Článek
V Evropě zdecimované hrůzami války byl elegantní šestiválcový roadster XK120 skutečným zjevením. Poprvé se ukázal v roce 1948 v Londýně a stal se takovou senzací, že ho Sir William Lyons okamžitě začal vyrábět ve velkém a do roku 1954 vzniklo 12 tisíc aut. Model XK120 ale nebyl jen krásný, byl také rychlý, což potvrdil Ian Appleyard se spolujezdkyní a zároveň manželkou Pat (mimochodem také Lyonsovou dcerou) – vyhrál třikrát po sobě Alpskou rallye bez jediného trestného bodu, k tomu britskou RAC rallye a nizozemskou Tulip rallye.
Jako připomínku tohoto slavného modelu a jeho výjimečných úspěchů postavil Jaguar upravenou závodní verzi roadsteru F-Type. Základem se stala verze se čtyřválcem 2,0 l s výkonem 300 koní (šestiválec by se hodil víc, ale čtyřválec dostal přednost kvůli úspoře hmotnosti), která byla odlehčena (včetně karbonových dveří z F-Type GT4), dostala posílený podvozek a brzdy, hydraulickou ručku a samosvor mezi zadní kola (na pohon všech kol zapomeňte, s tím by řidič přišel o kus zábavy). Kola jsou samozřejmě závodní a obouvají pneumatiky s šotolinovým vzorkem. Do kabiny se nastěhovala závodní sedadla a také pevná klec chránící posádku, na karoserii nesměla chybět rampa s přídavnými světlomety a pochopitelně válečné barvy.
Jaguar postavil dva speciály (vedle roadsteru ještě kupé) přesně podle pravidel FIA, ale neprošel s nimi náročným homologačním procesem. Což potvrzuje, že účel tohoto cvičení je čistě marketingový, žádný rallye program se u Jaguaru nerodí (nevadí, nám stačí okruhový F-Type GT4). Rallye F-Type naštěstí nezavřou do muzea, ale budou s nimi objíždět vybrané automobilové události, takže je při troše štěstí budete moci vidět v akci. Je skvělé, že u Jaguaru nezapomínají na své sportovní kořeny a udržují a oslavují je i po dekádách. Právě to je jedna z těch věcí, která dává jejich autům duši.