Článek
O autonomních autech sní vědci a technici už celé dekády, ale až v posledních letech dovolila moderní technika reálné uskutečnění této odvážné myšlenky. Jejich intenzivní vývoj a testování probíhá poslední desetiletí pod přísným dohledem autorit a pokrok je skutečně ohromující – auta bez řidiče umí jezdit po dálnicích i běžných silnicích, proplétat se provozem a křižovat ulicemi měst skoro bezchybně. Skoro.
V průběhu testů totiž došlo i k řadě nehod – od banálních ťukanců až po smrtelné havárie. Ani vozy Tesla, jejichž autonomní systém je v tuto chvíli patrně nejpokročilejší na trhu, se nedokážou vyhnout chybám, které by běžný řidič prostě neudělal (ačkoliv taky senzory mnohdy vidí i to, co by lidský řidič přehlédl, navíc nikdy nepolevují v pozornosti). Dá se tedy předpokládat, že žádný autonomní systém není v tuto chvíli ještě bezchybný (a to jsme se ještě nezačali bavit o morálních dilematech typu „v případě hrozící nehody obětuje počítač řidiče, nebo větší skupiny chodců“), zvlášť ne v komplikovaném městském provozu.
To však nezabránilo pekingským úřadům, aby tamní firmě Baidu povolily provozování prvního zcela autonomního taxi v oblasti Shougang Park, kde se už příští rok bude konat část programu olympijských her – a právě autonomní taxíky by měly být jedním z páteřních způsobů dopravy návštěvníků této sportovní události.
V rámci služby Apollo Go Robotaxi si tak přes mobilní aplikaci objednáte svou dročku, auto přijede zcela samočinně (v aplikaci ho uvidíte na mapě, případně můžete na dálku zatroubit, abyste ho snáz našli), naskenujete QR kód kvůli autorizaci a odemknutí vozu, nasednete, zavřete dveře a připoutáte se (nutná podmínka startu jízdy) a auto zcela samočinně a bez bezpečnostního dohledu řidiče vyrazí vstříc vašemu zadanému cíli. Nebo jisté smrti…
Právě důvěra v neomylnost technologie, a především elektronického mozku za ní, ovlivní úspěch služby. Věříte, že nenabourá? Firma Baidu byla ale nedávno vyhodnocena jako lídr v oblasti autonomní jízdy – svůj systém vyvíjí již osm let a do dnešního dne si registrovala více než 2 900 patentů v oblasti automatizovaného řízení. Jenže pochybnosti zůstávají. Ačkoliv když si tak vzpomeneme na některé lidské řidiče taxíků, o moc horší už to být nemůže.