Článek
Koupě elektromobilu nebo plug-in hybridu je pro mnoho lidí stále věcí nedostupnou, ať už v tom hraje roli cena nebo třeba jen omezené možnosti dobíjení. Pokud však o pořízení takového vozu uvažujete, ukážeme vám, jaké výhody budete moci díky speciální registrační značce začínající písmeny EL čerpat. Kromě starostí vám takový automobil může ve finále ušetřit spoustu peněz. Přesvědčte se sami.
Prvně si uděláme pořádek v legislativě. Zákon říká, že na základě žádosti lze silničnímu vozidlu přidělit registrační značku tvořenou velkými písmeny EL následovanými kombinací velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic. Musí však jít o auto používající jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík, případně v kombinaci s jiným palivem, je-li hodnota emisí oxidu uhličitého v kombinovaném provozu nejvýše 50 gramů na kilometr.
Ve hře jsou tedy všechny čistokrevné elektromobily (např. Tesla Model S, DS 3 Crossback E-Tense, Renault Zoe, Hyundai Kona a jiné) a vodíkové vozy (třeba Toyota Mirai, Hyundai Nexo), ovšem také plug in hybridy typu DS 7 Crossback E-Tense, Mitsubishi Outlander PHEV nebo Škoda Octavia iV.
A co že získáte? Na elektromobily lze někdy využít dotaci od automobilky – takový časově omezený program má například Hyundai. Podpora BEV, ale i PHEV v Česku je zatím velmi slabá, a pokud se na jaře rozhlédnete kolem záplavy žlutých polí, jistě vám dojde proč.
Firmy či podnikatelé provozující auta s elektrickým nebo hybridním pohonem (spalovací motor + elektromotor) také nemusí odvádět silniční daně. Tato skutečnost se vztahuje rovněž na vozy používající jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn a týká se i automobilů, které disponují továrním spalováním benzinu a ethanolu 85.
Za obdobných podmínek lze využívat i dálnice – majitelé vozidel se speciální značkou EL bezplatně, zatímco řidiči k přírodě šetrnějších automobilů s pohonem na stlačený zemní plyn nebo biometan nově cenově výhodněji.
Města a parkování
Poměrně zásadní roli hraje parkování. Ve všeobecném měřítku jde o vybraná (kolikrát zpoplatněná) místa, kde můžete (nejen) v rámci dobíjení stát bezplatně. Častokrát jsou elektrifikovaným vozům s externím dobíjením rezervovány i lukrativní místa hned u vchodů do obchodů (třeba IKEA Černý Most) nebo jinak výhodná stání (například širší). Ještě zajímavější to je ve vybraných městech, na což se podíváme detailněji.
Praha
Tady se auto se značkou EL vyplatí asi nejvíc, protože máte k dispozici bezplatné stání na modrých a fialových zónách, kterých je v Praze asi víc, než by si její obyvatelé přáli. Proto tam, kde byste běžně platili tisíce za legální možnost parkování, lze ustájit svůj ekologický vůz úplně zadarmo.
Ostrava
Zahanbit se nenechala ani Ostrava. Rázovitý region se aktivně zasazuje o budování stanic a elektrifikované vozy podporuje. Město už od začátku července roku 2019 umožňuje pohodlné a bezplatné parkování pro elektromobily a plug-in hybridy s českou registrační značkou začínající písmeny EL. Ty je možné zaparkovat na místech vyhrazených pro vozidla s parkovací kartou R nebo A. Jistě vás nepřekvapí, že se znovu bavíme o praktických stáních, lokalizovaných například před fotbalovým stadionem.
Liberec
Trochu jinak na to šli v Liberci. Tam automobily se značkou EL smí parkovat ve veřejných zpoplatněných oblastech zdarma (tedy tam, kde jsou parkovací automaty), ovšem s výjimkou modrých zón, kde je stání podmíněno držením speciální karty a dobou od 8:00 do 16:00 hodin (kvůli rezidentům, pro ně časové omezení neplatí). Vyřízení příslušného „modrého“ povolení zajišťuje liberecký Odbor správy veřejného majetku a je zatížené drobným administrativním poplatkem.
Plzeň
V Plzni začalo od letoška platit jednoduché pravidlo. Automobily s registrační značkou elektrického vozidla vydanou podle ustanovení § 7b zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, mají parkování ve smíšených zónách, kterých je v Plzni drtivá většina, na 24 hodin zdarma. Toto ustanovení platí od 1. září 2020 do 31. srpna 2023. Prodloužení předmětné doby pak může zajistit/zrušit příští vedení města.
Pozor, speciální registrační značka EL neopravňuje řidiče k parkování na místech dopravní značkou vyhrazených držitelům parkovacích karet pro rezidenty a místní živnostníky.
Hradec Králové
Tady elektroautům pšenka nepokvete. Telefonicky jsme oslovili soukromého provozovatele parkovacího systému v Hradci Králové a zeptali se na možnost zvýhodněného parkování pro vozidla se značkou EL. Jednatel společnosti nám odpověděl, že neeviduje žádný podnět od města a sám nevidí v takovém bonusu smysl – tedy ve formě nějaké regulace počtu parkujících vozů. My tedy musíme upřesnit, že tyto benefity mají městům snížit lokální emise, nikoli je zbavit aut.
České Budějovice
Tomáš Kubeš, vedoucí odboru správy veřejných statků, se k parkování vyjádřil následovně: „Město České Budějovice poskytuje v případě elektromobilů, hybridů a vozidel na CNG/LPG abonentům a rezidentům parkovací oprávnění za zvýhodněnou cenu již od zavedení parkovacích zón v roce 2018.“
„Pro návštěvnické parkování elektromobilů není dle platného Ceníku parkovacích zón České Budějovice žádný zvýhodněný tarif. Výjimkou je jedno parkovací místo na náměstí Přemysla Otakara II., kde je parkování bezplatné pouze s časovým omezením na 2 hodiny.“
„Při procesu vydávání parkovacího oprávnění se pro dané vozidlo kontrolují údaje zapsané v registru vozidel, takže nezáleží registrační značce. V ceníku máme dvě varianty, a to pro čisté elektromobily (10 %) a dále pro vozidla s pohonem na CNG, LPG, příp. pro hybridy a plug-in hybridy (50 %). Údaj v procentech znamená poměr vůči základní ceně za parkovací oprávnění, tj. sleva 90 % a 50 % – a lze vydat pouze nepřenosné parkovací oprávnění.“
Olomouc
Tisková mluvčí města Radka Štědrá nám písemně potvrdila, že v rámci připravované parkovací politiky města Olomouce je ve hře i zvýhodnění pro vozidla vybavená speciální registrační značkou EL. Výsledný návrh bychom se měli dozvědět už začátkem příštího roku.
Jihlava
Vedoucí oddělení vnější vztahů, Radovan Daněk, má pro majitele elektromobilů dobrou zprávu. „O zvýhodněných možnostech parkování elektrických aut uvažujeme. Rádi bychom ale nejprve připravili parkovací místo v centru města s nabíjecí stanicí. Zatím se dají elektroauta nabíjet pouze u některých nákupních center v Jihlavě. Uvědomujeme si jistý dluh vůči majitelům elektrických aut, ale na druhou stranu jste zatím první, kdo se na to města Jihlavy ptá.“
Naši otázku jsme rovněž vyslali do Brna, nicméně do uzávěrky článku se odpovědi nedočkali. Jak celou situaci vidíte vy? Byli byste pro, aby ve vašem městě došlo k parkovacímu zvýhodnění vozidel na elektrický pohon? Zaneste váš názor do ankety pod článkem a napište nám do komentářů svůj postoj.