Článek
Pátou generaci populárního Clia představila automobilka Renault letos v lednu. Ačkoliv se toho na první pohled příliš nezměnilo, ve skutečnosti se jedná o úplně nový vůz. My jsme měli konečně možnost se s ním v okolí Prahy svézt. Takže jaké nové Clio je?
Na pohled upoutají nové přední LED světlomety ve tvaru písmene „C”. Vypadají podobně jako ty z většího Meganu a malému vozu dodávají na dravosti. Z boku vypadá nové Clio velmi podobně jako v předchozí generaci, novinkou je nepatrný prolis pod zpětnými zrcátky a drobná změna na postu otevírání zadních dveří, kdy se klika dveří přestěhovala z rámu oken až úplně dozadu za okénka. Drobnými změnami pak prošla i zadní světla a na rozdíl od většiny současných vozů nechybí ani viditelná koncovka výfuku.
Stejně jako je to s přiznanou koncovkou výfuku, jde Renault v případě Clia tak trochu proti trendům i v případě venkovních rozměrů. Drtivá většina modelů na trhu s každou novou generací o trochu povyroste, nové Clio je ale oproti svému předchůdci o něco menší – konkrétně je s délkou 4 050 mm a výškou 1 440 mm o 12 milimetrů kratší a o 30 milimetrů nižší. Což se samozřejmě podepsalo i na hmotnosti karoserie, která tak váží rovnou o 22 kilogramů méně. Na šířku ale naopak Clio povyrostlo o 66 mm, tedy na 1 798 mm, což kromě lepší jízdní stability přináší o něco více prostoru pro posádku v oblasti ramen.
Nové jsou i některé barvy Clia, přičemž my jsme měli možnost se kromě černé svézt i s oranžovou Valencia a musíme říct, že naživo je opravdu neotřelá, povedená a na silnici budí pozornost. Zcela přepracovaný je pak interiér, na němž designéři z Renaultu strávili údajně nejvíc času z celého vozu. A je to znát. Zdá se, že už neplatí, aby malá městská auta byla za otloukánky, kteří v lepším případě zdědí některé prvky od větších sourozenců, v tom horším se musí spokojit se základem v podobě nevýrazného, někdy až nudného interiéru. Nové Clio ukazuje, že to jde i jinak!
Interiéru dominuje nový infotainment Easy Link s velkým 9,3palcovým dotykovým displejem, který má dispozici na výšku, je mírně natočený směrem k řidiči a ovládá se podobně jako tablet. Pod ním zůstaly naštěstí zachovány i klasické tlačítkové a kruhové voliče, které se dají dobře ovládat i během jízdy. Kromě toho nechybí ani stále populárnější digitální štít palubních přístrojů (virtuální kokpit, chcete-li), kde si kromě klasických jízdních údajů můžete ve vrcholné výbavě zobrazit například i navigaci. Ve větších a prémiovějších vozech dnes již nic neobvyklého, v segmentu malých městských vozů je ale nové Clio v tomto ohledu na špici.
Velký posun se odehrál i na poli materiálů v interiéru, kdy můžete konečně zapomenout na nevzhledné tvrdé plasty. Horní část palubní desky je hezky měkčená, prostřední část pak může zákazník přizpůsobit svému vkusu volbou některého z osmi různých paketů.
Po usednutí za volant mile překvapí dostatek prostoru. Na to, v jak malém voze sedíme, se necítíme nijak stísněně a podobně je na tom i posádka na zadních sedadlech. Mohou za to zajisté i sedadla, která jsou oproti předchozí generaci tenčí a interiér je tak pocitově vzdušnější. V malém autě je zkrátka znát každý centimetr úspory – a tady se opravdu podařilo uspořit. Co naopak přibralo, to je zavazadlový prostor, který nově nabízí 391 litrů objemu, což je o celých 91 litrů víc než u předchozího Clia. Navíc nové Clio disponuje velkou řadou šikovných odkládacích ploch v interiéru. V tomto ohledu se tak řadí k naprosté špičce segmentu.
