Hlavní obsah

Renault Clio – král segmentu malých vozů?

Foto: Jakub Deml

Jen málo aut je symbolem kategorie. U Clia se o tom ale v segmentu malých vozů rozhodně hovořit dá. Vždyť se také jedná o nejprodávanější francouzský vůz historie. Nový Renault Clio sice vypadá na první pohled spíše jen jako facelift, nenechte se ale zmást, tohle auto nabízí hodně nového!

Článek

Pátou generaci populárního Clia představila automobilka Renault letos v lednu. Ačkoliv se toho na první pohled příliš nezměnilo, ve skutečnosti se jedná o úplně nový vůz. My jsme měli konečně možnost se s ním v okolí Prahy svézt. Takže jaké nové Clio je?

Na pohled upoutají nové přední LED světlomety ve tvaru písmene „C”. Vypadají podobně jako ty z většího Meganu a malému vozu dodávají na dravosti. Z boku vypadá nové Clio velmi podobně jako v předchozí generaci, novinkou je nepatrný prolis pod zpětnými zrcátky a drobná změna na postu otevírání zadních dveří, kdy se klika dveří přestěhovala z rámu oken až úplně dozadu za okénka. Drobnými změnami pak prošla i zadní světla a na rozdíl od většiny současných vozů nechybí ani viditelná koncovka výfuku.

Stejně jako je to s přiznanou koncovkou výfuku, jde Renault v případě Clia tak trochu proti trendům i v případě venkovních rozměrů. Drtivá většina modelů na trhu s každou novou generací o trochu povyroste, nové Clio je ale oproti svému předchůdci o něco menší – konkrétně je s délkou 4 050 mm a výškou 1 440 mm o 12 milimetrů kratší a o 30 milimetrů nižší. Což se samozřejmě podepsalo i na hmotnosti karoserie, která tak váží rovnou o 22 kilogramů méně. Na šířku ale naopak Clio povyrostlo o 66 mm, tedy na 1 798 mm, což kromě lepší jízdní stability přináší o něco více prostoru pro posádku v oblasti ramen.

Nové jsou i některé barvy Clia, přičemž my jsme měli možnost se kromě černé svézt i s oranžovou Valencia a musíme říct, že naživo je opravdu neotřelá, povedená a na silnici budí pozornost. Zcela přepracovaný je pak interiér, na němž designéři z Renaultu strávili údajně nejvíc času z celého vozu. A je to znát. Zdá se, že už neplatí, aby malá městská auta byla za otloukánky, kteří v lepším případě zdědí některé prvky od větších sourozenců, v tom horším se musí spokojit se základem v podobě nevýrazného, někdy až nudného interiéru. Nové Clio ukazuje, že to jde i jinak!

Foto: Renault

Na interiéru nového Clia se designéři vyřádili. A výsledek stojí za to

Interiéru dominuje nový infotainment Easy Link s velkým 9,3palcovým dotykovým displejem, který má dispozici na výšku, je mírně natočený směrem k řidiči a ovládá se podobně jako tablet. Pod ním zůstaly naštěstí zachovány i klasické tlačítkové a kruhové voliče, které se dají dobře ovládat i během jízdy. Kromě toho nechybí ani stále populárnější digitální štít palubních přístrojů (virtuální kokpit, chcete-li), kde si kromě klasických jízdních údajů můžete ve vrcholné výbavě zobrazit například i navigaci. Ve větších a prémiovějších vozech dnes již nic neobvyklého, v segmentu malých městských vozů je ale nové Clio v tomto ohledu na špici.

Velký posun se odehrál i na poli materiálů v interiéru, kdy můžete konečně zapomenout na nevzhledné tvrdé plasty. Horní část palubní desky je hezky měkčená, prostřední část pak může zákazník přizpůsobit svému vkusu volbou některého z osmi různých paketů.

Po usednutí za volant mile překvapí dostatek prostoru. Na to, v jak malém voze sedíme, se necítíme nijak stísněně a podobně je na tom i posádka na zadních sedadlech. Mohou za to zajisté i sedadla, která jsou oproti předchozí generaci tenčí a interiér je tak pocitově vzdušnější. V malém autě je zkrátka znát každý centimetr úspory – a tady se opravdu podařilo uspořit. Co naopak přibralo, to je zavazadlový prostor, který nově nabízí 391 litrů objemu, což je o celých 91 litrů víc než u předchozího Clia. Navíc nové Clio disponuje velkou řadou šikovných odkládacích ploch v interiéru. V tomto ohledu se tak řadí k naprosté špičce segmentu.

