Hlavní obsah

Reportáž z výstavy Jawa v Národním technickém muzeu

Foto: Tomáš Hyan

Vzácně původní exemplář závodního stroje Jawa 350 OHV z roku 1937

Národní technické muzeum v Praze na Letné připravilo jedinečnou výstavu k devadesátinám Jawy! Tentokrát autor výstavy Arnošt Nezmeškal, ředitel Muzea dopravy NTM, vybral opravdu nevídané kousky, které jsou nejen ze sbírek muzea, ale také od řady nadšenců, sběratelů veteránů a motocyklů.

Článek

Jak sám autor výstavy říká, na výstavě chtěl ukázat především dosud nevystavované či málo známé artefakty spojené se značkou Jawa, doplněné výběrově o adekvátní výrobky cizí, které buď ovlivnily náš domácí vývoj, anebo naopak vznikly jako reakce na něj. Se značkou Jawa totiž spojila své osudy řada výjimečných osobností, z nichž mnohé jsou na výstavě připomenuty...

Od licence k technice, kterou svět napodoboval...

O devadesátinách nejslavnější české motocyklové značky jsme se podrobně rozepsali již zde, jenže výstava nese název „Fenomén Jawa aneb Jawa, jak ji neznáte“ a ukazuje kousky, jaké se nevidí každý den. Víte třeba, že Jawa vyráběla i originální letecké motory? Víte, že její závodní motocykly koncem 60. let byly absolutní špičkou Velkých cen? Víte, že Jawa na dlouhá léta ovládla ploché dráhy? Víte, že s ruskou CKB ze Serpuchova vyvinula další závodní motocykly? A tak bychom mohli pokračovat!

Foto: Tomáš Hyan

Letecký dvouválec Jawa 1000 konstruktéra Zdeňka Piláta (1935)

Jawa sice postavila první motocykl podle vzoru Wanderer K500 (originál je také na výstavě!), na čas využila i britské motory Villiers, ale od druhé poloviny 30. let šlo už jen o vlastní konstrukce, které naopak buď jiní napodobovali, anebo zakoupili licenci Jawa.

Foto: Tomáš Hyan

Wanderer K500, předobraz prního motocyklu Jawa podle německé licence (1928)

Nejlepší motocykl světa byl Pérák...

Cesta k nejlepšímu lehkému motocyklu začala za druhé světové války. Zpočátku Jawa mohla dále vyvíjet, ale když Německo začalo prohrávat, situace se změnila, a tak v Jawě pokračovali ilegálně, prototypy dostaly šedou barvu a byly vydávány za vojenské stroje v opravě (na výstavě si můžete prohlédnout třeba Jawu 250 z roku 1942, označenou coby model DIN podle zkratky německé průmyslové normy).

První Jawa 250 se rodila už zcela tajně v tzv. Chytrovně, dílně za zavřenými dveřmi, pod vedením Dr. Jaroslava Freie a Josefa Jozífa. Řada Péráků získala jméno podle odpružení zadního kola (dříve pevně uloženo) a byla navržena v několika objemových variantách, z nichž se uplatnily 250 a 350 cm3, když ve třídě 175 cm3 dostala po válce přednost strakonická ČZ. Civilizovaní koupili licenci, Péráka dělal například belgický Socovel, jiní prostě motocykl okopírovali a nazvali třeba Peking 250...

Foto: Tomáš Hyan

Legendární Jawa 250 Pérák z roku 1953

Kývačka a nástup do Velkých cen 

V roce 1954 převzala vládu nová Jawa Kývačka s kyvnou zadní vidlicí a záhy dobyla svět stejně jako Pérák. V 60. letech licenci koupila Indie, firma Ideal Motors nejprve vyráběla indické Jawy, později přejmenované na Yezdi (jedna je v expozici). Dokonce i japonská Honda koupila od Jawy dílčí licenci na automatickou spojku! Technickou vyspělost Jawy demonstrovaly závodní motocykly, zpočátku čtyřdobé, nezřídka s ventilovým rozvodem DOHC (dva vačkové hřídele v hlavě válců). Mnohé z těchto klasiků najdete na výstavě.

Foto: Tomáš Hyan

Legendární Jawa 350 typ 673, extrémně rychlý dvoudobý čtyřválec (1967 – 1971)

Za jejich řídítky sbírali úspěchy hlavně František Štastný a Gustav Havel, ale i další skvělí jezdci. Na výstavě můžete vidět závodní stroje od třicátých let, i jejich přerod ze čtyřdobých na dvoudobé v šedesátých letech. Nechybí vrcholné dílo, dvoudobý čtyřválec Jawa 350 typu 673, vítěz motocyklové Grand Prix s italským závodníkem Silvio Grassettim (1969), ale také kuriózní závodní Jawa 125 typu 670 (1967) s horizontálním dvoudobým dvouválcem do úzkého V, ovšem se dvěma spřaženými klikovými hřídeli!

Foto: Tomáš Hyan

Kuriozní dvouválec Jawa 125 typ 670 pro komplikovanou konstrukci neuspěl (1967)

Prototypy pro nespuštěnou sériovou výrobu

Unikátní je rovněž ucelená sbírka různých prototypů, které se buď nedostaly do výroby z rozhodnutí vládních orgánů, anebo pro ni ani nebyly určeny, když sloužily jen ke zkoušení různých dílů či nových řešení. V 60. letech to byla unifikovaná řada nových motocyklů, která však uspěla jen s menší sérií 250/350, protože hlavní odběratel Sovětský svaz (dnešní Rusko) nechtěl žádné novoty. V prototypech tak z vystavených zůstaly například Jawa 175 typ 610 z roku 1962 s novým rámem a podvěšeným motorem s chlazením ventilátorem, či úhledný skútr Jawa 175 typu 645 z roku 1963! Řada z těchto strojů měla odlišné technické řešení, které nenavazovalo na předchůdce, ale bylo příslibem do budoucnosti. K dalším pokusům patří prototypy Jawa 350/500 s motory boxer s protilehlými válci, i snaha navázat na čtyřdobé cestovní motocykly Jawa 500 OHC z 50. let.

Foto: Tomáš Hyan

Jawa 250 typ 593 se nedostala do výroby (1991; vznikly jen čtyři prototypy)

Od kulometů po automobily

Jawa byla původně zbrojovka, a tak návštěvníky hned u vchodu vítá kulomet vzoru 24, vyráběný ve Zbrojovce Ing. Františka Janečka od roku 1928, tedy o rok dříve, než se zrodily první motocykly Jawa (tedy Janeček-Wanderer). Ve vitrínách jsou vzácné artefakty nejrůznějších motorů, ale i trofeje ze Šestidenní soutěže, široký záběr firmy prozrazuje sportovní vůz Jawa 600 Minor z roku 1939 a letecký motor Jawa 1000 konstruktéra Zdeňka Piláta z roku 1935.

Výstava je otevřena až do 30. srpna 2020, ale některé exponáty se musí vrátit dříve, a tak návštěvu vřele doporučujeme neodkládat! Uvidíte vzácné kousky, které si pak zase jejich majitelé odvezou.

Načítám