Hlavní obsah

Aktivní zimní zábava pro celou rodinu: Vyhlášená přírodní dráha ve Smržovce dokazuje, že sáňkování není jen pro děti

Foto: Jan Majurník

Zimní období vysloveně vybízí k tomu, abyste se sbalili a vyrazili na hory. Ne každému ovšem lyžování či snowboard něco říká, proto se nabízí vyzkoušet třeba sáňky. Že vám to zní jako aktivita pro děti? Kdepak, svištět po dráze zabaví i dospělé. Zajeli jsme do Smržovky ležící blízko Jablonce nad Nisou a tamní vyhlášenou dráhu otestovali.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Po Česku najdete řadu různých sáňkařských svahů nebo přímo drah, které tvoří zajímavou alternativu k tradičnímu lyžování či jízdě na prkně. Když jsme tedy dostali tip na přírodní sáňkařskou dráhu ve Smržovce, vzali jsme hybridní hatchback MG3 a vyrazili za dobrodružstvím.

Smržovka známá pro výrobu automobilů značky Kaipan leží nedaleko Jablonce nad Nisou, nicméně start sáňkařské dráhy se nachází v obci Horní Černá Studnice, konkrétně u rozhledny Černá studnice.

Foto: Jan Majurník

K rozhledně patří restaurace (o víkendech si dejte rezervaci) a hned vedle se půjčují sáňky.

Až na místo se sice dá dostat autem, ovšem má to určité ale. Potřebujete k tomu slušné zimní gumy a podle místní značky také sněhové řetězy nebo pohon všech čtyř kol. Nehledě na to, že přímo nahoře po vyjetí strmějšího stoupání nemusí být místo k parkování a šířka zasněžených silnic také není kdovíjak královská (asi na jeden a půl auta).

Foto: Jan Majurník

Značka hlásí, že musíte mít zimní výbavu a buď řetězy, nebo pohon všech čtyř kol.

Nabízí se proto nechat vozidlo na dvou parkovištích před rozhlednou. To vzdálenější leží asi 2,5 km od místa určení v blízkosti autobusové zastávky Dolní Černá Studnice (mapa ZDE) a to bližší, kam se už musíte vyškrábat do mírnějších kopců, leží v Horní Černé Studnici hned u odbočky k cestě vedoucí k 1,2 km vzdálené rozhledně (mapa ZDE).

Foto: Jan Majurník

Bližší parkování leží asi 1,2 km od rozhledny. Vejde se sem 6 až 7 aut.

Taxi, nebo po svých?

My využili bližšího parkoviště, ubytovali MG3 a vyrazili po svých směr rozhledna. Půjčovnu saní najdete hned vedle restaurace, která je součástí vyhlídky. A pokud v místě nikdo není, zaskočte se zeptat do stánku s občerstvením vpředu.

Každopádně provozní doma půjčovny je každý den od 9:30 hodin do 16:30 hodin. Víkendy jsou vytížené, proto doporučujeme dorazit hned ráno. V exponovaných dnech totiž půjčovna poskytne někdy 100, ale jindy i 250 saní za den.

Foto: Jan Majurník

Do půjčovny naběhněte o víkendech hned ráno. Po desáté už je tady šrumec.

Pronájem jedněch saní na jednu jízdu časově omezenou na 60 minut (sjezd trvá 30 až 40 min) stojí 200 Kč. Celodenní nájemné pak 500 Kč. Podle počtu půjčených saní se na místě vybírá vratná záloha. Konkrétně na 1 až 3 saně 500 Kč, za 4 až 7 saní je to 1 000 Kč, 8 a více saní stojí na záloze 2 000 Kč. Platit jde pouze hotově, půjčuje se proti dokladu totožnosti. Dětem je možné za 50 Kč ještě pronajmout helmu.

Většina saní je značky JK SPEED 127, mají očíslování i GPS lokátor a uvezou děti i dospělé. Působí solidním robustním dojmem a nejsou přehnaně těžké. Jejich karoserie má obvykle modrou či stříbrnou barvu a řídicí lano. Aktivní diferenciál pak tvoří vaše nohy či ruce.

Foto: Jan Majurník

Saně jsou solidní, bytelné. Uvezou děti i dospělé.

Start samotné dráhy je asi 200 metrů od půjčovny směrem do lesa, kde poprvé nasednete a svištíte dolů. Ovšem velmi rozumnou rychlostí. Na trati je i pár prudších zatáček, na což upozorňuje značka. Narazíte i na jednu křižovatku, kde je nutné ze saní sesednout a vést je.

Poměr jízdy dolů a vedení saní je mimo posledního půl kilometru celkem vyvážený, což náš dojem trochu kazilo. Chvilku jsme jeli, ale pak zase bylo potřeba notný úsek šlapat se saněmi na provázku v závěsu. Rozhodně nečekejte, že pofrčíte celou cestu až dolů.

