Článek
Francouzi malé dodávky uměli snad dřív než všichni ostatní. Když se v roce 1961 uvedl na trh geniální Renault 4, získal na stejném podvozku i nesmírně praktickou užitkovou verzi „Fourgonnette“, která pomáhala francouzským farmářům během týdne na poli a v neděli odvezla celou rodinku na trhy do nejbližšího města. A Renault Kangoo není nic jiného než ideovým nástupcem geniálního užitkového veteránu.
V první generaci uvedené na trh v roce 1997 využívalo Kangoo kompaktní platformu Renault Clio II. a auto bylo docela malé. Vystačilo si s motorovou paletou z Clia, prázdné vážilo sotva přes tunu. Mělo křídlové zadní dveře jako dodávky a bylo oblíbené v úpravě pro hendikepované. Běžně si tato auta oblíbila i spousta mladých rodin, a to nejen ve Francii, ale i po celé Evropě.
Současné Kangoo, které se stále vyrábí ve francouzském závodě v Maubeuge, vzniklo taky už docela dávno, před třinácti lety. Je ve všech směrech citelně větší a zejména širší. Nabízelo se na trhu se třemi různými rozvory, z nichž nejčastější je prostřední verze Express, kterou mám tento týden právě na vyzkoušení. V oficiální nabídce českého Renaultu už najdete jen její užitkovou verzi, ale „moje“ Kangoo je ona oblíbená prosklená kombíková verze, která je určena klasicky pro pět osob s posuvnými zadními dveřmi.
Vzadu nabízí i velmi slušný kufr o objemu přes 600 litrů. Sedadla jdou pochopitelně individuálně sklopit nebo kompletně vyjmout, a vytvoříte tak ložnou plochu malé rozvážkové dodávky. Kangoo, zrovna tak jako populární německý VW Caddy či Citroën Berlingo, umí uspokojit potřebu velkorysé ložné plochy, ale na relativně malém půdorysu (auto měří jen 4,2 metru do délky).
Současně zvládá jezdit jako běžné rodinné MPV, byť je jeho přirozená dálniční rychlost spíš jen okolo našeho povoleného limitu. Rychlosti přes 150 km/h už nejsou pro Kangoo to pravé ořechové. Není však převlečenou dodávkou. Technický základ bychom vystopovali u druhé generace Renaultu Scénic, ze kterého si auto také vypůjčilo některé motory.
Elektrické Kangoo je nejprodávanější evropskou EV dodávkou
Věděli jste, že se prodalo již kolem padesáti tisíc elektrických Renaultů Kangoo Z.E.? Od roku 2011 si elektrické provedení vybralo překvapivě mnoho zákazníků. Nejčastěji stejně v Kangoo objevíte motor 1.5 dCi, který se v autě nabízí od začátku výrobního cyklu až dodnes. Jen procházel postupně mnoha úpravami, jak šel čas a měnily se emisní předpisy. Dnes už prakticky „legendární“ malý diesel od Renaultu načíná druhé desetiletí a stále ho zákazníci chtějí. Ať už v Daciích nebo mateřském Renaultu. Je totiž nesmírně úsporný a dalo by se říci i nadprůměrně spolehlivý. O zážehových motorech 1.2 TCe i atmosférickém 1.6 se můžete podrobnosti dočíst u Daliborova testu ojetého Scénicu. Zájemce o Kangoo spíš bude nejčastěji hledat diesel. Už tím, že se jich mezi ojetinami objevuje největší množství a tyhle motorizace jsou oblíbené.
1.5 dCi je to lepší, co na trhu s naftovými ojetinami koupíte
V roce 2007, kdy se Kangoo objevilo na trhu, se už vyráběla druhá varianta tohoto motoru. Neměla už poruchový systém common rail vstřikování Delphi, ale inovovanou verzi. V provedení Euro 4 stále ještě nebyla nutná montáž filtrů pevných částic. V Kangoo se objevil ve dvou variantách, které se lišily nejen naladěním řídicí jednotky, ale i v kompresním poměru, použitém systému vstřikování (silnější měly commonrail od Continentalu/Siemens) a turbodmychadle samotném. Slabší verze měla výkon 82 koní a silnější 109. Pohon vačkové hřídele obstarává ozubený řemen s intervalem výměny každých 120 tisíc kilometrů.
