Hlavní obsah

Na hybridech Renaultu Clio a Captur je znát práce lidí z F1

Foto: Renault

Renault konečně přichází s elektrifikovanými variantami svých nejprodávanějších modelů. Hybridní Clio a plug-in hybridní Captur přivážejí na své palubě inovativní techniku E-Tech vyvinutou společně s inženýry závodního týmu Formule 1. Auto slibuje vysokou efektivitu i rozumnou cenu.

Článek

Na první pohled na technice hybridního Clia E-Tech není nic výjimečného – spojuje totiž atmosférický čtyřválec 1,6 l (úsporný, spolehlivý) s posíleným startér-generátorem a elektromotorem (celkový výkon soustavy je 140 koní) napájeným z baterie o kapacitě 1,2 kWh (bez nutnosti nabíjet ze sítě, dobíjí se čistě jízdou). Podobně to má většina hybridů.

Tou hlavní novinkou je však inovativní automatická převodovka z vlastního vývoje Renaultu, jež si vyžádala 150 patentů. Není to totiž ani CVT, ani dvouspojka, dokonce nemá ani hydrodynamický měnič a kupodivu ani spojku. Funkci spojky bude zastávat elektromotor, který bude sloužit k rozjíždění vozidla, bude vykrývat přerušení tahu během řazení, a přinese tak kontinuální zátah.

Sama převodovka disponuje čtyřmi rychlostními stupni, umožňuje tak sériové i paralelní propojení pohonů s předními koly, takže spalovací i elektrický motor mohou pracovat společně, nebo naopak nezávisle na sobě.

To by mělo při jízdě přinést vyšší efektivitu – v reálném městském provozu byste podle Renaultu měli trávit až 80 % jízdního času v elektrickém režimu, a dosáhnout tak snížení spotřeby o dvě pětiny oproti běžnému spalovacímu motoru.

Renault využil zkušenosti inženýrů z týmu Formule 1. Díky nim zvládá vůz skvěle využívat elektrickou energii při zrychlování, ale zároveň ji i generuje rekuperací při brzdění. Právě to je z hlediska dosažení nejlepšího času na závodním okruhu klíčové.

Více koní i větší baterka

Plug-in hybridní Captur E-Tech funguje v zásadě stejně, akorát disponuje vyšším výkonem (celkem nabízí 160 koní) a má k dobru větší baterii o kapacitě 9,8 kW (se 400V technikou a dobou dobíjení kolem dvou hodin). Ta bude na rozdíl od Clia potřebovat nabíjet ze sítě, ale odmění vás čistým elektrickým dojezdem 50 km v kombinovaném režimu (až do rychlosti 135 km/h) dle WLTP měření, respektive až 65 km v městském prostředí.

Díky tomu se Captur E-Tech může pochlubit tabulkovou spotřebou 1,5 l/100 km, a hlavně emisemi CO2 32 g/km (finální hodnota se pro český trh může trochu lišit). O Cliu E-Tech zatím víme jen to, že by jeho emise CO2 měly být pod úrovní 100 g/km, což zhruba odpovídá kombinované spotřebě 3,5 l/100 km. Vedle přesných parametrů neznáme zatím ani konkrétní cenovky, ale pro Clio slibuje Renault lepší cenovku než u dieselu (čili 350-400 tisíc korun podle dostupné výbavy).

Nové dva hybridní modely doplní čistě elektrické Zoe (právě přijíždějící v nové, zásadně vylepšené verzi), brzy k nim ještě přibude plug-in hybridní Megane E-Tech. Celkem by Renault chtěl v roce 2022 nabízet osm plně elektrických a 12 hybridních modelů.

Načítám