Dráhy (asi 3,7 km) provozovatel pravidelně upravuje, takže když se jede dolů, tak se jede pěkně. Zmíněný poslední úsek před cílem přinese tu nejzajímavější část, kdy se dostanete i do nějaké zajímavější rychlosti.

Foto: Jan Majurník

Trať je upravená, vede lesem, všude sníh. Jen škoda, že znatelnou část musíte jít po svých.

Jinak je trať spíše vhodná pro rodinné výletování i s malými dětmi nebo pejsky. Ačkoli jestli máte doma huskyho, tak pro něj to bude spíš jenom zahřívačka.

Malé dilema přichází na konci dráhy, kde se saně vracejí. Konkrétně jde o skiareál Filip ve Smržovce (opět zde nezaplatíte kartou). Jestli máte jen jednu jízdu, sáňky odevzdáte dole v půjčovně dole a vrátí vám zálohu. Potom máte dvě možnosti, jak se dostat zpátky na rozhlednu nebo k autu.

Foto: Jan Majurník

Saně se vždy vrací ve ski areálu Filip, kde zaplatíte jen hotově (např. občerstvení nebo skipas).

Saně od Filipa nahoru na rozhlednu sváží taxi, konkrétně chlapík v tmavém Subaru Forester, co nahází saně na vlek a frčí. Může svézt i vás, ale řekne si za to 400 Kč. Můžete jít i po svých, kdy vás čekají 4 kilometry chůze lesem, převážně do kopce, po sněhu. Na rozhledu je to hodina a spíše v tempu.

Pokud máte celodenní půjčení (chcete jet víckrát), tak saně dostanete nahoru jedině v taxíku, protože provozovatel zakazuje jejich nakládání do jakýchkoli jiných vozidel. Vrácení saní pak probíhá vždy ve skiareálu Filip.

Foto: Jan Majurník

Jako taxík pro saně i lidi zde jezdí Subaru Forester.

Chápete tedy správně, že start a cíl přírodní sáňkařské dráhy ve Smržovce není propojen žádnou lanovkou. A že návrat na rozhledu či parkoviště vás bude stát peníze nebo čas a v našem případně 743 aktivních kilokalorií k tomu.

Měšťan s pomocníkem

Hybridní MG3 prodávané od 489 900 Kč je sice primárně kompaktní městský hatchback, ovšem i dálkové cestování zvládá obstojně, ale bederní opěrka na sedadle řidiče při delší cestě chybí. Na lyže by to například bez střešní rakve asi nebylo, ale výbavu na hory (kalhoty, boty, bunda, batoh) snadno naskládáte do 293litrového kufru.

Foto: Jan Majurník

Digitální přístrojovka umí ukázat i to, jak pracuje hybridní pohon.

Vysloveně jsme však byli zvědaví, jak bude pracovat zastavěný elektromotor ve spolupráci s benzinovou patnáctistovkou v zátěži a naopak jak při klesání ze zasněžených kopců.

Jelikož je nejvyšší výkon hybridní soustavy 195 koňských sil, nepanovala obava, že by auto nemělo dost elánu. Hlavní kladnou roli hrály zajisté slušné pneumatiky, nicméně ocenili jsme konstantní podporu elektromotoru, který ve stoupání přitakával benzinovému čtyřválci roztočenému do konstantních středních otáček. MG3 sice trochu „hučelo“, ale bez váhání se plynule hýbalo vpřed.

Klesání bylo naopak na klid díky třístupňové rekuperaci, která brzdila auto samotné, a ještě navíc nabíjela trakční akumulátor. Když byl plný, regenerativní brzdění ustalo a my museli lehce zapojit do akce i konvenční brzdy. Doporučujeme tedy, když budete s hybridním MG3 sjíždět nějaké delší klesání, „vyflákejte“ cestou nahoru trakční akumulátor co nejvíce.

A co ještě?

A co dál dělat v okolí? Nabízí se lyžování právě ve skiareálu Filip, kde je malá půlkilometrová trať, jeden snowpark a jedno skromné parkoviště. Provozovatel nabízí i večerní lyžování, školu sáňkování, lyžařskou školu nebo půjčovnu vybavení. Nejdražší celodenní skipas zde stojí 550 Kč na celý den.

Máte rádi auto-moto muzea? Jedno úchvatné leží v Lučanech a druhé, co vás vezme do první republiky, najdete v nedalekém Liberci. Tam stojí za návštěvu rovněž naučné centrum IQ park nebo vodní centrum Babylon.

Samotná sáňkařská dráha má celkem oprávněně dobré jméno, provozovatelé se o ni starají a nestojí moc peněz. Jen někomu může vadit vícero úseků, kde se chodí. Cesta zpátky je rovněž buď zaplacená, nebo fyzicky náročná. Jde tedy spíše o rodinnou a klidnou atrakci, neočekávejte tu adrenalinové sáňkařské sjezdy, jaké nabízí třeba rakouský Kitzbühel.

Související témata:
Jablonec nad Nisou
Načítám