Foto: Jakub Deml

Nová oranžová barva s názvem Valencia Cliu sluší

Během testovacích jízd v okolí Prahy a na Berounsku jsme vyzkoušeli hned dvě motorizace. První byl nový litrový benzinový tříválec TCe 100 o výkonu 74 kW (100 koní) kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou. Malému autu výkonově stačí, průběh zátahu je ale spíše plochý, bez jakéhokoliv výrazného vrcholu. Pokud od auta víc neočekáváte a je pro vás jen přibližovadlem z bodu A do bodu B, je pro vás tahle motorizace úplně v pořádku. Mnohem příjemnější je ale nové Clio se silnějším čtyřválcem TCe 130 o objemu 1,3 litru a výkonu 96 kW (130 koní), který je v nabídce výhradně se sedmistupňovou dvojspojkovou automatickou převodovkou. Jeden válec navíc a k tomu o 30 koní výkonu a 80 Nm točivého momentu navrch, to vše dělá z Clia mnohem lepšího parťáka a pro nás jednoznačně vítěze dne.

Kromě těchto dvou motorů je v nabídce ještě základní litrový tříválec SCe 65 s výkonem 48 kW (65 koní) a jeden dieselový motor o obsahu 1,5 litru a výkonu 85 kW (115 koní). Zhruba v polovině příštího roku pak má přijít na trh i hybridní varianta kombinující elektromotor s motorem benzinovým. A spotřeba? Během našich jízd jsme auta příliš nešetřili, i tak nám na displeji na konci svítila hodnota 6,5 litru na sto kilometrů, při normální jízdě by byla jistě přibližně o litr až litr a půl nižší.

K výhodám Clia, postaveného na nové platformě CMF-B, patří také to, že se velice snadno a dobře řídí. Lehce se vede a i podvozek, který je jinak spíše tvrdší, dokáže dobře odfiltrovat nerovnosti na vozovce. Možná by byla jízda ještě pohodlnější s o něco menšími koly, ale obutá 17palcová kola Cliu sluší a nejsou ani na tak malé auto nijak předimenzovaná.

Litrové Clio jsme měli k dispozici ve výbavovém stupni Intense, silnější čtyřválec pak byl s paketem RS line. Obě tyto varianty jsou velmi povedené, interiéry vypadají kvalitně a disponují slušnou výbavou i pohodlnými sedadly (v případě paketu RS line i s integrovanými opěrkami hlavy). Grafické zpracování i rychlost odezvy infotainmentu jsou na dobré úrovni, líbí se nám mapové podklady v navigaci, kde je i praktická vychytávka v podobě cen benzinu na čerpacích stanicích, kolem kterých zrovna projíždíte. Zelené údaje znázorňují ceny nižší, než je průměr, červené údaje ceny paliva dražší, než je průměr. Chytré, ne? V neposlední řadě v autech nechybí ani Apple CarPlay a Android Auto.

Nové Clio disponuje také pěknou řádkou bezpečnostních a asistenčních systémů, namátkou jmenujme sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, udržování v jízdních pruzích, automatické přepínání světel nebo 360° kamerový systém. Také se nám líbila drobnost v podobě informace o odstupu vozidla jedoucího před vámi, která se znázorňuje v sekundách.

Ceník nového Clia začíná na částce 259 000 Kč v případě motorizace SCe 65 a výbavového stupně Life. Nejlevnější stokoňový tříválec pořídíte za 319 000 Kč (výbava Zen) a jedna-trojka s automatem vyjde na 429 000 Kč (výbava Intense). Diesel pak pořídíte za 395 000 Kč s výbavou Zen.

Sportovnější variantu s paketem RS line se bude prodávat za 384 000 Kč s litrovým motorem (TCe 100) nebo za 459 000 Kč s TCe 130. Samozřejmě nás zajímalo, jestli bude k dispozici i ostrá varianta RS, zástupci automobilky to ale během prezentace nechtěli komentovat. Tak se necháme překvapit

Související témata:
Načítám