Článek
Jedna z mála věcí, na které se příznivci a odpůrci elektromobility shodnou, je to, že bateriové elektromobily nejlépe fungují ve městě. Tam nejvíc vynikne jejich tichý provoz s nulovými emisemi, krátké vzdálenosti a častá rekuperace pak natahují omezený dojezd. Navíc je vždy po ruce nějaká nabíjecí zásuvka. A právě pro městské použití se elektromobil Renault Zoe narodil, takže by tu měl excelovat...
A skutečně exceluje! Zoe se svižně proplétá ulicemi a neruší okolí hlukem vytočeného motoru ani neotravuje spalinami. Jeho výkonnější motor (místo 90 koní jich má nyní 110, respektive 135 u silnější testované verze) mu dodává na hbitosti, stačí lusknout plynovým pedálem a Zoe vyráží vpřed – projet křižovatkou nebo se vmáčknout do mezery v rychlejším pruhu nebylo nikdy jednodušší.
Nový efektivní režim rekuperace prodlužuje už tak skvělý dojezd (až 395 km podle WLTP) daný novým bateriovým setem s vyšší kapacitou (místo 22 kWh, které se později zvětšily na 41 kWh, je to nyní již 52 kWh při stejné fyzické velikosti). Baterii teď můžete konečně nabíjet i stejnosměrným proudem z DC rychlonabíječek (dosud pouze AC 22 kW, což si Zoe ponechává) – jen škoda, že s maximálním výkonem pouze 50 kW a navíc za příplatek 25 tisíc korun.
Zoe samozřejmě těží také z kompaktních rozměrů (na délku má stejné 4 metry jako předchůdce), velkého rejdu (takže se otočí „na pětníku“) a může se pochlubit skvělým výhledem ven (doplněným senzory a parkovací kamerou), takže manévrování a parkování v centru je hračka.
Nejvíc si ale zamilujete ovládání – řízení je lehké, řadit vůbec nemusíte a řídíte prakticky jediným pedálem, naprostou většinu situací totiž vyřešíte prostým puštěním plynu a následným regenerativním brzděním elektromotory. Kotoučové brzdy přijdou ke slovu jen skutečně výjimečně. Jízda v ucpaných centrech možná bývá otrava, ale brouzdat se Zoe po městě je vážně učiněná radost!
Zoe se však neztratí ani mimo obec, protože dojezd má skutečně dostatečný a tužší podvozek (to kvůli vyšší hmotnosti skoro 1,6 tuny) působí naprosto jistě i ve svižně projížděných zatáčkách. I ve vyšších rychlostech je tichý a živě reaguje na povely plynem i řízením.
Až na dálnici se projeví neduh elektromobilů – redukční převod Zoe je naladěný primárně do města (díky tomu je v nižších rychlostech tak hbitý), takže při dálničním tempu začíná dost ždímat baterii a dojezd rychle klesá. Na pendlování Praha-Brno to tedy nebude, ale pár (desítek) kilometrů ze satelitních městeček do centra velkoměsta pohodlně zvládne.
Zásadním vylepšením nového Zoe pak je zcela nový interiér plný kvalitnějších materiálů, hezčích dekorů a hlavně komfortnější výbavy a modernějších technologií odpovídajících současným standardům – především 10palcová digitální přístrojovka a 9,3palcový dotykový displej infotainmentu s online funkcemi, vzdáleným přístupem, integrací Apple CarPlay i Android Auto a bezdrátovým dobíjením telefonu.
Velice příjemné, ale i energeticky účinné je v zimních měsících výkonné vyhřívání sedadel a volantu. Zoe také nově umí nouzově automaticky brzdit, číst značky, sledovat mrtvé úhly nebo upozornit na vyjetí z jízdního pruhu.
Nový Renault Zoe je tak skvěle připravený do služby v městských centrech. Samozřejmě si z obecného pohledu asi těžko obhájí takřka dvojnásobnou cenovku proti stejně velkému a podobně vybavenému (a taky velmi povedenému) Cliu, jenže pokud Zoe dokážete správně využít (jezdíte jen kratší vzdálenosti po městě a v jeho okolí, můžete nabíjet doma či v práci), pak přináší skvělé výhody (snazší ovládání, lacinější servisování, obejdete se bez dálniční známky, parkování v centrech zdarma atd.) a zábavné řízení. Život s novým Renaultem Zoe zkrátka může být daleko příjemnější.
Aktuální ceník Renaultu Zoe začíná na akční částce 695 000 Kč, střední výbava stojí 735 000, respektive 760 tisíc s výkonnějším 135koňovým motorem, vrcholnou verzi pořídíte za 785 tisíc. Pokud vám to přijde hodně, můžete se uskromnit a pořídit si elektrické Twingo Z.E., nebo ještě rok počkat na první elektrickou Dacii, která také bude mít dostupnější cenovky.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s kroužkovým rotorem |
Výkon | 100 kW (135 k) |
Točivý moment | 245 Nm |
Převodovka | stálý redukční převoz |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 577 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,5 s |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Dojezd | až 386 km |
Kapacita baterie | 52 kWh |
Nabíjení | DC až 50 kW (konektor CCS Combo), AC 22 kW (Mennekes) |
Kola a pneumatiky | 195/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 084/1 730/1 562 mm |
Rozvor | 2 588 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 338 l |