Článek
Auta této kategorie se v poslední době prodávají jako teplé housky. Trend kompaktních SUV je vidět nejen v tabulkách prodejnosti, ale i na silnicích. Zákazníky láká atraktivní design, vyšší posez spojený se snadným nastupováním a dobrým výhledem i dostatek prostoru pro rodinu. O tom, že taková auta umí být leckdy schopná i v terénu, už dnes přemýšlí málokdo. V případě Range Roveru Evoque to ale platí jako pro málokteré auto z této kategorie.
Ale postupně. Nový Evoque je druhou generací tohoto modelu. Na první pohled se toho zase až tolik nezměnilo, design zůstává prakticky stejný, a to je dobře. Omlazený model jakoby se trochu inspiroval u svého bratříčka jménem Velar. Oproti předchůdci má o něco tenčí přední světlomety vybavené LED technologií, tvar vozu ale zůstává prakticky stejný. Efektní je boční linka vedoucí od světel přes blatník až po designový vlis v předních dveřích, ale také zapuštěné kliky, které se vysouvají při odemčení vozu. Propracovanější jsou také zadní světla s novým prostorovým efektem.
Co není na první pohled vidět, je, že se nový Evoque změnil uvnitř. Karoserie je o 13 % tužší díky vyššímu podílu hliníku a vysokopevnostní oceli, motor je uchycený níže než u předchůdce a nový je i zadní diferenciál, na kterém inženýři z Land Roveru ušetřili hned 6 kilogramů.
I uvnitř poznáte, že sedíte v Range Roveru. Interiér na vás dýchne střídmým přepychem, samozřejmostí jsou kvalitní materiály i moderní technologie. Volant potažený alkantarou je krásný, dobře se drží, ale nejsem si jistý, jestli bude ve stejné kondici i po třech letech používání. Přece jen upocené ruce dokážou po čase uškodit i odolnějším materiálům. Příjemná jsou pak sedadla, která kromě klasické kůže můžete mít i ve variantě s eukalyptovým vláknem. Jsou lépe prodyšná a navíc ekologická.
Range Rovery jdou s dobou, a tak v interiéru nemohou chybět přehledné displeje, skrz které se ovládá většina nastavení auta. Kromě virtuálního kokpitu před očima řidiče najdeme na středu palubní desky hned dva displeje pod sebou. Na horním ovládáme například navigaci, rádio nebo připojený telefon, na spodním pak třeba jízdní režimy nebo klimatizaci. A aby toho nebylo málo, můžete si udělat čtvrtý displej ještě ze středového zpětného zrcátka. To se hodí v situacích, kdy v zavazadlovém prostoru stěhujete rozměrný náklad, který vám brání ve výhledu za vozidlo. Jednoduše přepnete zrcátko z klasického na elektronické a vidíte v něm obraz z kamery na střeše vozu. Chytré!
Pod kapotou zatím najdeme jen čtyřválcové benzinové a naftové motory o objemu 2,0 litru. Kromě úplně základního modelu mají všechny pohon všech kol a devítistupňovou automatickou převodovku. Jedná se o tzv. mild-hybridy, disponují tedy hybridním ústrojím MHEV pracujícím s napětím 48 V, což má vést hlavně k úspoře paliva, při běžné jízdě to řidič ale pozná jen sotva. V plánu ale je i opravdový hybrid, podle zástupců automobilky by se měl na trhu objevit do roka.
Ale dost bylo řečí, pojďme za volant! My jsme měli nové Range Rovery Evoque k dispozici v Řecku a volba destinace to byla ze strany organizátorů výborná. Kromě slunného a teplého počasí jsme si mohli užít krásných zakroucených silniček takřka bez provozu. Jezdili jsme po rychlých úsecích vedoucích po pobřeží, ale i strmými cestami ve vnitrozemí. Kromě asfaltu jsme s Evoquem vyzkoušeli i šotolinu, kamenité cesty s hlubokými výmoly, koryto řeky, a dokonce i železniční trať. Ano, čtete správně – jeden z úseků vedl po kolejích!
Projev nového modelu Evoque je kultivovaný a tichý. Dobře se řídí, má vyvážené jízdní vlastnosti a při jízdě jakoby se vám zdálo, že řídíte menší vůz, než ve skutečnosti je. V Land Roveru oproti předchozí generaci zapracovali na ještě lepším odhlučnění a výsledek vyšel na jedničku. K pohodlí také přispívají nastavitelné tlumiče, díky kterým je i jízda na velkých (20”) kolech hodně pohodlná.
Vyzkoušeli jsme jak benzínovou, tak i naftovou verzi. Obě varianty mají velmi podobný výkon, který je pro auto dostatečný, konkrétně 249 koní v případě benzínu a 240 koní u dieselu. Že by řidič v tomto případě rozdíl devíti koní poznal, se spíše říci nedá, u benzínové varianty jsme ale pozorovali o něco lepší odezvu na plyn, při výjezdu ze zatáček tak byla o něco svižnější. Naftová varianta ale měla pochopitelně navrch ve spotřebě. Když jsme u té spotřeby – výrobce uvádí 7,9 l/100 km u benzínové verze a 6,2 l/100 km u dieselu, my jsme se pohybovali těsně pod hranicí 11 litrů u benzínu a u nafty o litr méně, nutno ale podotknout, že jsme auta místy nešetřili a nezanedbatelnou část testovací jízdy strávili také v terénu.
Po opuštění zpevněné komunikace se naplno ukáže všestrannost tohoto vozu. Málokdo bude s Evoquem jezdit v terénu, dobré je ale vědět, že to auto zvládne. A s naprostým přehledem, patří přece do rodiny Land Rover. Pozitivním zjištěním je, že i při jízdě na hrbolatých hliněných a štěrkových cestách je auto i nadále velmi pohodlné, tlumiče odvádějí opravdu dobrou práci. A nezalekne se ani vody – brodivost udává výrobce až 60 centimetrů, což je o deset víc než u předchozí generace. Pro demonstraci jsme několikrát projížděli skrz řeku a chvíli také jeli jejím členitým korytem a zdálo se nám, že si tento zážitek neužíváme jen my, ale i auto samotné.
Cestou jsme také zdolávali strmé sjezdy a výjezdy, tu skalnaté s velkými kameny, jindy hladké s jemným pískem. Nový Evoque disponuje celou řadou asistenčních systémů do takových podmínek, a tak tyto náročné pasáže zvládne s bravurou úplně každý, stačí točit volantem a auto se postará o vše ostatní – hlídá trakci nebo třeba udržuje potřebnou rychlost a nedovolí autu se stát neovladatelným. Šikovným pomocníkem je pak možnost pomocí kamer monitorovat dění pod vozem, což se může hodit v těžším terénu, kde se vyhýbáte například ostrým kamenům. My jsme tuto funkci využili při jízdě po železniční trati, kdy jsme si pomocí ní mohli snadno kontrolovat, kde jsou koleje.
Takže jaký nový Evoque je? Určitě to není jen auto na nákupy. Nejen my, ale i lidé z Land Roveru dobře vědí, že si ho budou kupovat zákazníci spíše do města, to ale nevadí. Evoque je totiž dobrý všude, nejen v terénu. Uvidíme, jestli tak naváže na úspěch předchozí generace, které se po světě prodalo více než 770 tisíc kusů. Cenově Evoque začíná na 998 371 korunách, pokud ale budete chtít silnější a lépe vybavenou čtyřkolku, jakými jsme jezdili my v Řecku, můžete se dostat až na dvojnásobek základní ceny.