Článek
Otevřená a sportovně laděná Felicia byla představena jen chvilku po příbuzné Octavii, stojící na stejných základech vycházejících z modelu Škoda 440 „Spartak“. Faktem je, že pod původním názvem 450 se vyráběla Felicia už od roku 1955, ovšem bylo to přesně před šedesáti lety, kdy se v Lipsku vytasila tuzemská Škoda se zbrusu novým názvem. Felicia – od latinského felicitas - štěstí – byla hitem. Vůz byl ze dvou třetin vyvážen za hranice a nemalá část se dostala dokonce i za „velkou louži“ do USA.
Podrobnou historii původní Felicie, vyráběné do roku 1964, vám přináší pořad internetové televize Stream.cz v rámci cyklu Výlety do minulosti. Dozvíte se tady o předchozích provedeních 440 a 450, o focení s Miss USA Charlotte Sheffield nebo o technických změnách a vylepšeních, které vyvrcholily roku 1961 provedením Felicia Super. Původní model 450 sdílel se základní Felicií čtyřválec 1,1 litru o výkonu 50 koní, Felicia Super si potom polepšila o dvanáctistovku se dvěma karburátory, schopnou dosáhnout výkonu 55 koní a maximální rychlosti 135 km/h. Felicii vlastnila také celá řada slavných osobností, jmenovitě třeba kanadský hokejista Maurice „Rocket“ Richard.
Dnes je z Felicie ceněný veterán a ozdoba mnoha srazů u nás i ve světě. My vám přinášíme rozsáhlou galerii dobových fotografií a prospektů, které poskytl archiv mladoboleslavské Škody Auto.
Jak padlo v úvodu, jméno Felicia je a bude spojováno především s lidovým hatchbackam a kombíkem, s nímž se za život setkal asi úplně každý Čech, ať už ze sedadla řidiče či spolujezdce. Pro starší ročníky, a zejména pro milovníky veteránů, však bude Felicia navždy znamenat onen krásný kabriolet, který z velkou pompou vyjel na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století.