Článek
Porsche v rámci oslav 70. narozenin značky přivezlo do Prahy věrnou repliku prvního prototypu Porsche 356 Roadster, která je od středy 20. června do neděle 24. června vystavena ve skleněné kostce na pražském Klárově na Malé straně. Na krásném místě kousek od Vltavy a s nezaměnitelným výhledem na Pražský hrad mohou fanoušci značky i kolemjdoucí obdivovat tvary, které se za těch sedmdesát let vlastně zas až tak moc nezměnily…
„Tento vůz má pro Porsche obrovský symbolický význam, protože jeho geny definují design, jízdní dynamiku a lehkou konstrukci všech následujících generací sportovních vozů Porsche až do současnosti. A na této tradici se nic nezmění ani v budoucnosti,“ říká o Porsche 356 č. 1 Martin Skront, šéf českého zastoupení značky.
První vůz s názvem Porsche vznikl nedlouho po druhé světové válce v rakouském Gmündu, protože původní kancelář Ferdinanda Porscheho byla ve Stuttgartu, který byl v zaměřovačích spojeneckých bombometčíků mimořádně oblíbeným cílem. Všeobecné schválení k provozu bylo prototypu Porsche 356 „č. 1“ Roadster uděleno dne 8. června 1948, tedy před 70 lety. Od toho dne se taky počítá historie značky. Není bez zajímavosti, že první Porsche navrhl syn Ferdinanda Porscheho, protože ten byl v té době ve francouzském vězení.
Podvozek, motor a trubkový rám vycházely z Volkswagenu Brouk, nicméně vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 1131 cm3 s výkonem 35 koní nebyl uložený za zadní nápravou, ale před ní. Dozadu se přesunul až později, aby vůz mohl mít zadní sedačky. Ale pozor - v replice vozu motor není, jedná se jen o statický exponát.
Za masivní využití dílů z VW Brouk může poválečné chudé období, v podstatě ale Porsche udělal to, k čemu se automobilky začaly po padesáti letech vracet. Záleží na úhlu pohledu. O design č. 1 se postaral Erwin Komenda, karoserii z hliníkového plechu ručně vyklepal karosář Friedrich Weber za pouhé dva měsíce.
Roadster byl první sportovní vůz, který nesl jméno Porsche a paralélně s jeho dalším vývojem vznikly další dvě varianty 356 - modely Coupé a Cabriolet, které už měly motor vzadu. Tento koncept byl nejen prostornější a pohodlnější, ale taky levnější a vhodnější pro sériovou výrobu. První sportovní automobily byly vyráběny v Gmündu až do roku 1950, kdy se Porsche vrátilo do Stuttgartu a začalo vozy 356 vyrábět v sousední továrně Reutter.
Replika prvního vyrobeného Porsche bude cestovat po celém světě, po kolečku v Evropě zamíří do čínského Kantonu.