Článek
Nádhera. Prostě nádhera. Jestli design opravdu prodává, tak má Arkana předem vyhráno už v momentě, kdy na jejích elegantních tvarech spočine váš pohled. Ten sebevědomý postoj změkčený jemnými detaily, ta síla spoutaná ve výrazné přídi a prohnuté kapotě propojená hladkými boky s ladně klesající zádí. Arkana je stylová bez přehnané okázalosti a líbivá bez zbytečné arogance, designovému týmu kolem Laurense van den Ackera se prostě povedla.
Jenže Arkana není jen o vzhledu, konstruktéři Renaultu nezapomněli ani na praktičnost. Tento model tak trochu klame tělem, protože připomíná menší Captur, jenže ve skutečnosti je o osm centimetrů delší než Kadjar (celkem tak měří 4 568 mm) a má o sedm centimetrů delší rozvor (konkrétně 2 720 mm). Místa pro posádku je tak dost ve všech směrech (ani vzadu klesající střecha příliš neomezuje prostor pro hlavu), dokonce má i o 40 litrů víc místa pro zavazadla (513 l, resp. 480 l pro hybrid). V Arkaně se rozhodně nebudete mačkat.
Architektura interiéru odpovídá moderním Renaultům – před sebou máte digitální přístrojový štít (kvůli nedostatku čipů na trhu zatím pouze se 7“ displejem, později však dorazí ještě větší s úhlopříčkou 10,2“, v základu je 4,2“ displej), na dosah je vytrčený 9,3“ infotainment (v základu 7“ displej) s online funkcemi a mobilní konektivitou, ovládání klimatizace je na samostatném panelu a všude po interiéru je poschovávaný dostatek odkládacích poliček a schránek o celkovém objemu přes 26 litrů.
Řidičská pozice je v duchu vozů SUV mírně vyvýšená pro snadné nastupování/vystupování a pro lepší přehled na silnici. Za volantem si ale nepřipadáte, jako byste řídili mastodonta – kolem sebe máte dost místa, abyste si udělali pohodlí, a Arkana vám dodá sebevědomý pocit velkého auta, aniž byste se museli bát, jestli se s ním vejdete do úzkých uliček nebo jestli zaparkujete. Je prostě tak akorát.
A protože to ani zvenku není žádné monstrum o velikosti rodinného domku (na rozdíl od X6 a dalších), nepotřebuje masivní motory, které by vás sežraly zaživa. Základem je přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,3 litru o výkonu 140 koní a 260 Nm (později dorazí i jeho 160koňová verze) roztáčející přední kola (čtyřkolka není a nebude) skrze 7stupňovou automatickou převodovku (manuál není v nabídce), úspornější variantou je chytrý hybrid E-Tech s výkonem 145 koní (za příplatek pouhých 20 tisíc korun), který se chlubí papírovou spotřebou 4,9 l/100 km (s PHEV verzí se nepočítá).
Jenže i zmíněný 1,3 TCe, který jsme mohli krátce vyzkoušet, je docela skromný pijan (papírově si řekne jen o litr víc, pomáhá mu k tomu i 12V mikro-hybridní systém) a dokáže jezdit tak tichoučce, že o něm většinu času ani nevíte. Až když ho pořádně pobídnete plynovým pedálem, tak zavrčí a Arkana vyrazí vpřed. Ne přímo jako o život, ale dost svižně, jak se na stylovku sluší a patří (stovku má za 9,8 s). Dynamický dojem podporuje i sportovně naladěný podvozek, o který se můžete v rychleji projížděných zatáčkách s důvěrou opřít, přitom je dost poddajný, aby z vás na českých tankodromech nevytřásl duši dokonce ani s nazutými 18“ koly.
Bezpečnou jízdu podporuje dlouhá řada jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat, vedení jízdy v pruhu, automatické parkování s 360° kamerovým systémem atd.), cestu vám budou osvětlovat výkonné Full LED světlomety a klid za volantem vám může dodat i pětihvězdičkové hodnocení v crash testu Euro NCAP. Základní výbava je dost obsáhlá, můžete se ale nechat dále rozmazlovat příplatkovými prvky, jako jsou třeba sedačky s koženým čalouněním a elektrickým ovládáním, vyhřívaná sedadla i volant, ambientní osvětlení nebo hi-fi Bose s 9 reproduktory, samozřejmostí jsou také široké možnosti individualizace.
Renault Arkana nás při prvním letmém setkání nadchl – z jeho designu se vám podlomí kolena, v praktičnosti vás nezklame, pěkně vás povozí a nestojí majlant. Ještě si první dojmy ověříme v klasickém testu, ale už teď tušíme, že se na tohle auto budou stát fronty. Tak neváhejte, pokud chcete být mezi prvními…
Styl však není zadarmo. Ceny Renaultu Arkana začínají na částce 620 000 Kč. Další detaily se dočtete v našem podrobném článku.