Článek
Jim Randle, svého času hlavní mozek vývoje silničních Jaguarů, které by se vyrovnaly tehdejším velikánům jako Porsche 959 a Ferrari F40, trval však na tom, že vývoj nového supersportu bude probíhat výhradně v dílnách automobilky. Se spoluprací se závodním týmem Tom Walkinshaw Racing, který v té době postavil řadu úspěšných závodních Jaguarů, se nepočítalo.
Problém však byl, že vedení automobilky tuto vizi neposvětilo, a tak zodpovědnost celého projektu spočívala na ramenou 12 inženýrů a techniků, kteří vůz vyvíjeli ve svém volnu a kteří si příznačně říkali The Saturday Club (Sobotní klub). Možná, že i to je jeden z důvodů, proč místo původní koncepce motoru V12 a pohonu 4×4 měla XJ220 „jen“ dvakrát přeplňovanou V6 a pohon zadních kol.
Jméno bylo jasné – mělo odkazovat na slavný Jaguar XK120, který svého času s rychlostí 120 mil za hodinu, tedy necelých 200 km/h, držel titul nejrychlejšího auta světa. A jelikož se tehdejší automobilová elita předháněla v tom, kdo nejdříve dosáhne rychlosti 200 mph, tedy 320 km/h, rozhodli se v Jaguaru tuto metu trochu posunout. Konkrétně na 220 mph neboli v kontinentálních mírách 350 km/h. A jméno XJ220 mohlo být napsáno do rodného listu.
První koncept byl představen v Birminghamu v roce 1988 a výsledek byl skvělý. Jaguar ve skutečnosti vůbec neplánoval XJ220 vyrábět, ale vůz veřejnost natolik ohromil, že se prostě museli chopit příležitosti. Takže byť se automobilka nejprve dušovala, že závodní tým TWR se na vývoji podílet nebude, nebylo nakonec jiného řešení – za tímto účelem tak alespoň na oko vznikla úplně nová firma zvaná Project XJ220.
Krásná XJ220 byla v některých ohledech tak trochu outsider – kvůli ušetření nákladů byla použita řada dílů z mnohem civilnějších vozů, jako byly například vnější zpětná zrcátka nebo zadní svítilny. Původně bylo v plánu vyrobit 350 kusů, nakonec jich vzniklo jen necelých 300. Místo mohutné V12 se pod kapotu nastěhoval motor V6 twin-turbo..
Ale i přesto se Jaguaru podařilo s XJ220 něco úchvatného – ve zrychlení z nuly na sto překonal mytické Ferrari F40 i okázalé Lamborghini Diablo, o maximální rychlosti ani nemluvě. A málo se to ví, ale svého času šlo o nejrychlejší produkční auto na nejmenované zpoplatněné komunikaci u našich západních sousedů. Ve skutečnosti nejeden supersport z devadesátých let mohl Jaguaru závidět, a pokud ne po technické stránce, tak rozhodně po stránce vzhledu.
Tento konkrétní kus v barvě Monza Red byl poprvé přihlášen na značky 16. srpna 1993, prvním majitelem byl jistý Woo Yung Tae, ačkoliv oficiálně bylo auto napsáno na jeho firmu Primrose International, jak ostatně stojí i v certifikátu Jaguar Heritage.
Později byl vůz přepraven k novému majiteli do Německa, kde strávil zbytek života v odvlhčeném depozitu ve společnosti dalších sběratelských kousků majitele. Na vůz během té doby dohlížel bývalý mechanik Ferrari, servisní knížka ukazuje jediný servis, a to 13. června 1993 u německého dealera Jaguaru. Tachometr tehdy ukazoval nájezd 388 km.
Auto pak změnilo majitele až v roce 2015, přičemž se vrátilo zpět do rodné Británie. A přestože je vůz v podstatě jakousi „garážovou královnou“, rozhodně to neznamená, že mu nebyla věnována péče. Tak například koncem roku 2019 došlo k velkému servisu u specialistů Don Law Racing, přičemž motor musel jít ven a došlo na výměnu rozvodů a dalších spotřebních dílů, včetně palivové nádrže, hadiček a hlavních palivových čerpadel, což je u auta z roku 1993 rozhodně moudré. Nakonec došlo i na generálku motoru, aby se po letech zajistil hladký chod. Výsledek? Servis za 35 tisíc liber, faktura je součástí dokumentů.
V dokonale zachovalém stavu jde o vskutku výjimečný kousek, navíc s původním vybavením jako nářadí a veškeré manuály. Nyní si vůz našel kupce při nedávné akci Goodwood Revival u aukční síně Bonhams. A cena? 13,5 milionu Kč. No co, říká se, že člověk má s autem jezdit, a jakmile je tento životní koloběh narušen, auto umírá. My tedy pevně věříme, že tato krásná XJ220 bude konečně po letech oživena ze stádia hibernace (či snad mumifikace?) a že její 3,5l V6 o výkonu 542 koní se opět probere k životu.