Hlavní obsah

Repasované díly: Máme se jich bát a vyplatí se vůbec?

Foto: Daimler
Aktualizováno

Hlavně majitelé starších aut musí často řešit údržbu a opravy. Když je pak potřeba nějaký větší celek vyměnit, vyvstává často otázka, jestli bude stačit repasovaný díl, nebo raději koupit úplně nový. Takže co s tím?

Článek

Určitě jste se už někdy setkali s termínem repasovaný nebo výměnný díl a asi také víte, co si pod tím zhruba představit. Jenže proces průmyslové obnovy dílu není tak jednoduchý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Rozhodně to neznamená, že někdo jen opucuje součástku kartáčem a technickým benzinem a vrátí ji zpátky do auta.

Díl je nejprve z vozu odborně demontován a posouzen, zda je pro obnovu vhodný (hodnotí se jeho stav, kompletnost, koroze a další kritéria). Následně je díl kompletně rozebrán a důkladně otestován. Všechny součásti jsou pečlivě očištěny a vadné vyměněny za nové. Poté je díl znovu přezkoušen a otestován.

Foto: Daimler

Kolem průmyslové obnovy použitých dílů se točí velký byznys, automobilky na to mají samostatné velké fabriky

Kolem průmyslové repase dílů se točí poměrně velký byznys a automobilky mají často jednu celou továrnu určenou právě k renovaci použitých dílů a jejich navrácení do provozu. Pro obě strany z toho plynou určité výhody. Především pro nás jako zákazníky je to hlavně nižší cena (v závislosti na dílu či celku v rozmezí 30 až 50 %).

Proč jsou výměnné díly levnější než zcela nově vyrobený díl? Protože nebylo nutné některé funkční části znovu vyrobit, a spotřebovávat tak zdroje (lidské i materiální). Inu, proč také vyhazovat část, která je zcela vyhovující a po důkladném očištění může stále plnit svou funkci? Také nevyhodíte celou botu, když se vám jen přetrhne tkanička.

Ačkoli nějaké emisní a energetické bilance koncový spotřebitel obvykle neřeší (to si jen uvádějí automobilky v tabulkách, aby plnily své emisní cíle), každému je přeci jasné, že nejekologičtější je ta věc, která se nemusela vyrobit. I když jsou tedy s průmyslovou repasí například motoru samozřejmě spojené nějaké materiálové a energetické (a tím pádem i emisní) požadavky, pořád to v celkové bilanci vychází výhodněji než výroba zcela nového dílu.

Od turba po rádio

Procesem průmyslové opravy toho může projít poměrně dost. Nejčastěji se mění díly motoru, jako jsou turbodmychadla, vstřikovače a startéry, a samozřejmě také převodovky. Ovšem mnohé automobilky umožňují repasovat také komponenty podvozku či elektroniky. Například Mercedes repasuje svoje vzduchové vzpěry systému Airmatic aktivního podvozku ABC, stejně jako světlomety a mnoho dalších částí.

Poslední roky se řeší také výměny filtrů pevných částic, které i přes správně fungující proces regenerace mají omezenou životnost. Stejně tak lze repasovat katalyzátory, EGR ventily a také některá čidla potřebná ke správné funkci těchto emisních systémů. Repasují se i palivová čerpadla či celý systém variabilního sacího potrubí.

Kvalita jako nový díl

Výměnné díly rozhodně nejsou lacinější a kvalitativně podřadnou alternativou pro zákazníky, kteří nechtějí utrácet za nový díl. Výrobce garantuje stejnou kvalitu jako u nových dílů včetně toho, že na ně poskytuje standardní dvouletou záruku. „Všechny testované díly jsou opraveny podle přísných kritérií Mercedes-Benz pro kompletní výměnný díl,“ říká Lenka Cvešperová z Mercedesu.

