Článek
Když jsem volil finálovou pětku auta roku v ČR, o i-Pace jsem nepochyboval ani na vteřinu. Jako nadšený řidič a zarytý fanoušek benzínových motorů jsem sice věděl, že tím pár lidí pořádně nadzvednu ze židle, ale dámy a pánové, promiňte mi, svezte se sami a pak očekávám omluvná slova, ručně psané dopisy a láhev kvalitního červeného. Protože ať si kdo chce co chce povídá, tohle je opravdu dobré auto!
Ano, čtete správně, vyzradil jsem pointu hned na začátku, ale doufám, že dál udržím vaši pozornost, protože i-Pace si ji zaslouží. Stejně rychle, jako jsem vám to naservíroval já, na chlup úplně stejně mně to předvedl i-Pace hned při prvním seznámení. Vlastně stačil jeden kruhový objezd, kousek okresky za Prahou a měl jsem jasno. To co se (zatím) nepovedlo BMW, Mercedesu ani Audi, to zvládl Jaguar s mnohem menším rozpočtem a pod indickým vedením. Svět už prostě není jako dřív, smiřte se s tím.
Honzo, neblázni, nemůžeš takhle psát o autě na baterky…
A proč bych nemohl, když si stojím za každým písmenkem? Jezdil jsem všechny modely Tesly, jezdil jsem s Nissanem Leaf, opakovaně jsem zkoušel BMW i-8, mám zkušenost s elektrickým Golfem, seděl jsem v elektrických Renaultech a opavdu jediná dvě auta, která mě nějakým způsobem oslovila, jsou BMW i3 a i-Pace.
Připomeň tu i3, prosím
Milerád. Nadchla mě obratností a tím, jak je postavená. Je rychlá ve městě, praktická k dennímu životu jako druhé auto do rodiny a její nevšední interiér z nevšedních materiálů je prostě dobře vymyšlený a vyrobený. Dokonce jsem ji chtěl na operativní leasing jako auto pro svoji ženu, až tak moc se mi líbila. Fakt, že by provoz nestál ani korunu domácího rozpočtu, byl jen milý bonus.
A i-Pace tě tedy nadchnul tím jak jede?
Jestli jste viděli, jak se tvářím na mém profesním facebookovém profilu krátce po vysednutí z i-Pacu, pak pochopíte, že si nic nevymýšlím. Tohle auto prostě skvěle jede! A přitom, to zase pozor, váží 2,2 tuny! Ale navzdory tomu, a přestože se o něm mluví jako o SUV, jezdí prostě stejně dobře jako třeba tak nedoceněné Porsche Macan. Zkrátka jako hot-hatch!
A než se zase začnete ptát, dovolte mi krátký technický popis. Baterky jsou v podlaze, takže snižují těžiště. Každá náprava má svůj elektromotor a jejich společný výkon je 400 koní. Ještě důležitější je točivý moment 696 Nm. Systém pro jeho vektorování pak přibržďuje vnitřní kola, aby auto lépe projelo zatáčkou. Vzduchové odpružení umí potlačit náklony karoserie – reaguje až 500krát za vteřinu. Stovka je záležitostí 4,8 s a maximální rychlost je 200 km/h.
Hele, tak tohle zní opravdu dobře, skoro jako sportovní auto…
A nejen zní, ale i funguje! Brutální akcelerace může být někdy až otravná a sportovní režim je snad až zbytečně dramatický – přes všechnu chválu nevidím důvod, proč by tohle auto někdo bral na okruh. Sportovní tohle auto není, ale zatraceně rychlé a použitelné, to zase ano. Stačí trochu víc přišlápnout plyn a i-Pace vyrazí prudce kupředu. Vlastně jsem záhy zjistil, že v komfortním režimu dává smysl nejvíc. I když pak si musíte dávat pozor a nenechat se unést v zatáčkách, protože v těch chvílích vás klepne přes prsty snad až nevybíravě zasahující stabilizace. Pravděpodobně je to kvůli tomu, že nezvládnutí toho všeho točivého momentu by mohlo mít katastrofální následky.
Počkej, počkej, teď, trochu popíráš sám sebe!
Ale vůbec ne, jen vám říkám, jak se s i-Pacem jezdit nemá. Trhaně, systém brzda-plyn a strhávání do zatáček, to nemá rádo žádné auto a i-Pace obzvlášť. Buďte ale předvídaví, řiďte uvolněně (ale pevně), vsaďte na plynulost a tohle auto vám vytáhne v zatáčce nudle z nosu a roztáhne koutky. Co se dynamiky týče, nezadá si s těmi nejlepšími sportovními sedany. Bez přehánění.
