Článek
Renault si za svou více než 120letou historii vydobyl pověst automobilky produkující rozumná, lehce elegantní auta, která mnohdy pomohla posunout automobilový svět zase o něco dál (Renault 5 byl prvním hatchbackem moderního střihu, Espace definoval třídu MPV a Twingo zase ukázalo všem malým městským autům, jak se to dělá). Občas si dovolil trochu extravagance (Avantime, Vel Satis), ale vždy jen v přesně dávkované míře. Sportovní divize to ale svou bláznivostí bohatě vynahrazovala...
Vzpomínáte si na legendární Renault 5 Turbo, krabici vážící 700 kg, poháněnou přeplňovaným motorem o výkonu 160 koní rozvalujícím se na místě zadních sedadel? Stejnou filozofii vyznával i Renault Clio Sport V6, k tomu si přihoďte Espace s motorem z F1 a celou smečku pořádně nabroušených hot hatchů a máte zhruba představu, jací blázni do aut pracovali v Dieppe. A právě oni mají na svědomí tenhle úžasný úlet...
V roce 1995 spatřil světlo světa model s velmi výstižným názvem Sport Spider. Tato silniční motokára jen těžko skrývala svůj hlavní účel – sportovní a hlavně čistý automobilový zážitek. Na autosalonu v Ženevě tehdy vzbudil velký ohlas, možná i proto, že v něm skalní fanoušci viděli odkaz slavné sportovní značky Alpine.
Štíhlá a sportovní silueta na první pohled odhalovala sportovní ambice a nekompromisní zaměření na řidiče, zároveň si však nějakým záhadným způsobem Sport Spider zachoval kus francouzské elegance. Pod stylovým kompozitním kabátkem se skrývalo lehoučké hliníkové šasi a uprostřed umístěný řadový čtyřválec 2,0 l o výkonu 150 koní (respektive 180 koní u verze Trophy). Jeho síla roztáčela zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku.
Auto bylo z pohledu konstrukce i výbavy oholené až na samotnou kost – nebyl tu žádný posilovač řízení, ABS ani topení, dokonce i čelní sklo patřilo do (velmi krátkého) seznamu volitelné výbavy. Jeho hmotnost se tak pohybovala na hranici 800 kilogramů a díky vynikajícímu poměru výkonu a váhy dokázalo zrychlit na stovku za 6,7 sekundy a uhánět až 210 km/h.
Auto nabízelo výkon Alpine A610 ve „skořápce“, která se hmotnostně blížila spíš Twingu. Už od dob Colina Chapmana všichni víme, co dokáže udělat ve sportovním autě opravdu nízká hmotnost: "S vysokým výkonem jste rychlí na rovinkách, s nízkou hmotností jste rychlí všude." Ani nemluvě o nižších nákladech na palivo, ale i za pneumatiky nebo brzdy...
Renault Sport Spider dal „obyčejným smrtelníkům“ možnost zakusit ryzost a syrový charakter závodního vozu, aniž by bylo nutné vyřídit druhou hypotéku. Zároveň připomněl o čem vlastně je pravé řízení – nejen o drtivé akceleraci a hrubé rychlosti, ale i o bleskových reakcích a precizní ovladatelnosti, o obratnosti a hravosti, o interakci, intenzitě zážitku a propojení člověka a stroje. Renault Sport Spider dokázal zapojit řidičovo tělo a duši. A za to mu patří obrovský dík!
A co na trhu ojetin? Jelikož se Spiderů vyrobilo jen 1 726 kusů, jedná se z dnešního pohledu spíš o sběratelskou raritu, kterou si majitelé nechají zaplatit. Aut je na prodej málo a ceny se pohybují zhruba v rozmezí od 900 tisíc do 1,5 milionu.