Článek
První závod na Pikes Peaku se jel v roce 1916 a až do roku 1984, než v něm startoval norský rallycrossový závodník Martin Schanche (Ford Escort Mk3 4x4) a francouzská rally jezdkyně Michèle Mouton (Audi Sport Quattro), o něm v Evropě nikdo moc nevěděl. Jenže pak se z Pikes Peaku stal celosvětový fenomén a mluví se o něm jako o nejtěžším závodě do vrchu na světě. Je to dvacet kilometrů dlouhá trať, na které je 156 zatáček a jezdci společně se svými stroji zdolají převýšení 1440 metrů. Startuje se mezi stromy, končí se až vysoko v oblacích a často se stává, že na části trati prší a jinde je sucho.
Je to test jezdeckých schopností, všichni se shodují v tom, že je to závod extrémně náročný na fyzičku i na techniku - motory se musí vypořádat s ubývajícím kyslíkem, stejně jako jezdci samotní. Když byla v v roce 2011 celá trať Pikes Peaku vyasfaltována, podle mnohých ztratil závod svoje kouzlo, ale podívejte se na onboard z letošní rekordní jízdy 800koňové závodní Normy a udělejte si názor sami.
Každopádně tohle video je natočené v roce 1966 a řídí vítěz závodu Bobby Unser. Tenhle jezdec, trojnásobný šampion závodu Indy 500, byl známý tím, že si celou trať před závodem prošel. Společně s mechaniky se podílel i na samotné přípravě závodního auta. „Když jsem tehdy Závod do oblak vyhrál, byl jsem najednou slavný i v Evropě,“ vzpomínal pak Unser. „Vítězství na Pikes Peaku bylo pro svět víc než tři vítězství v Indy 500.“
Svůj první závod jel Unser jako patnáctiletý kluk a jeho jezdeckou kariéru pak přerušila služba vlasti v americkém válečném letectvu. Bobby měl ještě tři bratry a jeho závodění nezviklala ani smrt jednoho z nich, Jerryho při závodě Indy 500 v roce 1959. „Strašně to bolelo, ale chuť závodit byla ještě větší, já to prostě miloval,“ vzpomínal pak Bobby Unser v jednom z mnoha rozhovorů. „Jel jsem Indy 500 poprvé v roce 1963 a samozřejmě, že jsem myslel na to, co se stalo bratrovi. A sám jsem taky havaroval. Ale to si prostě jako závodník nepřipouštíte, ostatně si myslím, že Pikes Peak byl nebezpečnější než celá série USAC.“
Bobby Unser odešel v roce 1981 do závodního důchodu, ale o pět let později se vrátil. Audi ho totiž přemluvilo, aby řídil jedno z jejich závodních aut - a to byla výzva, kterou tehdy dvaapadesátiletý Bobby Unser nemohl odmítnout. A nemělo by vás překvapit, že vyhrál. Byla to prý stejně precizní jízda jako před dvaceti lety! Ještě dnes se Bobbymu Unserovi říká Král Pikeas Peaku - tenhle závod totiž dokázal v kariéře vyhrát 13krát...