evropských výrobců oznámila, že už půjde jen čistě bateriovou cestou. Děje se to samé i v Americe? Směřuje se rovněž do elektrické éry? A přežijí vůbec motory V8?

Nemám před sebou správnou křišťálovou kouli, ovšem domnívám se, že to v Americe není ani zcela možné. Na druhou stranu je třeba zmínit, že letošek je i pro nás zlomový z hlediska nabídky motorů V8. U některých modelů totiž osmiválec končí.

Foto: Tomáš Kopečný

Motor V8 letos v RAM 1500 končí, nahradí jej dvojitě přeplňovaný šestiválec.

Konkrétně pro RAM 1500 bude nově v nabídce třílitrový zážehový šestiválec s dvojitým přeplňováním. Kdo tedy touží po klasickém 5.7 L V8 HEMI, už nemá na realizaci nákupu moc času.

Tedy kdoví, zdali spolu s čínskými vozy nebudou ty americké jedny z posledních, které Evropanovi nabídnou klasický spalovací motor vybavený čtyřmi, či dokonce šesti válci. Obvykle rozhoduje poptávka trhu, čemuž se různí prodejci amerik většinou přizpůsobují, proto v jejich portfoliu nemusíte nutně najít jen Chargera nebo Corvettu, ale i daleko praktičtější kousky určené pro širší masy.

Načítám