Článek
Elektronické omezovače rychlosti se u aut ve větší míře objevily v devadesátých letech minulého století. Audi, BMW a Mercedes tehdy uzavřely gentlemanskou dohodu, že jejich vozy nepojedou více než 250 km/h. Drží se toho dodnes a zákazníkům to, zdá se, nevadí, protože 250 je pořád docela slušný kalup. Jistě, spousta AMG, M nebo RS modelů z výše uvedeného německého trojlístku jezdí přes 300 km/h, ale to mívají za poplatek odblokovaný omezovač, respektive je jeho maximum posunuté.
Švédské Volvo loni pro své modely zvolilo poněkud konzervativní rychlostní limit – 180 km/h. Jistě, i to je ve většině situací více než dost, notabene když kromě německých dálnic a britského ostrova Man už v Evropě nikde není neomezená rychlost pro automobily. Je ovšem třeba si uvědomit, že jednak vysoká rychlost není nejčastější příčinou dopravních nehod, za druhé to patrně přeprogramováním příslušné řídicí jednotky půjde předělat (nebo budete jezdit starší M3 nebo Caymanem). Ale hlavně: kazí to důvěru mezi automobilkami a řidiči.
Po Volvu se letos ozvala Dacia a Renault, které zavedou u nových modelů stejnou nejvyšší rychlost (nebude se to týkat sportovním modelů Alpine, o budoucnosti Mégane R.S. zatím mnoho nevíme, možná ani nevznikne). Zavádění elektronicky omezené rychlosti má přitom možná skrytý důvod, a tím je ušetření nákladů na vývoj. Není třeba, aby všechny elektronické systémy fungovaly pro 250 km/h, když bude stačit rychlost o 70 km/h nižší. A také se lze odkázat na dnes více než kdy jindy zneužívanou záchranu planety: auto jedoucí 180 spotřebuje méně paliva, než když poletíte dvoustovkou či rychleji.
Renault a Dacia dále dle slov šéfa koncernu Lucy de Mea na některých trzích v budoucnu nabídne funkci, která sleduje a vyhodnocuje řidičovu jízdu. Tato data se pak dostanou k pojišťovně, která bezpečně jezdícím řidičům sníží částky za pojistné. Otázkou je, jak bude možné ze senzorů přesně vyhodnotit (ne)bezpečnost řízení. Ono i pomalá jízda je někdy nebezpečná a spoustu řidičských manévrů se současnými technologiemi není automobil s to komplexně analyzovat.
Vše výše uvedené ale může v Evropě strhnout lavinu, kdy se v zájmu bezpečnosti bude omezovat rychlost na silnicích. Přitom každý, kdo někdy jezdil po německé dálnici, ví, že bezpečnost může fungovat i při důvěře motoristům. Jak dlouho to ještě bude fungovat, to je otázka.