Článek
Ať už se na vašich ocelových, hliníkových či jiných discích podepíše zub času či obrubník, neznamená to automaticky, že s nimi musíte hned vyrazit do kovošrotu. Většinu malérů jde totiž vyřešit opravou, případně kompletní renovací, což je sice strojařina i alchymie zároveň, ovšem v určitých případech spásná záchrana.
O tom, jak tyhle procesy fungují, co je důležité a jak poznat renovátory-fušery, jsme si popovídali s Lukášem Hejtmánkem z Chrudimi, který spolu se svým bratrem a realizačním týmem už několik let vrací pochroumaným ráfkům jejich původní glanc.
Moderní renovační technologie dnes umožňují opravit škrábance, vrypy, praskliny, dovařit či dotmelit materiál, udělat ze šišatého disku zase kulatý, změnit jeho barvu, vyleštit jej nebo designově poladit na CNC stroji. A nemusí jít nutně jen o materiály typu lehké hliníkové slitiny, k procesu opravy jsou vhodné rovněž kované, hořčíkové anebo i obyčejné ocelové ráfky. Ve finále je také celkem jedno, zdali spravujete kola z ferrari nebo dacie, metody jsou obdobné.
V rámci všeobecného postupu se po přijetí zakázky nachystají předmětné disky do odlakovací lázně, kde se buď speciální kapalina, nebo kyselina z větší části postará o odstranění původní barvy. Podle Hejtmánka je tento základní proces velmi důležitý a poměrně náročný, jelikož tovární (originální) lakování kypí odolností.
„Následně se kola kvůli dočištění ještě takzvaně jemně pískují ve specifických strojích, a to balotinou, drceným sklem nebo třeba ocelovou drtí. To zajistí prakticky 100% odstranění původního laku,“ doplňuje Hejtmánek.
Ze šišky balon, z šedi chrom
Po vyčištění tedy přichází na řadu samotné opravy/úkony, které vám přehledně popíšeme níže.
Rovnání: pokud je disk šišatý nebo tzv. „kopnutý“ (např. při neadekvátním přejetí přes obrubník), lze jej na příslušném stroji díky pístům srovnat do původního tvaru. Tuto operaci je možné provést i samostatně, bez nutnosti odlakování/pískování
Svařování: praskliny nebo chybějící materiál (např. vlivem odření) zase vyřeší šikovný mechanik se svářečkou
Broušení: veškeré vrypy nebo drobné nedokonalosti zahladí obvykle excentrická bruska
Tmelení: kam se nedá dostat svářečkou nebo v případě jen velmi jemného poškození, tam nastupuje zinkový tmel
„Samostatnou odbočkou je poté leštění. To se dá všeobecně rozdělit na leštění límců, což jde realizovat ručně nebo strojově, a na kompletní strojní leštění celého disku, k čemuž potřebujete speciální vibrační buben se specifickými náplněmi či pro urychlení práce vícero bubnů,“ upřesňuje Hejtmánek.
„Mnohahodinové úsilí pak vyústí v krásně leklý ráfek, připomínající pravý chrom. Designově si jde vyhrát také v rámci CNC opracování, a pokud se vám nelíbí vaše zašlé šrouby/matice, tak i ty lze uvést do vzhledově fungl nového stavu,“ dodává.
Kola tedy máme připravená, vyčištěná, a konečně se dostáváme k samotnému lakování. Tržní nabídka odstínů je natolik rozmanitá, že by tištěný katalog možností vydal na několikeré zlaté stránky, nicméně všeobecně nejvíce frčí stříbrné, antracitové nebo černé zbarvení.
Technologie nanesení laku jsou dvě, a to prášková (komaxit) nebo mokrá. Většina renovátorů používá první metodu, zatímco na tu druhou můžete narazit povětšinou ve velkých výrobních závodech typu Ronal a podobných.
„Nachystaný ráfek dostane nejprve základovou barvu a zamíří do pece, ve druhém kole následuje nanesení samotného laku (pigmentu) a znovu cesta do pece. Do třetice se předmětný disk ochrání bezbarvou vrstvou a naposledy putuje do pece na finální výpal. Po ochladnutí je možné jej okamžitě používat,“ popisuje konečný proces Hejtmánek.
