Článek
Možná si ještě vybavíte, že před dvaceti lety jsme se poprvé seznámili s MPV modelem Scénic. Nový model tenkrát dokonce získal i titul Auto roku. Dnes, o dvě dekády později, se nám představuje už čtvrtá generace navazující designem na koncept R-Space. A má na co navazovat, vždyť Renault prodal již 5 milionů Scéniců.
Tentokrát bude na zákazníky útočit efektní dvoubarevnou karoserií s dvacetipalcovými koly ve všech verzích (snad nebudete potřebovat ortopeda, ale naštěstí mají pneumatiky vyšší bočnici, než mívají standardně automobily na osmnáctkách), praktičností a širokou nabídkou technologií. Scénic narostl o 20 mm do šířky, má větší rozvor i rozchod a o 400 mm také vyšší světlost. Lze ho tedy označit za takový crossover. Zatímco panoramatická skleněná střecha je za příplatek, nové světlomety s LED denním svícením dostanete ke každému autu. Klasický a větší Scénic se navíc odlišují zadními světlomety, zatímco běžný model je má vertikálně tvarované, Grand sází na horizontální tvar zadních svítilen.
Uvnitř najdete širší sedadla s lepším bočním vedením. Zadní sedadla se sklápí jediným pohybem, navíc pak získáte rovnou úložnou plochu. V případě klasické verze máte k dispozici základní objem 572 litrů, Grand pak nabídne 596 litrů, nebo dokonce 765 litrů, pokud si vyberete pouze pětimístnou verzi. Ve výbavě je adaptivní tempomat, varování před opuštěním jízdního pruhu, barevný head-up displej, parkovací asistent a infotainmentu R-LINK 2. Novinkou je aktivní nouzové brzdění s detekcí chodců, které detekuje chodce a umí reagovat až do rychlosti 60 km/h, a také detekci únavy řidiče.
Pod kapotou nám Renault nabízí dva benzínové motory s manuálním šestikvaltem a 6 naftových motorů, které mohou být kromě této převodovky vybavené ještě šesti či sedmistupňovým automatem. Motor dCi 110 s šestistupňovým manuálem je navíc vybaven technologií Hybrid Assist. Tento systém zahrnuje 48 V akumulátor, který je používán ke snížení spotřeby a emisí. Při zpomalení zase funguje jako generátor na rekuperaci energie, při zrychlení pak jako elektromotor, který podporuje vznětovou jednotku.
Základní benzínová dvanáctistovka ve výbavě Life vyjde na 449 900 korun, za výbavu Zen si připlatíte 35 tisíc a Premiere stojí 539 900 korun. V něm už ale máte pár koní navíc. Grand Scénic nemůžete mít ve stupni výbavy Life, v každé další si pak připlatíte 15 tisíc korun. A dalších 15 tisíc budete potřebovat, pokud budete chtít sedmimístnou verzi.