Během testovacích jízd v okolí Prahy a na Berounsku jsme vyzkoušeli hned dvě motorizace. První byl nový litrový benzinový tříválec TCe 100 o výkonu 74 kW (100 koní) kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou. Malému autu výkonově stačí, průběh zátahu je ale spíše plochý, bez jakéhokoliv výrazného vrcholu. Pokud od auta víc neočekáváte a je pro vás jen přibližovadlem z bodu A do bodu B, je pro vás tahle motorizace úplně v pořádku. Mnohem příjemnější je ale nové Clio se silnějším čtyřválcem TCe 130 o objemu 1,3 litru a výkonu 96 kW (130 koní), který je v nabídce výhradně se sedmistupňovou dvojspojkovou automatickou převodovkou. Jeden válec navíc a k tomu o 30 koní výkonu a 80 Nm točivého momentu navrch, to vše dělá z Clia mnohem lepšího parťáka a pro nás jednoznačně vítěze dne.
Kromě těchto dvou motorů je v nabídce ještě základní litrový tříválec SCe 65 s výkonem 48 kW (65 koní) a jeden dieselový motor o obsahu 1,5 litru a výkonu 85 kW (115 koní). Zhruba v polovině příštího roku pak má přijít na trh i hybridní varianta kombinující elektromotor s motorem benzinovým. A spotřeba? Během našich jízd jsme auta příliš nešetřili, i tak nám na displeji na konci svítila hodnota 6,5 litru na sto kilometrů, při normální jízdě by byla jistě přibližně o litr až litr a půl nižší.
K výhodám Clia, postaveného na nové platformě CMF-B, patří také to, že se velice snadno a dobře řídí. Lehce se vede a i podvozek, který je jinak spíše tvrdší, dokáže dobře odfiltrovat nerovnosti na vozovce. Možná by byla jízda ještě pohodlnější s o něco menšími koly, ale obutá 17palcová kola Cliu sluší a nejsou ani na tak malé auto nijak předimenzovaná.
Litrové Clio jsme měli k dispozici ve výbavovém stupni Intense, silnější čtyřválec pak byl s paketem RS line. Obě tyto varianty jsou velmi povedené, interiéry vypadají kvalitně a disponují slušnou výbavou i pohodlnými sedadly (v případě paketu RS line i s integrovanými opěrkami hlavy). Grafické zpracování i rychlost odezvy infotainmentu jsou na dobré úrovni, líbí se nám mapové podklady v navigaci, kde je i praktická vychytávka v podobě cen benzinu na čerpacích stanicích, kolem kterých zrovna projíždíte. Zelené údaje znázorňují ceny nižší, než je průměr, červené údaje ceny paliva dražší, než je průměr. Chytré, ne? V neposlední řadě v autech nechybí ani Apple CarPlay a Android Auto.
Nové Clio disponuje také pěknou řádkou bezpečnostních a asistenčních systémů, namátkou jmenujme sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, udržování v jízdních pruzích, automatické přepínání světel nebo 360° kamerový systém. Také se nám líbila drobnost v podobě informace o odstupu vozidla jedoucího před vámi, která se znázorňuje v sekundách.
Ceník nového Clia začíná na částce 259 000 Kč v případě motorizace SCe 65 a výbavového stupně Life. Nejlevnější stokoňový tříválec pořídíte za 319 000 Kč (výbava Zen) a jedna-trojka s automatem vyjde na 429 000 Kč (výbava Intense). Diesel pak pořídíte za 395 000 Kč s výbavou Zen.
Sportovnější variantu s paketem RS line se bude prodávat za 384 000 Kč s litrovým motorem (TCe 100) nebo za 459 000 Kč s TCe 130. Samozřejmě nás zajímalo, jestli bude k dispozici i ostrá varianta RS, zástupci automobilky to ale během prezentace nechtěli komentovat. Tak se necháme překvapit…