Počínaje platnou emisní normou Euro 5b (září 2011) musel emisní systém motoru používat filtr pevných částic. Ten najdete na Kangoo většinou už od modelového roku 2010 a novějších. Naštěstí se výrobci povedlo filtr umístit vhodným způsobem. Použili jeden přídavný vstřikovač nafty přímo před katalyzátor. A díky tomu tyto francouzské motory tolik netrpí na nežádoucí jevy. Těmi je třeba prolínání nafty do oleje právě při regeneračním procesu, kdy se nafta vstřikuje záměrně mimo pracovní cyklus, aby se skokově zvýšila teploty výfukových plynů a z filtru se přebytečné saze vypálily.
Po roce 2012 se dočkal tento motor další modernizace. Vstřikování zajišťoval v jednu dobu Bosch, potom se ale přešlo opět na značku Delphi, ale na velmi spolehlivý systém. Motor zvládá plnit i velmi přísné normy Euro 6d-temp i aktuální Euro 6d. Během modernizace se nepatrně zvýšil výkon na 90 koní u slabší verze a 110 koní u silnější. Původně litinový blok s hliníkovou hlavou dostal i vylepšená ojniční ložiska, která byla řekněme tím největším strašákem, který mohl motor 1.5 dCi v minulosti vyřadit z provozu.
Auta vyrobená zhruba do roku 2010 se v určitém (malém) počtu exemplářů skutečně zákazníkům přidřela a na vině bývalo typicky ojniční ložisko. Při včasné údržbě a rozumném intervalu výměny oleje však není důvod k nervozitě. Nakonec tyhle motory typicky v užitkových vozech Renault natočí za svou službu vysoké stovky tisíc kilometrů.
Kangoo se líbilo i Mercedesu
Kdybych měl popsat jízdní dojmy z Renaultu Kangoo, shrnul bych je do jednoduché nerozvité věty. Kangoo je obyčejné, prostorné a navíc úsporné auto. Design může být třeba i trošku roztomilý, ale emoce nehledejme. Sedadla jsou měkká, ale záda vás z nich po dlouhé trase jistě začnou bolet. Plasty na přístrojové desce vypadají levně, výbava je strohá. Není tu nic, co by stálo za zmínku nebo nějakou zvláštní pochvalu. Ale auto ani nemá žádné zásadní nedostatky, které bijí do očí. Je to levné auto, prakticky maximum prostoru za co nejméně peněz a to je myslím vlastně velmi férové. Mnoho lidí přesně tyhle parametry hledá.
Vtipné přitom je, že zrovna Mercedes-Benz, výrobce kvalitních a luxusních automobilů, si vybral právě Kangoo jako zdroj „odznáčkového“ inženýrství a představil v roce 2013 Mercedes-Benz Citan, což je vlastně jen přejmenované Kangoo. Na druhou stranu to můžeme chápat i jako jisté uznání kvality užitkových Renaultů, protože si je troufl prodávat i samotný Mercedes. A něco pravdy na tom bude.
Já si v AAA Auto půjčil tříletý exemplář, který za onu dobu nakroutil nějakých necelých devadesát tisíc kilometrů. V interiéru jsem nenašel takřka známky opotřebení, jednoduchý podvozek s vlečenou nápravou vzadu byl bez vůlí a motor se po zahřátí projevoval vyloženě tiše a kultivovaně. Dobrá, Volkswagen Caddy to není. Ten jezdí s trochou nadsázky úplně jako Golf, jen je v něm hromada místa navíc. Kangoo je přeci jen víc dodávka a také se tak řídí. Ale je levná a neúnavně slouží. A o to jde zákazníkům této třídy automobilů především.
Renault Kangoo 1.5 dCi (2017) | |
---|---|
Motor | vznětový čtyřválec SOHC, vstřikování common rail |
Objem válců | 1 461 cm3 |
Výkon | 66 kW (90 koní) při 3 750 otáčkách |
Točivý moment | 200 Nm při 1 750 otáčkách |
Rozměry (d. x š. x v.) | 4 213 mm x 1 829 mm x 1 799 mm |
Zavazadlový prostor | 660 litrů |
Maximální rychlost | 158 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 15 sekund |
Spotřeba paliva | 5,2 litru / 100 km (naměřená za test) |
Cena na trhu | již od 100 000 Kč za starší exempláře po zhruba 300 000 Kč za nejnovější vozy. Konkrétní tříletý vůz byl s najetými 85 tisíci km k mání za necelých 250 tisíc korun |