Hlavní obsah

Renault Clio 1.3 TCe – Pod povrchem lepší než kdy dřív

Foto: Jakub Deml

Spolu se spoustou dalších malých aut – jmenovitě třeba s Corsou, Peugeotem 206/207/208 nebo Hondou Jazz – zastává Clio jakýsi post lidového hrdiny. Starší Clio má dost pravděpodobně vaše teta nebo kolegyně z práce a soused na chalupě s ním jezdí po vesnici pro rohlíky. Tento Renault je prostě taková ta nákupní taška, která je „docela v pohodě“. Nebo ne? Světe div se, vůz se od poslední generace, která byla „docela v pohodě“, proměnil k nepoznání. A přitom to navenek vlastně ani nepoznáte.

Článek

Když první novináři začali o páté generaci Clia mluvit jako o vrcholu třídy, zpozorněl jsem. Vždyť pouze evoluční změny zevnějšku, po nichž vypadá nová generace Clia spíš jako větší facelift, příliš zásadní proměnu neslibovaly.

Pod rouškou evoluce skrývá se revoluce

Jenomže stačí se podívat pod pokličku a tohle je vážně úplně nové auto na úplně novém základu. Clio má novou platformu, nový interiér a nové motory. Přestože třeba z boku vypadá prakticky pořád stejně, je o 14 milimetrů kratší než to staré, ale zároveň širší o plných 66 milimetrů.

Foto: Jakub Deml

Z některých úhlů se rozdíly proti předešlé generaci hledají špatně. Ale nebojte, jsou tam

V Renaultu se spíše než na vnější slupku zaměřili na věci, na kterých skutečně záleží. Nejlépe je to vidět právě v interiéru. Už jen prostorností se Clio výrazně posunulo. Vzadu je pořád místo spíš pro menší dospělé, na druhou stranu v kufru prostoru rapidně přibylo, takže se tu sveze až 391 litrů zavazadel.

Podstatné ale je, že vnitřek auta působí daleko solidněji a méně „plastově“, než tomu bylo dosud. Testovaná verze je navíc ve vrcholné a sportovně laděné výbavě R.S. Line, která dá svou sportovnost najevo už při nasedání, kdy dostanu ránu od výrazného bočního vedení řidičova sedadla. Sotva se však usadím, zapadnu do tuhého a příjemného polstrování naprosto příkladně, a všechny ovládací prvky zase zapadnou do ruky mně.

Foto: Jakub Deml

Sportovní sedadla mají opravdu tuhé boční vedení a příjemné polstrování i na delší cesty

Všechny neduhy z interiéru budiž odstraněny

Prakticky všechny ergonomické nedostatky, které byly u starších Renaultů tak nějak na denním pořádku, jsou teď pryč. Ovládání tempomatu už probíhá skutečně komplet z volantu, a není tak potřeba hledat spínač kdesi v okolí loketní opěrky, jak tomu bylo dřív. Ovládání rádia se sice pořád odehrává nezvykle vpravo pod volantem, ale i tenhle ovladač sám o sobě je daleko propracovanější než u starších vozů a nepůsobí jako z Kinder vajíčka.

Foto: Jakub Deml

Nový interiér je lepší prakticky v každém ohledu

Vážně se tu těžko hledá prvek, který by nebyl oproti čtvrtému Cliu výrazně zlepšen. Panel klimatizace má stejně pěkné otočné knoflíky s displeji, jako jsou ty, které se nachází třeba i v Dacii Duster a které se rozhodně nemají za co stydět ani ve výrazně dražších autech. Na výšku umístěný dotykový displej infotainmentu s navigací funguje i vypadá pěkně a naprosto dostačující je i displej před řidičem, zobrazující otáčkoměr a všechny nezbytné hodnoty.

