Hlavní obsah

Renault Avantime: Crossover, který předběhl svou dobu

Foto: Archiv Garáž.cz

Když jej v roce 1999 představili v Louvru a o měsíc později na autosalonu v Ženevě, lidé jásali. Neotřelý design a zajímavá koncepce, to přineslo Renaultu Avantime řadu fanoušků. Kde se tedy stala chyba, že se sériový model prodával prachbídně?

Článek

Už jen samotný název říká o tomto autě vše. Avant znamená ve francouzštině "před" a time je anglický výraz pro čas. Renault Avantime jednoduše předběhl čas či svou dobu. Byl to totiž impozantní crossover. Unikátní extravagantní design, spojení dvou typů karoserie - MPV a kupé - a zacílení na luxusnější klientelu. 

Koncept lidé milovali. Vínový stroj se stříbrnou střechou vypadal jako nic jiného na této planetě. Měl dlouhé dveře, bohaté prosklení a čtveřici pohodlných sedadel s dostatkem prostoru pro všechny. Na konci minulého tisíciletí se tohle auto zdálo býti futuristickým strojem pro dalších 20 let. A v podstatě to byla pravda - kdyby Renault vyrobil takovéto auto dnes, dost možná by se o něj lidé poprali. A zdálo se, že by se mohli poprat i v roce 2001, kdy bylo naplánováno zahájení výroby. Zejména když sériový automobil přišel s téměř úplně stejnou karoserií! Změn bylo pramálo a výrazně se proměnil snad jen design palubní desky. To se moc často nestává, aby se sériová varianta tak věrně podobala konceptu!

Foto: Archiv Garáž.cz

Avantime stál na základě MPV Espace a původně měl cílit na zákazníky, kteří právě Espace měli, ale děti se jim již rozprchly a oni chtěli opět vzdušné jednoprostorové auto, ale stylovější a méně "dodávkoidní". Druhým typem zákazníků měli být mladí lidé, kteří ve starším Espacu vyrůstali a natolik si jej oblíbili, že nyní chtěli auto s podobným základem, ale opět stylovější, zajímavější.

Design měl na starost slavný Patrick Le Quément, který toužil vytvořit automobilovou sochu. "Kolem auta by měli lidé chodit a jen ohromeně zírat s otevřenou pusou," nechal se slyšet. Na vývoji se pak podobně jako v případě Espacu podílela rovněž společnost Matra, která Avantime také vyráběla. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Konstruktéři se však ale kvůli neobvyklému spojení kupé a MPV potýkali s řadou složitostí. Vůz neměl B sloupek, jako správné kupé, bylo tedy potřeba auto náležitě vyztužit. Bylo to rovněž velké auto, které pro pohodlný přístup i na zadní sedadla potřebovalo velké dveře. Jenže velké dveře vyžadují velký prostor. To ovšem bylo u Avantimu vyřešeno unikátními klouby, zvanými "double-kinematic", které dovolovaly pohodlný přístup do interiéru i ve stísněných prostorech díky možnost posunout dveře o kus vpřed během otevření. Ostatně v tomto případě poslouží fotografie lépe, než tisíc slov.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zadní sedadla navíc byla uchycena výše, než ta přední, což mělo za následek sezení jako v divadle. Spolu s bohatým prosklením včetně střechy to mohlo být velmi zajímavé svezení. Mohli jste si rovněž všechno otevřít, což v autě vytvořilo jakýsi "open air" mód se značným přívalem vzduchu. Každý Avantime pak měl vrchní část vozu v jakémsi stříbrném hliníkovém provedení.

Palubní deska byla podobně čistá a uklizená, jako v Espacu. Dominantou je centrální displej, pod nímž mohla být kaplička s displejem navigace. Ovládání klimatizace naleznete vlevo od volantu a vše ostatní je skryto pod posuvnými roletkami či ve výklopných šuplících.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technika auta však byla na rozdíl od všeho ostatního v podstatě běžná. Tohle 2,7 metrů dlouhé "spacecoupé" mohly pohánět tři motory. Základem byl benzinový dvoulitr turbo o výkonu 163 koní, vrcholem naopak třílitrový šestiválec s 207 koňmi. Oba jsou slušnou volbou, přičemž zejména šestiválec kombinovaný jak s pětistupňovým automatem, tak šestistupňovým manuálem, se k autu hodí. Naopak diesel 2.2 dCi se 150 koňmi je považován za problémový, takže pokud vás tohle auto zaujalo, koukejte se raději po benzinových variantách.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nakonec se Avantime prodalo pouhých 8557 kusů během dvou let. V roce 2003 totiž zkrachovala Matra, kde se auto vyrábělo, a Renault se rozhodl již výrobu nikam dále nepřesunovat. Dnes se jedná o auto, které dokáže stále zaujmout jak vzhledem, tak koncepcí, přičemž jeho ceny se již delší dobu pohybují nad 200.000 Kč a nikam dále nepadají. Dnes je auto na silnici raritou, kdyby však přišlo v dnešní době, dost možná by jakožto unikátní crossover mělo mnohem větší šanci prosadit se.

Konkurence z vlastních řad

Za nespěchem Avantimu možn trochu stoj i fakt, že se po jeho boku vyrbělo druh auto od Renaultu, kter přinšelo neobvyklou karoserii a zaclen na movitějš zkaznky. Renault Vel Satis byl totiž vyššm prostornějšm luxusnm hatchbackem, kter koncepc nebyl od Avantimu až tak daleko. Ačkoliv rovněž nešlo o velk prodejn spěch, vydržel Vel Satis ve vrobě až do roku 2009.

Načítám