Článek
V rámci faceliftu současné generace, nesoucí kódové označení 991.2, dostaly všechny 911 menší motory a přeplňování dvěma turbodmychadly. Důvodem byl pochopitelně tlak ze strany ekologických norem, ale i požadavky zákazníků. Turbomotory jsou totiž uživatelsky přívětivější, nabídnou nesrovnatelně vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách a není potřeba je příliš vytáčet, aby důstojně jely.
GT3 byla ovšem posledním mohykánem. Jednalo se o stroj pro puristy, kteří nestojí o snadnost použití, ale dají přednost ohromnému charakteru a točivosti. Jen pro porovnání – úplně základní Carrera má točivý moment 450 Nm, dosahovaný již od 1700 otáček za minutu. GT3 má zanedbatelně vyšších 460 Nm, ale dosahovaných až v 6000 za minutu! Na druhou stranu má GT3 taky 500 koní v 8250 otáčkách a omezovač zarazí rozlet plochého šestiválcového čtyřlitru až v devíti tisících. Tou dobou už má motor úžasný ječák.
Jenže vytáčení do smrti, podpořenému gradací výkonu s každou přibývající stovkou otáček, bude u nadcházející 911 GT3 dost možná konec. Už několik zdrojů nezávisle na sobě informovalo, že jakmile přijde na trh nová generace 992, rozšíří se turbodmychadla už i na poslední atmosférickou verzi. Nová GT3 by měla dostat stejný twin-turbo šestiválec o objemu 3,8 litru, jako modely Turbo, Turbo S a GT2 RS.
Důvody se uvádí hned tři. První zmiňuje životnost motoru. Šestiválcový čtyřlitr podává ve své vrcholné podobě (v GT3 RS) 520 koní výkonu. A to je prý maximum, kolik se z něj dá spolehlivě vymačkat. Nová verze má ale výkonem povylézt ještě o kus výš, někam do oblasti, kde teď aktuálně působí Turbo. Toto vysvětlení zní pochopitelně racionálně, jenže opravdu je nutné, aby byla GT3 RS ještě výkonnější než dosud? Už v současné formě akceleruje vůz z nuly na sto za 3,2 sekundy, a jestli chce někdo mermomocí víc, pořád může sáhnout po Turbu nebo po GT2 RS. Navyšovat výkon za cenu upuštění od atmosférického plnění nám prostě nedává smysl.
Druhý důvod asi napadl každého už při přečtení nadpisu – emise. Ano, přeplňované motory jsou v „klidovém“ režimu účinnější, a vykáží proto nižší spotřebu při zjišťování tabulkových hodnot, jenže ani to není ultimativní argument pro to, aby GT3 přišla o atmosféru. Takzvané „flotilové emise“ si Porsche umí snížit hybridními modely (dokonce i 911 má být v příští generaci hybridní) a chystaným elektromobilem, takže by se pár prodaných GT3 mělo ztratit.
Tím finálním a dost možná nejreálnějším důvodem jsou zkrátka a jednoduše požadavky zákazníků. Je holým faktem, že jen malé procento lidí kupujících GT3 vybere svoje auto pro jeho puristickou povahu. Většina si GT3 vybírá, jelikož se jedná o ultimativní drsňáckou verzi, ovšem o drsňácký projev vlastně nestojí. Takoví zákazníci, pro které je výkon podobně důležitý jako konektivita s mobilním telefonem, budou raději za plošší, ale uživatelsky jednodušší přeplňovaný agregát.
Naštěstí je tu ale pořád naděje. Porsche zatím nepotvrdilo nic oficiálně a před několika měsíci dokonce zaznělo z německé značky prohlášení, že se GT3 udrží s atmosférickým motorem tak dlouho, jak jen to bude možné. Vyvstává však otázka, jestli ta doba už nepominula. Bližší info bychom se měli dozvědět brzy. První verze nové generace se snad objeví již na podzim v Paříži
Co si myslíte vy? Připraví Porsche svůj poslední model o přeplňovaný agregát? A taky vám přijde ztráta atmosféry u Porsche 911 GT3 jako velká škoda?