Foto: Daimler

Každý díl určený k repasi se musí důkladně připravit a vyzkoušet, jestli jde opravit a znovu použít

Foto: Daimler

Stejně jako u výroby nového dílu se při kontrole postupuje přesně podle několika přísných kritérií a díl musí všem vyhovět

Zároveň jsou během procesu repase dílů aplikovány nejnovější technologické postupy a také inovace, které byly do výroby zaváděny v průběhu produkce. Výměnný díl se tak může repasovat do stavu, kdy kvalitou dokonce překonává i díl původní. Například pokud výrobce během sériové produkce inovoval třeba ložiska nebo těsnění za odolnější, budou tyto komponenty využity.

Všechno vyměnit nejde

Některé použité díly ale nelze repasovat. „Jedná se především o díly s mechanickým poškozením, vzniklým například prasklinami, trhlinami nebo deformacemi, neúplné nebo rozebrané díly, díly s velkoplošnou korozí a díly znečistěné nebo naplněné olejem,“ vysvětluje Lenka Cvešperová z Mercedesu. Celkově lze ale 99 % dílů buď použít znovu, nebo je aspoň vrátit do recyklačního cyklu.

Foto: Daimler

Používá se i složitá technika, ať už k očištění dílu, přesnému změření a následnému strojnímu opravení

Foto: Daimler

Poměrně velká část práce se provádí také ručně, ale výrobci se snaží co nejvíc postupů zautomatizovat

Proto někdy nelze renovovat díly poškozené po nehodách nebo zkrátka takové, u kterých průmyslovou repasí již nelze zajistit funkci a kvalitu nového dílu. Příklad? Když projde ojnice s pístem blokem motoru ven, zrepasovat už to nejde. V takovém případě majiteli auta nezbývá nic jiného, než zakoupit zcela nový díl za plnou cenu.

A kolik to stojí? Nový kompletní motor, například V6 CDI pro Sprinter, stojí 417 932 Kč. Ovšem nastrojený výměnný motor přijde na 267 835 Kč, pokud zákazník dodá svůj starý motor. Nejčastěji se používá produkt „Základní motor“ (bez nastrojených periferií), který vyjde na 191 854 Kč a obsahuje mnoho nových komponentů, například nové vstřiky.

Máte se repasovaných dílů bát?

Pokud se jedná o díl dodaný přímo automobilkou či jejím smluvním servisním partnerem, rozhodně nepředstavují repasované díly riziko a kvalitou odpovídají dílům novým včetně dvouleté záruky. Rizikové jsou ale díly od neoficiálních dodavatelů, kteří nejsou přímo navázáni na servisní systém značky.

Může se totiž jednat o díly, které pocházejí z kradených aut, případně může jít o neodborně opravené díly, při jejichž repasi se nepostupovalo podle technologických požadavků výrobce. Samozřejmě, že některým majitelům aut je to jedno a je pro ně primární to, aby byl díl co nejlevnější a aby auto po montáži zase chvíli fungovalo. Značka pak ale za takový díl nenese odpovědnost a je otázkou, jestli skutečně bude díl plnit svoji funkci.

Podobnými neodborně „repasovanými“ díly se tak někteří snaží uvést do provozu porouchané auto, aby ho mohli rychle prodat za plnou cenu. To, že se pak konkrétní díl zase brzy rozpadne, či prostě nebude plnit svoji funkci tak, jak bylo zamýšleno (například turbo může mít snížený plnící tlak, může propouštět olej a podobně), patří k riziku takového kšeftu. Automobilka za to logicky nemůže nést odpovědnost. Takže takové ty nářky, že „tahle značka ale vyrábí nespolehlivé krámy,“ nepadají na úrodnou půdu, pokud se prostě nedá původ použitých dílů dohledat.

Tím neříkáme, že neexistují šikulové, kteří umí některé díly a konstrukční celky opravit opravdu kvalitně. Ale o takových se určitě dozvíte přes reference od jiných zákazníků. Pokud je na takovou dílnu nebo mechanika spolehnutí, těžko vám pak může někdo nákup dílu repasovaného u něj rozmlouvat.

Načítám