Článek
V roce 1984 přinesl Renault do Evropy revoluci se svým velkoprostorovým vozem. Jmenoval se Espace a vyráběla jej dceřiná společnost Matra. Model se stal téměř okamžitě populárním, protože nabídl obrovskou variabilitu, bohatý vnitřní prostor, a to vše na stále relativně malém půdorysu. Další tři generace pak v odkazu svého předka pokračovaly. Měly bohaté prosklení, prostor až pro sedm osob a objevily se i varianty Grand, které byly dále protaženy pro co nejvíce místa nejen pro lidi, ale také pro zavazadla.
Jenže nyní je všechno jinak - poslední pátá generace znamená radikální odklon. Pryč je bezkonkurenčně vzdušný interiér, krabicoidní stavba karoserie i šestiválcové či dokonce dvoulitrové čtyřválcové motory. Přijíždí Espace, který je spíše crossover než tradiční MPV a stavbou karoserie má blíže třeba Fiatu Freemont než Fordu Galaxy.
Jak tato změna působí v reálu? Asi jako když vyměníte né moc hezkou, ale pozornou, šikovnou a starostlivou mámu od rodiny za krásnou modelku, která lahodí oku. Na první pohled se zdá, že umí vše stejně dobře, jen u toho lépe vypadá, ale po čase se ukáže, že v některých oblastech trochu zaostává. Holt něco za něco a Renault si je toho jistě vědom. Kategorie MPV totiž v prodejnosti upadá a crossoverům či SUV se daří mnohem více, proto tedy ona změna směru.
Nutno říci, že zvenku vypadá Espace opravdu dobře. Má osobitý styl, který nyní Renault praktikuje, avšak s normálními světly, jenž se mi líbí více, než třeba u Talismanu, kde pruh diod zasahuje výrazněji do nárazníku. Uhlazený design se k autu hodí a mezi lidmi jsme snad nenalezli nikoho, komu by se nelíbil.
Podobné je to i uvnitř, zejména v této vrcholné specifikaci Initiale Paris. Na pohled vypadá interiér fantasticky. Zajímavé barevné kombinace, digitální přístroje, velký tablet uprostřed a pěkná kožená sedadla. Při důkladnějším prozkoumání ale člověk zjistí, že použité materiály nejsou tak úplně hodny více než milionové cenovky vozu a zpracování také trochu pokulhává. Kapitola sama pro sebe pak je dotykový tablet, kterým se ovládá snad vše ve voze. Nutno říci, že když si na něj zvyknete, tak jeho obsluha již není tak složitá a funguje podobně jako tablet s operačním systémem android, ale zvykat si budete opravdu dlouho. Nastavit se však dá na voze téměř vše včetně jízdních profilů, které upravují nejen věci související s motorem, podvozkem či systémem řízení všech čtyř kol, ale i kupříkladu masáž sedadel. Zajímavostí je, že v Méganu GT si nevypnete ani protiprokluzový systém, zatímco zde ve velkém MPV jej vypnout v menu lze.
Mnohem důležitější však uvnitř je, že máte oproti dřívejšku sníženou střechu a zvýšenou podlahu. To znamená jediné - auto již není tak praktické ani prostorné jako dříve a působí více jako zvýšené kombi. I na třetí řadě sedadel není tolik místa. Lidé zvyklí na dřívější Espace mohou být zklamaní, tohle auto má však přitáhnout zejména nové zákazníky a míří trochu jinam, nedá se to tedy tak úplně srovnávat.
Na silnici se pak projeví nový konstrukční směr Renaultu, který je používán u vícero modelů. Vrcholné varianty mají nyní řízení všech čtyř kol, ale pouze jednoduchou zadní nápravu, a větší motor než šestnáctistovku nečekejte, navíc většinou spojenou s dvouspojkovým automatem. My měli tentokrát k dispozici nejvyšší naftovou verzi se dvěma turby, výkonem 160 koní a šestistupňovou převodovkou EDC.
A jak se tento konstrukční směr osvědčil v běžném provozu? V prvé řadě je nutno říci, že díky řízení všech kol dokáže Espace na poměry své třídy opravdu dobře zatáčet. Nemáte sice příliš informací od silnice, ale když potřebujete prudce změnit směr či vybrat znenadání ostrou zatáčku, Espace to prostě udělá. Na druhou stranu, jednoduchá zadná náprava se negativně projevuje v komfortu i schopnosti udržet kola v ideální pozici vůči silnici. Ne že by Espace byl nepohodlný, ale neustále cítíte jemné vibrace od zádi vozu a na větších nerovnostech mírnou nejistotu. U menšího Méganu to není až takový problém, ale čím větší a těžší auto je, tím více se podobná levnější řešení projevují.
Samotný motor je dobře odhlučněný a ve spolupráci s automatem bude ideální pro poklidnou jízdu. Je však trochu škoda, že vrcholné výkonostní varianty jsou nyní u Renaultu slabší, než dříve, což se projevuje i zde. Pokud chcete od motoru něco více, začne mu brzy docházet dech. A při odjezdu z křižovatky vám ujede i výrazně slabší auto. Na 160 koní a 380 N.m tato jednotka vážně nepůsobí. Svou zásluhu na tom má i šestistupňová dvouspojka, která řadí rozvážněji, než značná část klasických měničových automatů. Pokud tedy Espace naložíte na dovolenou, brzy vám bude výkon chybět. To už doporučujeme raději benzinovou variantu s 200 koňmi, protože i diesel si pod zátěží vezme klidně devět litrů na sto kilometrů. Poklidnou jízdou ale budete jezdit za šest až sedm litrů.
Pokud jste tedy klidný řidič, který vlastne nepotřebuje klasické praktické a prostorné MPV, ale spíše chce zajímavější variantu k běžnému kombi, může vám Espace vyhovovat. Vzhledem k ceně vrcholné varianty Initiale Paris, která začíná na 1.074.900 Kč, bychom ale od vozu očekávali lepší dynamiku, pokročilejší konstrukci i silnější motory. Jak už to tak bývá, je to vše o prioritách - takže raději modelku, anebo dobrou pečovatelku?
Motor | přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec DOHC |
Objem | 1598 ccm |
Výkon | 118 kW (160 k)/4000 ot. |
Točivý moment | 380 N.m/1750 ot. |
Převodovka | šestistupňová automatická EDC |
Maximální rychlost | 202 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 5,0/4,4/4,6 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1734/737 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4857 x 1888 x 1677 mm |
Rozvor | 2884 mm |
Objem nádrže | 58 l |
Objem zavazadelníku | 247 - 719 l |
Základní cena | 934 900 Kč |
Legenda Espace
Neskutečn variabilita jen na 4,26 metrech, to byl prvn Renault Espace, ze kterho se dalo vytvořit sedmimstn rodinn auto, dodvka, konferenčn mstnost i pojzdn postel pro dva lidi. Nen divu, že se z něj stal kult pro všechny, kteř chtěli vcečelov stroj pro každou přležitost. Dky benzinovmu šestivlci či turbodieselu 2.1 TD se navc jednalo i o poměrně svižn vůz.