Článek
Devatenáctka zahájila svou kariéru nástupce typů 9 a 11 v roce 1988 po 45 měsících usilovného vývoje. V Evropě jsme si jí mohli kupovat až do nástupu Mégane v roce 1996 (to ale podědilo platformu devatenáctky), to už se ale tři roky vyráběla v Argentině a Turecku, kde výroba končila v roce 2000. Devatenáctka se pyšnila titulem Auto roku ve Španělsku, Německu, Irsku a Argentině. Byla k dispozici jako klasický hatchback, sedan (pojmenovaný Chamade) a kabriolet, který už si místo v této rubrice zajímavých starších aut rozhodně zaslouží. Ten se vyráběl od roku 1991 a vlastně to byl poslední Renault s číselným označením, který automobilka uvedla, pak už následovaly jen slovní názvy.
Elegantní tvary, které právě získávají retro šmrnc má na svědomí Giorgetto Giugiaro. Hodně se soustředil na aerodynamiku a tak součinitel odporu vzduchu byl pouhých 0,30. Auto nemělo žádný ochranný oblouk v místech B-sloupku, takže je krásně elegantní a z linie pontonu vystupuje jen čelní okno s rámem a bezrámová boční okna. Případně střecha, která je normálně schovaná pod kovovým krytem v barvě karoserie. Jeho linie byly zprvu celkem geometrické, po faceliftu ale byla devatenáctka uhlazenější. A právě taková je i ta, kterou můžete vidět na fotkách, je totiž z roku 1993. A ne, nepodezírejte Václava, že má nějakou tunerskou kapotu, ta je totiž i s nasávačem ze silnější verze 16S.
Kabriolet nevznikal přímo v automobilce, ale v dílnách firmy Karmann. Odkazuje na to i štítek na bocích karoserie. Ve verzi před faceliftem jich vzniklo jen pár, většina byla vyrobena až po modernizaci a pouze se dvěma nejsilnějšími motory pod kapotou. Klapající nafťák sem prostě nepatří, takže pod kapotu dostanete jen benzínovou osmnáctistovku, se štěstím šestnáctiventilovou. Já testuji osmiventil, který i tak nabízí slušný výkon 106 koní a 158 Nm. Maximálka je solidních 195 km/h.
Devatenáctka byla vždy chválena za svůj pohodlný interiér a to pochopitelně platí i o kabrioletu. Hlavně vyniká auto slušnou prostorností, která umožňuje i převoz cestujících na zadních sedadlech. V této třídě přitom nejde o úplný standard. A ani na výbavě tehdy Renault nešetřil a do aut montoval centrální zamykání, posilovač řízení a elektrické ovládání předních oken. Se štěstím narazíte i na vyhřívaná sedadla, palubní počítač nebo automatickou klimatizaci.
Řízení bylo u R19 vždy hodnoceno pozitivně a ani otevřená verze není výjimkou. Užijete si ho více, protože kromě možnosti nastavit sedadlo je zde i možnost nastavit si volant. Řadička je příjemně krátká a poměrně blízko volantu, což je ergonomicky velmi povedené. I pozice za volantem je na daný segment málo kompromisní a velmi příjemná, dost živě si dovedu představit, že za volantem devatenáctky se dá strávit spousta příjemných kilometrů.
Motor startuje hladce a klidně už od začátku, ale příjemně překvapí slušným odpichem i od nižších rychlostí. Není divu, že sportovní verze 16S je dnes ceněná a začíná se dostávat do hledáčku zájemců, protože v lehčí karoserii hatchbacku bude výkonnější motor fungovat ještě lépe. Ani osmiventil ale nejede špatně a dovede pobavit. Jen dejte pozor na brzdy, u většiny sériových verzí byly poněkud poddimenzované. Měkce naladěný podvozek se pro plně sportovní jízdu nehodí, na pohodový cruising venkovskou krajinou se staženou střechou je však bezchybný. Letní projížďku si úžasně vychutnáte i na českých rozbitých silnicích, nezruinuje vás ani spotřeba okolo 7 litrů.
Možná vás tedy skalpovaná devatenáctka v bazaru zaujme, protože kdo by v létě nechtěl nějaké to kabrio alespoň na chvíli. A já se vám ani nebudu divit, protože devatenáctka je vážně dost sympatická volba, se kterou se vážně příjemně jezdí. Jistě, sice prý trpí na elektroinstalaci a korozi spodku, nebo úniky oleje, ale které staré auto je dnes bezchybné? Vašek si na ní rozhodně stěžovat nemůže, spolehlivě dojela i na dovolenou do Chorvatska.
Foto: Mikka
Populární model
Renault 19 patřil v Česk republice knejpopulrnějšch modelů devadestch let. Hodně se sem dovžel i jako ojet ze zpadu, ale prodval se velmi dobře tak jako nov v prvn polovině devadestch let, než jej nahradil kulat nstupce Mgane. Dnes už jej nemte přliš šanci potkat v běžnm provozu, po roce 2001 začaly tyto kusy pomalu mizet. Ještě maj šanci na zchranu modely 16S nebo prvě kabriolety.