My jen doplníme, že vybrané společnosti zabývající se touto činností disponují rovněž vybavením pro pneuservis, takže jsou schopny zajistit také přímou montáž kol na auto.
Dřina vs. fušeřina
Renovací kol se dnes zabývá kde kdo, takže na co dát pozor a jak můžete odhalit potenciální fušeřinu? Lukáš Hejtmánek upozorňuje na tyto skutečnosti:
- někteří lidé jsou schopni vynechat samotné odlakování, nebo přejít rovnou na techniku zvanou brokování (hrubé a agresivní tryskání/pískování), což však může vyústit ve zničení povrchu ráfku
- vynechávání oprav hran, vrypů nebo zaměření se pouze na pohledovou část rovněž patří mezi zanedbané úkony
- nenechte si namluvit, že základová barva nebo krycí vrstva nejsou potřeba
- mnoho firem spolupracuje s velkými externími společnostmi, co řeší spíše průmyslové lakování, proto se nesčetněkrát stalo, že na pěknou sadu disků přišla nevhodná barva pro interiérové použití
- velkým malérem je zalakování dosedací plochy ráfku. To je problém, který může po namontování na auto vyústit v oxidaci laku, jeho vymačkávání, případně až k povolení šroubů. Nehledě na to, že kolikrát takové kolo nejde po půl roce používání ani pořádně sundat
- pokud si dáváte opravit jen jeden disk, velice často má ve finále jiný odstín než jeho kolegové. Trefit přesnou barvu bývá velmi obtížné
A naopak jaké přednosti zdatní řemeslníci mají? Co vám napoví, že jste na správné adrese? Měli bychom pro vás pár rad:
- hleďte na technické zázemí, má-li firma vlastní mašiny a minimum externích spolupracovníků (nebo žádné), jde obvykle o dobré znamení. Navíc můžete ve finále ušetřit i několik tisíc korun, protože neplatíte ještě další strany
- mechanici, kteří aplikují inovace získané zkušenostmi s provozem podniku, zpravidla patří do sorty „bezpečných“ renovátorů
- mnohé napoví sebeprezentace, typicky fotografie/ukázky prací tzv. před a po
- v neposlední řadě dejte v těchto odvětvích spíše na recenze uživatelů než na placenou propagaci. Přece jen nejvěrohodnější reklamou je reálné osobní doporučení
Kola dělají auto
Cenotvorba je samozřejmě velmi individuální, ovlivňuje ji velikost ráfku, rozsah poškození, objednané renovační/zkrášlovací práce, marže a DPH. Všeobecně můžeme s klidným svědomím napsat, že za kompletní opravu čtyř litých disků zaplatíte od zhruba 4 000 Kč a výše, zatímco renovace sady klasických „plecháčů“ začíná asi na 2 000 Kč.
Vybraní renovátoři | Město |
---|---|
Renovace kol Chrudim | Chrudim |
Renovace ALU a plechů | Most |
Alupro | Hradec Králové |
ProperLak system | Těrlicko |
Flachworks | Bystřany |
Alukomax | Železný Brod |
Pneuservis Hájek | Plzeň |
PneuMráček | Praha |
Pneu Fric | Brno |
MM Tuning | Havířov |
Z hlediska klientely převažují mladší ročníky, tuneři nebo prodejci ojetých automobilů či použitých kol. Zbytek tvoří starší soukromé osoby. Zboží na opravu lidé obvykle vozí osobně, minoritně posílají kurýrem. Vybrané firmy pak disponují dokonce vlastními svozy.
Co si budeme povídat, kola dělají auto a mnohdy vypovídají i o parkovacích schopnostech dotyčných řidičů. Ovšem chybovat je lidské a naštěstí najdete v naší zemi spoustu borců, kteří vám když tak pomohou ony menší či větší nedokonalosti odstranit tak, aby nikdo nic nepoznal.