Hlavní obsah

První záběry z monopostů F1 se svatozáří jsou vážně pekelné

Foto: Archiv Garáž.cz

Svatozář alias HALO, tak se říká ochraně hlavy, která má do Formule 1 doplnit poslední dílek bezpečnostní skládanky. Bytelná obruč u kabiny, jež opravdu připomíná svatozář má zabránit úrazům hlavy v důsledku kolize s cizími předměty.

Článek

Titanová čelenka působí na kokpitu jako pěst na oko. Předem si na ní stěžovali nejen piloti, ale vlastně každý jeden člen každé závodní stáje. Diktát bezpečnosti je ale silnější, a tak nové řešení od sezóny 2018 fasuje Formule 1, Formule 2 i elektrická Formule E. Není bez zajímavosti, že se několik let vyvíjelo souběžně několik řešení, včetně průhledného krytu, ale v době, kdy FIA začala být netrpělivá, bylo k dispozici ve finální úpravě jenom HALO, za jehož definitivním návrhem stojí Mercedes. A co si o tomto řešení myslí šéf této stáje, Toto Wolff? "Kdybyste mi dali motorovou pilu, tak to okamžitě uříznu". A kdo by se mu divil, stačí se podívat na záběry z kabiny monopostu Valtteriho Bottase.

Výhled vpřed je překrojen čelenkou přesně uprostřed a evokuje ten nejhorší pocit, kterého se řidiči může dostat. Stačí si vzpomenout na tučné sloupky některých SUV, za které se bez problémů schová chodec či celé auto. A tady mluvíme o kokpitu, ze kterého je už tak mizerný výhled kamkoliv. Tady se to zhoršuje kdykoliv se jezdec podívá trochu výš, protože HALO se směrem vzhůru značně rozšiřuje. Rozumíme tomu, že titanová konstrukce umí zastavit i dvacetikilový objekt letící rychlostí 225 km/h a rozhodně chceme, aby všichni jezdci odešli z každého závodu po svých, ale tohle je prostě narychlo upečené řešení. Není pochyb o tom, že např. Julesi Bianchimu by HALO zachránilo život, ale dovedeme si představit, že právě omezený výhled povede k celé řadě krizových situací, při kterých možná nepůjde o život, ale rozhodně o cenné vteřinky a body. Doufejme tedy, že nejde o finální řešení a týmy budou spolu s FIA pracovat na něčem efektivnějším. Nejde ani tak o eleganci, tu vem čert, ale o to, aby měli piloti možnost jet opravdu na hraně svých možností. Tenhle "sloupek" jim bohužel hází klacky pod nohy.

Načítám