Čtyřválec jede krásně, ale zasloužil by méně nervózní převodovku

Zmiňovaná vrcholná výbava R.S. Line posouvá Clio o stupínek výš nejen sedačkami a líbivými designovými prvky, ale taky motorizacemi. Jediný benzinový čtyřválec v nabídce totiž můžete objednat právě do R.S. Line, nebo do luxusně pojaté výbavy Intens – všechny ostatní benzinové motorizace jsou tříválcové litry. V tomto případě se však jedná o čtyřválec 1.3 TCe, tedy turbem přeplňovanou třináctistovku o výkonu 130 koní, podávající točivý moment 240 Nm. Motor je spojen výhradně s dvouspojkovou sedmistupňovou automatickou převodovkou a samozřejmě pohonem předních kol.

Foto: Jakub Deml

V záplavě tříválců může čtyřválec na leckoho působit jako živá voda

Je to právě dvouspojková převodovka, která trochu kazí dojem z výborného pohonu. V nizounkých rychlostech při parkování, popojíždění a při některých specifických rozjezdech se totiž převodovka chová dost nervózně a cuká. To je všeobecně vlastnost všech převodovek s elektrohydraulicky ovládanými spojkami, kdy se s autem rozjíždí „počítač“, ale u Clia se projevuje hodně. V praxi to vypadá tak, že převodovka prudce pustí spojku, auto poskočí dopředu a zároveň tím podtočí motor. Třeba při parkování do řady je tedy potřeba zacházet s plynem mimořádně citlivě.

Sotva se ale dá Clio do pohybu, žádné pocukávání převodovky už se nekoná. Ústrojí řadí velmi rychle a většinou i hladce, a dává tak vyniknout pružnému čtyřválci se silným zátahem v nízkých a středních otáčkách. Jediný benzinový čtyřválec v Cliu jezdí jako střela a v malém hatchbacku s pohotovostní hmotnostní pod 1 200 kilo projevuje i slušnou výkonovou rezervu, to vše při stále rozumné spotřebě. V praxi se lze držet téměř vždy pod sedmi litry na sto, ve městě pak občas lehce přes.

Foto: Jakub Deml

Hezkým detailem je decentní a přiznaná výfuková koncovka

Podvozek adekvátní motoru

Se svižnou náturou pohonného ústrojí sympaticky koreluje i charakter podvozku. I na relativně velkých sedmnáctipalcových kolech se Clio statečně a jemně nese přes menší nerovnosti, přitom se však chová solidně a jistě i v zatáčkách. Písmena R.S. (Renault Sport) v názvu výbavy tedy nejsou jen na okrasu a s Cliem si lze užít i trochu legrace. Náklony karoserie jsou příjemně potlačeny, stejně jako nedotáčivost. Jediné, co tedy Cliu schází, je trochu lepší odezva od předních kol do volantu. Ačkoliv řízení už není tak rozbředlé jako u předešlých generací, pořád na řidiče působí značně uměle.

V případě Clia páté generace je složité nenechat se zmást vnějším vzhledem, který je pouhou evolucí, ukrývající vnitřní revoluci. Jedná se o opravdu nové, opravdu lepší a opravdu promyšlenější auto, které sice pořád má svých pár much, ale v porovnání s předchůdcem je o velký skok dál. Konečně tak Clio překročilo svůj stín, a už se rozhodně nejedná o onu nákupní tašku, která je přinejlepším „docela v pohodě“.

A cena? Úplně nejlevnější Clio začíná na částce 259 000 korun, ovšem za tu dostanete základní výbavu a také základní motorizaci, která má nevalných 65 koní. Vrcholné provedení R.S. Line začíná na částce 384 000 korun (za tříválec) a za čtyřválec s automatem cena povyskočí na 459 000 korun.

Technické údaje
Motorzážehový přeplňovaný čtyřválec, 4 ventily na válec, umístěný vpředu napříč
Zdvihový objem1 333 cm3
Výkon130 koní (96 kW) (otáčky výrobce neudává)
Točivý moment240 Nm (otáčky výrobce neudává)
Převodovkasedmistupňový dvouspojkový automat
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 173 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h9 sekund
Maximální rychlost200 km/h
Spotřeba (kombinovaná) 6,8 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže 42 litrů
Kola a pneumatiky 205/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška) 4 050/1 798/1 440 milimetrů
Rozvor2 583 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru 391 litrů
Související témata:
Načítám