Článek
Vrtulník je pořád ten nejlepší, a zatím i jediný způsob, jak natočit jízdu rallyového speciálu ze vzduchu. Žádný dron neumí letět tak rychle a přesně jako vrtulník, žádná elektronika nezvládne ze vzduchu ostřit a předvídat tak dobře jako kameraman na sedadle spolujezdce, pardon, kopilota. Zvuk vrtulníků zkrátka k rallye neodmyslitelně patří a fanoušci už si dávno zvykli, že hromobití přeplňovaných ostrých závodních motorů podmalovává zvuk lopatek rotoru vířících vzduch.

Žádný dron nedokáže zatím pořídit tak kvalitní obrázky, jako to umí dobře sehraná posádka televizního vrtulníku
Vrtulníky k rallye zkrátka patří podobně jako mechanici či diváci. Kromě televize je používají týmy pro přepravu svých posádek a šéfů, samozřejmostí je vrtulníková záchranná služba a vrtulníky vozí i nadšené sponzory či diváky, kteří nemají hluboko do kapsy. Vidět rallye ze vzduchu je zkrátka obrovský zážitek, podobně jako třeba pohled shora na Le Mans, ale pro piloty a kameramany je to především dřina spojená s nesmírnou odvahou a psychickým nasazením.
Extrémně nízké průlety nad náročným terénem, v horách za špatného počasí či někde v oblacích prachu, to všechno je rallye. Piloti, kteří televizní vrtulníky řídí, jsou ostřílení mazáci s bohatými zkušenostmi v akrobacii nebo z válečného nasazení. Jejich parťáci na sedadle kopilota, kteří ovládají podvěsné kamery, pak stejně jako spolujezdci v rallye spoléhají výlučně na svůj pocit stability ze středouší a nekoukají před sebe, ale na monitor. Kameru ovládají jemnými pohyby joystiku, druhou rukou pak ostří.

Kameraman stráví většinu času pozorováním obrazovky
„Na ovládání vrtulníku potřebujete obě nohy a obě dvě ruce,“ říká Daniel Tuček, pilot záchranářského vrtulníku a organizátor Helicopter Show v ČR. „Nemůžete se za letu ani podrbat, řešíte nejen let samotný, ale co všechno, se děje kolem vás, čtete krajinu, předvídáte turbulence nebo jiná nebezpečí a do toho ještě komunikujete s řídícím letového provozu, případně s jinými piloty.“ Při natáčení rallye pak musí pilot vrtulníku ještě tak trochu myslet i za kameramana, musí mít představivost a cit, aby mu připravil optimální záběr. Ti dva musí být zkrátka sehraní stejně jako posádka v závodním autě.
Kameraman je pak kromě pilota ve spojení ještě s režisérem. Jeho úkolem je natočit co nejlepší záběry a mít čich na co nejlepší obrázky. I tady hraje hlavní roli zkušenost a cit. Při natáčení filmů můžete záběr několikrát opakovat, případně vypomůže postprodukce, ale v případě rallye se jede na první dobrou a rovnou živě. Kamery sice disponují skvělými automatickými funkcemi při ostření a měnění světelnosti, ale jejich největší nevýhodou je, že reagují až na situaci, která se právě děje, kdežto zkušený kameraman je umí předvídat.
Tak, a teď už dost řečí, pohodlně se usaďte a nenechte se ničím rušit během sledování vrtulníkového duetu při natáčení těch nejlepších záběrů z rallye…