Hlavní obsah

Raptor už i pro Evropu! Ford představil ostrou verzi Rangeru

Foto: Ford

Ford Ranger Raptor

Už pěkných pár let se těší kolegové v USA z pick-upu Ford F-150 Raptor. Dlouhodobě nejprodávanější vůz Spojených států má v Raptor verzi příchuť závodního speciálu na dálkové rallye, přináší lepší podvozek, ochranu do těžkého terénu a vyšší výkony. Nic podobného se v Evropě oficiální cestou dlouho neprodávalo, ale dneškem se všechno mění.

Článek

Ford právě definitivně odhalil pick-up Ranger Raptor. A přestože evropský Ranger je proti americkému F-150 jakýsi „menší a slabší sourozenec“, coby Raptor se vydává stejnou cestou.

Oproti standardnímu Rangeru lze Raptora na první pohled rozpoznat podle ochranných prvků. Pod maskou chladiče s velkým nápisem Ford přináší Raptor vyztužený kompozitní nárazník odolávající škrábancům a dalším příhodám v terénu. Směrem pod auto potom pokračuje masivní ocelový „šusplech“ o síle 2,3 milimetru coby ochrana podvozku a celkově je spodek vozu pořádně zakrytován. Na bočních prazích jsou přítomny velké hliníkové nášlapy.

Uvnitř v interiéru přináší Raptor veškerý komfort standardních verzí, ovšem vylepšený o speciální sedadla s výrazným bočním vedením. Navigační systém Sync 3 má kromě konektivity s telefonem třeba i funkci „stopování“, kdy na mapě vyznačuje trasu, po níž auto jelo. Řidič se tak snáze orientuje v neznámém terénu, podobně jako když za sebou Jeníček s Mařenkou nechávali drobky od chleba.

Neznámého terénu se Ranger Raptor rozhodně nezalekne. Žebřinový rám byl coby základ celého auta zesílen, zavěšení je zvýšeno a opírá se o tlumiče z dílen Fox. Aby toho nebylo málo, stojí nový Ford na ohromných terénních gumách o rozměrech 285/70 R17. Přestože u pick-upů bývají běžné bubnové brzdy na zadních kolech, Ranger Raptor využívá výhradně kotouče – konkrétně o průměru 332 mm na obou nápravách.

Když už jsme u té akce v terénu, mrkněte na následující video. Takhle parádní akci na oficiálním videu automobilky jsme dlouho neviděli!

Motor z nového nejsilnějšího Rangeru je opředen trochou kontroverze. Až dosud šly běžné verze pořídit s netradičním turbodieselovým pětiválcem o objemu 3,2 litru s výkonem 200 koní a točivým momentem 470 N.m. Raptor má sice vyšší výkon a nabídne hned 213 koní a 500 N.m momentu, ale kvůli emisím už se nejedná o pětiválec, nýbrž o dvoulitrový čtyřválec s dvojicí sekvenčních turbodmychadel. Dynamicky si tedy Raptor o kousek polepší, ovšem v oblasti kultivovanosti nikoliv.

Síla motoru se přenáší pochopitelně na všechna kola, a to skrze desetistupňovou automatickou převodovku vlastní konstrukce. Jaký středový diferenciál Ford používá nebo zda se objeví možnost uzamykatelného alespoň zadního diferenciálu, to tisková zpráva bohužel neuvádí.

Chování převodovky, potažmo i doprovodné elektroniky upravuje hned šestice jízdních režimů v rámci Terrain Management System. Na silnici jsou určeny módy Normal a Sport, do různých terénních situací dále módy pro jízdu v trávě a šotolině, v písku a bahně, v kamení a jako poslední je představen takzvaný „Baja mód“ pro rychlou jízdu po nezpevněném povrchu. Kromě stabilizace a sjezdového/výjezdového asistenta nabízí Raptor ještě asistenta pro jízdu s přívěsem.

Oficiální debut pro veřejnost naplánoval Ford na místo, které by asi jen málokdo čekal. Novinka se totiž prezentuje na právě probíhajícím herním veletrhu Gamescom v Kolíně nad Rýnem. Ten hostí automobilovou premiéru vůbec poprvé ve svojí historii a Ford vybral tento veletrh kvůli propojení s hrou Forza Horizon 4 na herní konzoli Xbox One. Právě v tomto titulu se lze s Rangerem Raptor virtuálně svézt.

Kdy ale začne Ranger Raptor reálně jezdit po evropských silnicích (a taky lesích a polích), to zatím Ford neuvedl. Stejně tak zůstává zatím neznámá cena na našem trhu. Dosud nejdražší model Wildtrak však vychází podle ceníku na 1 249 567 korun s daní, takže Raptor bude ještě o malý kousek dražší.

Co na nového Raptora říkáte? A taky vás tak trochu trápí ztráta pětiválce ve prospěch čtyřválce?

Související témata:
Načítám