Článek
Už jen samotný název říká o tomto autě vše. Avant znamená ve francouzštině "před" a time je anglický výraz pro čas. Renault Avantime jednoduše předběhl čas či svou dobu. Byl to totiž impozantní crossover. Unikátní extravagantní design, spojení dvou typů karoserie - MPV a kupé - a zacílení na luxusnější klientelu.
Koncept lidé milovali. Vínový stroj se stříbrnou střechou vypadal jako nic jiného na této planetě. Měl dlouhé dveře, bohaté prosklení a čtveřici pohodlných sedadel s dostatkem prostoru pro všechny. Na konci minulého tisíciletí se tohle auto zdálo býti futuristickým strojem pro dalších 20 let. A v podstatě to byla pravda - kdyby Renault vyrobil takovéto auto dnes, dost možná by se o něj lidé poprali. A zdálo se, že by se mohli poprat i v roce 2001, kdy bylo naplánováno zahájení výroby. Zejména když sériový automobil přišel s téměř úplně stejnou karoserií! Změn bylo pramálo a výrazně se proměnil snad jen design palubní desky. To se moc často nestává, aby se sériová varianta tak věrně podobala konceptu!
Avantime stál na základě MPV Espace a původně měl cílit na zákazníky, kteří právě Espace měli, ale děti se jim již rozprchly a oni chtěli opět vzdušné jednoprostorové auto, ale stylovější a méně "dodávkoidní". Druhým typem zákazníků měli být mladí lidé, kteří ve starším Espacu vyrůstali a natolik si jej oblíbili, že nyní chtěli auto s podobným základem, ale opět stylovější, zajímavější.
Design měl na starost slavný Patrick Le Quément, který toužil vytvořit automobilovou sochu. "Kolem auta by měli lidé chodit a jen ohromeně zírat s otevřenou pusou," nechal se slyšet. Na vývoji se pak podobně jako v případě Espacu podílela rovněž společnost Matra, která Avantime také vyráběla.
Konstruktéři se však ale kvůli neobvyklému spojení kupé a MPV potýkali s řadou složitostí. Vůz neměl B sloupek, jako správné kupé, bylo tedy potřeba auto náležitě vyztužit. Bylo to rovněž velké auto, které pro pohodlný přístup i na zadní sedadla potřebovalo velké dveře. Jenže velké dveře vyžadují velký prostor. To ovšem bylo u Avantimu vyřešeno unikátními klouby, zvanými "double-kinematic", které dovolovaly pohodlný přístup do interiéru i ve stísněných prostorech díky možnost posunout dveře o kus vpřed během otevření. Ostatně v tomto případě poslouží fotografie lépe, než tisíc slov.
Zadní sedadla navíc byla uchycena výše, než ta přední, což mělo za následek sezení jako v divadle. Spolu s bohatým prosklením včetně střechy to mohlo být velmi zajímavé svezení. Mohli jste si rovněž všechno otevřít, což v autě vytvořilo jakýsi "open air" mód se značným přívalem vzduchu. Každý Avantime pak měl vrchní část vozu v jakémsi stříbrném hliníkovém provedení.
Palubní deska byla podobně čistá a uklizená, jako v Espacu. Dominantou je centrální displej, pod nímž mohla být kaplička s displejem navigace. Ovládání klimatizace naleznete vlevo od volantu a vše ostatní je skryto pod posuvnými roletkami či ve výklopných šuplících.
Technika auta však byla na rozdíl od všeho ostatního v podstatě běžná. Tohle 2,7 metrů dlouhé "spacecoupé" mohly pohánět tři motory. Základem byl benzinový dvoulitr turbo o výkonu 163 koní, vrcholem naopak třílitrový šestiválec s 207 koňmi. Oba jsou slušnou volbou, přičemž zejména šestiválec kombinovaný jak s pětistupňovým automatem, tak šestistupňovým manuálem, se k autu hodí. Naopak diesel 2.2 dCi se 150 koňmi je považován za problémový, takže pokud vás tohle auto zaujalo, koukejte se raději po benzinových variantách.
Nakonec se Avantime prodalo pouhých 8557 kusů během dvou let. V roce 2003 totiž zkrachovala Matra, kde se auto vyrábělo, a Renault se rozhodl již výrobu nikam dále nepřesunovat. Dnes se jedná o auto, které dokáže stále zaujmout jak vzhledem, tak koncepcí, přičemž jeho ceny se již delší dobu pohybují nad 200.000 Kč a nikam dále nepadají. Dnes je auto na silnici raritou, kdyby však přišlo v dnešní době, dost možná by jakožto unikátní crossover mělo mnohem větší šanci prosadit se.
Konkurence z vlastních řad
Za nespěchem Avantimu možn trochu stoj i fakt, že se po jeho boku vyrbělo druh auto od Renaultu, kter přinšelo neobvyklou karoserii a zaclen na movitějš zkaznky. Renault Vel Satis byl totiž vyššm prostornějšm luxusnm hatchbackem, kter koncepc nebyl od Avantimu až tak daleko. Ačkoliv rovněž nešlo o velk prodejn spěch, vydržel Vel Satis ve vrobě až do roku 2009.