Článek
Jak sám autor výstavy říká, na výstavě chtěl ukázat především dosud nevystavované či málo známé artefakty spojené se značkou Jawa, doplněné výběrově o adekvátní výrobky cizí, které buď ovlivnily náš domácí vývoj, anebo naopak vznikly jako reakce na něj. Se značkou Jawa totiž spojila své osudy řada výjimečných osobností, z nichž mnohé jsou na výstavě připomenuty...
Od licence k technice, kterou svět napodoboval...
O devadesátinách nejslavnější české motocyklové značky jsme se podrobně rozepsali již zde, jenže výstava nese název „Fenomén Jawa aneb Jawa, jak ji neznáte“ a ukazuje kousky, jaké se nevidí každý den. Víte třeba, že Jawa vyráběla i originální letecké motory? Víte, že její závodní motocykly koncem 60. let byly absolutní špičkou Velkých cen? Víte, že Jawa na dlouhá léta ovládla ploché dráhy? Víte, že s ruskou CKB ze Serpuchova vyvinula další závodní motocykly? A tak bychom mohli pokračovat!
Jawa sice postavila první motocykl podle vzoru Wanderer K500 (originál je také na výstavě!), na čas využila i britské motory Villiers, ale od druhé poloviny 30. let šlo už jen o vlastní konstrukce, které naopak buď jiní napodobovali, anebo zakoupili licenci Jawa.
Nejlepší motocykl světa byl Pérák...
Cesta k nejlepšímu lehkému motocyklu začala za druhé světové války. Zpočátku Jawa mohla dále vyvíjet, ale když Německo začalo prohrávat, situace se změnila, a tak v Jawě pokračovali ilegálně, prototypy dostaly šedou barvu a byly vydávány za vojenské stroje v opravě (na výstavě si můžete prohlédnout třeba Jawu 250 z roku 1942, označenou coby model DIN podle zkratky německé průmyslové normy).
První Jawa 250 se rodila už zcela tajně v tzv. Chytrovně, dílně za zavřenými dveřmi, pod vedením Dr. Jaroslava Freie a Josefa Jozífa. Řada Péráků získala jméno podle odpružení zadního kola (dříve pevně uloženo) a byla navržena v několika objemových variantách, z nichž se uplatnily 250 a 350 cm3, když ve třídě 175 cm3 dostala po válce přednost strakonická ČZ. Civilizovaní koupili licenci, Péráka dělal například belgický Socovel, jiní prostě motocykl okopírovali a nazvali třeba Peking 250...
Kývačka a nástup do Velkých cen
V roce 1954 převzala vládu nová Jawa Kývačka s kyvnou zadní vidlicí a záhy dobyla svět stejně jako Pérák. V 60. letech licenci koupila Indie, firma Ideal Motors nejprve vyráběla indické Jawy, později přejmenované na Yezdi (jedna je v expozici). Dokonce i japonská Honda koupila od Jawy dílčí licenci na automatickou spojku! Technickou vyspělost Jawy demonstrovaly závodní motocykly, zpočátku čtyřdobé, nezřídka s ventilovým rozvodem DOHC (dva vačkové hřídele v hlavě válců). Mnohé z těchto klasiků najdete na výstavě.
Za jejich řídítky sbírali úspěchy hlavně František Štastný a Gustav Havel, ale i další skvělí jezdci. Na výstavě můžete vidět závodní stroje od třicátých let, i jejich přerod ze čtyřdobých na dvoudobé v šedesátých letech. Nechybí vrcholné dílo, dvoudobý čtyřválec Jawa 350 typu 673, vítěz motocyklové Grand Prix s italským závodníkem Silvio Grassettim (1969), ale také kuriózní závodní Jawa 125 typu 670 (1967) s horizontálním dvoudobým dvouválcem do úzkého V, ovšem se dvěma spřaženými klikovými hřídeli!
Prototypy pro nespuštěnou sériovou výrobu
Unikátní je rovněž ucelená sbírka různých prototypů, které se buď nedostaly do výroby z rozhodnutí vládních orgánů, anebo pro ni ani nebyly určeny, když sloužily jen ke zkoušení různých dílů či nových řešení. V 60. letech to byla unifikovaná řada nových motocyklů, která však uspěla jen s menší sérií 250/350, protože hlavní odběratel Sovětský svaz (dnešní Rusko) nechtěl žádné novoty. V prototypech tak z vystavených zůstaly například Jawa 175 typ 610 z roku 1962 s novým rámem a podvěšeným motorem s chlazením ventilátorem, či úhledný skútr Jawa 175 typu 645 z roku 1963! Řada z těchto strojů měla odlišné technické řešení, které nenavazovalo na předchůdce, ale bylo příslibem do budoucnosti. K dalším pokusům patří prototypy Jawa 350/500 s motory boxer s protilehlými válci, i snaha navázat na čtyřdobé cestovní motocykly Jawa 500 OHC z 50. let.
Od kulometů po automobily
Jawa byla původně zbrojovka, a tak návštěvníky hned u vchodu vítá kulomet vzoru 24, vyráběný ve Zbrojovce Ing. Františka Janečka od roku 1928, tedy o rok dříve, než se zrodily první motocykly Jawa (tedy Janeček-Wanderer). Ve vitrínách jsou vzácné artefakty nejrůznějších motorů, ale i trofeje ze Šestidenní soutěže, široký záběr firmy prozrazuje sportovní vůz Jawa 600 Minor z roku 1939 a letecký motor Jawa 1000 konstruktéra Zdeňka Piláta z roku 1935.
Výstava je otevřena až do 30. srpna 2020, ale některé exponáty se musí vrátit dříve, a tak návštěvu vřele doporučujeme neodkládat! Uvidíte vzácné kousky, které si pak zase jejich majitelé odvezou.