Hlavní obsah

Rekord pro Toyotu Mirai: 1 360 km na jednu nádrž

Foto: Toyota

Toyota Mirai se zapsala do Guinnessovy knihy rekordů – dosáhla nejdelší ujeté vzdálenosti na jednu nádrž mezi elektromobily poháněnými vodíkovými články. Vůz jezdil po silnicích Jižní Kalifornie, přičemž najezdil úctyhodných 1 360 kilometrů. K jeho tankování řidiči stačilo pouhých pět minut.

Článek

Dojezd. To bývá hlavní téma diskuzí, pokud jde o elektromobily. Dojezd některých elektromobilů vyjde akorát na trasu Praha–Brno a zpět, mnohdy ani to ne. Ovšem vozy, které si vyrábí elektřinu z palivových článků, dost možná tuto Achillovu patu elektromobilů umí vyřešit. Důkazem budiž nová Toyota Mirai.

Při „spalování“ vodíku vůz nevypustil do ovzduší ani gram oxidu uhličitého ani jiných skleníkových plynů – pouze vodní páru. Podle propočtů by přitom klasické auto se spalovacím motorem vypustilo do ovzduší nějakých 300 kg oxidu uhličitého. Toyota Mirai spotřebovala celkem 5,65 kg stlačeného vodíku. Podmínky byly pro vůz poměrně nepříznivé – šlo převážně o dopravní špičky. Po stránce teploty už to bylo lepší, ta se v době jízdy pohybovala mezi 18 a 28 stupni Celsia.

Zapečetit nádrž, a jedeme!

Foto: Toyota ČR

Při testu musela být zapečetěna nádrž. Tankování trvalo pět minut

Aby jízda mohla být legitimní, byla nádrž zaplombovaná ihned po natankování na samém začátku testu. Za volant Toyoty Mirai pak usedl chlapík jménem Wayne Gerdes, který se profesionálně věnuje dojezdu automobilů, doprovod mu dělal Bob Winger. Dvoudenní pokus pak začal 23. srpna tohoto roku v Toyota Technical Center, takzvaném TTC, které se nachází v Kalifornii. Není náhodou, že právě zde se nachází americká centrála výzkumu palivových článků automobilky.

Vůz jel nejprve na jih do San Ysidra, potom na sever do Santa Barbary přes Santa Monicu a Malibu po ikonické dálnici Pacific Coast Highway. Večer toho dne se Wayne Gerdes vrátil do TTC s najetými 761 kilometry. Druhá část trasy potom vedla převážně po místních komunikacích.

Do (městského) pekla a zpět

V druhé etapě se vůz prodíral převážně ucpanými silnicemi v ranních, potažmo odpoledních špičkách, a to i na dálnici ze San Diega do Los Angeles. V této etapě Toyota Mirai ujela 599 km. Ke konci dne to pak řidič „otočil“ a na zbytek vodíku v nádrži dojel do sídla TTC.

Svědkem jeho příjezdu byl pan Michael Empric, který následně společně s řidičem ověřil, že je nádrž stále zaplombovaná. Společně ji potom otevřeli a zkontrolovali.

„Jako rozhodčí Giunness World Records jsem již 10 let měl možnost sledovat pokusy o překonání rekordů různého druhu, včetně řady vzdálenostních. Dvoudenní test Toyoty Mirai bez tankování ukazuje sílu a možnosti technologie elektronického pohonu na palivové články. Právě tato technologie společně s promyšlenou konstrukcí Toyoty Mirai umožnila dosažení tohoto historického rekordu,“ prohlásil Michael Empric.

Načítám