Ale vždyť je to SUV, ne?
Říkají mu tak, ale je to spíš crossover. A navíc sedíte nízko a s šířkou přes 2,1 metru je auto abnormálně široké. V interiéru je ale místa jako v SUV. Kufr 610 litrů hodnotím jako dostačující. Pro mě je to spíš velký hatchback.
Když jsi jezdil s elektrickou Konou, auto jako takové jsi taky docela chválil, ale rozpaky z jeho denního používání byly cítit. Jak je to tady?
Kona stojí milion, tedy o polovinu méně než i-Pace. A i-Pace vám to dá pocíti ve všem. Ale když dojde na nabíjení, dostáváme se k prvním ALE…
Ale č. 1. Dojezd je 400 km, ale v testu se ukázalo jako reálných spíš 320 až 350 km. Mohlo to být ale nějakou softwarovou chybou, protože se nám jednou stalo, že auto odmítlo nastartovat a dalo si říct až po pár minutách čekání.
Ale č. 2. Jaguar slibuje, že prázdnou baterii nabijete z rychlonabíječky na 80 % za pětačtyřicet minut, ale to by musely mít veřejné rychlonabíječky dostatečný výkon a ne 50 kW, tedy poloviční, než jaký Jaguar zvládne. Trvá to tedy víc jak dvě hodiny…
Ale č. 3. Ze standardní nabíječky budete baterii i-Pacu nabíjet z nuly na sto procent za nekonečných 13 hodin.
Ale č. 4. A prodlužkou z obyčejné zásuvky dokonce 40 hodin!
To tedy není příliš lichotivé…
Není. Ale Jaguar na tom prý pracuje. A dvě hodiny na rychlonabíječce se dají zvládnout. Jen se s tím prostě musíte naučit žít.
Stejně bys ho koupil? Vážně? Za dva miliony auto na baterky?
Pozor, nepsal jsem, že bych si ho chtěl koupit, psal jsem, že si ho umím představit ve své garáži. A to je rozdíl! S jinými elektromobily bych zkrátka nejezdil. Tečka. Ale i-Pace je nejlépe jezdícím elektromobilem. Vlastně ještě jinak… Jezdí lépe než spousta dnešních benzínových aut!
To se dá vyložit jako pochvala, ne?
Jasně, že dá, vždyť o tom celou dobu mluvím!
Hm… A co ovládání?
Dobře, že se ptáte, i v tomhle ohledu i-Pace boduje. Vy víte, jak moc mi vadí tablety na středové konzoli, kde nastavujete úplně všechno. Zkrátka jsou pomalé a odvádějí vaši pozornost, když si třeba jen chcete změnit teplotu v interiéru. Kde dříve stačil otočný ovladač nebo tlačítko, tam teď musíte do menu a nedej bože, abyste přitom vymetli nějakou díru, protože to si klidně přeladíte rádio nebo nastavíte režim stěračů. Nebo dokonce obojí současně.
I-Pace je v tomhle daleko konzervativnější a má běžné ovládání, což je balzám na duši a taky další důkaz, že to dobré by se měnit nemělo. Bohužel, vyladit by ale potřebovaly asisteční systémy pro jízdu v pruzích, kdy si auto zbytečně „šněruje od pruhu k pruhu“. A zrychlení by si zasloužila i odezva palubního počítače. V neposlední řadě by se pak hodila taky aktuální databáze nabíjecích míst – na tohle prostě musíte použít internet.
I tady jsou tedy jistá omezení, co?
Za kapacitu rychlonabíječek v ČR i-Pace jako takový nemůže, tohle jsou možnosti pro zlepšení. Celkově, a opakuji to potřetí, je to skvěle jezdící auto s přesvědčivým vnitřním prostorem a velmi slušným ovládáním.
Lepší než Tesla?
Rozhodně!
Lepší než benzínový Jaguar XE?
Ach, vy mě zkoušíte… Ale ano, jede lépe. Je to první řidičský elektromobil! Jsem zklamaný, že se tohle auto nedostalo do finálové pětky a těší mě, že v Německu získalo titul Auto roku.
Technické údaje | |
---|---|
motor | dva synchronní elektromotory, každý pro jednu nápravu |
převodovka | systém JaguarDrive |
výkon | 400 koní |
točivý moment | 696 Nm |
pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 208 kg |
Akcelelerace 0-100 km/h | 4,6 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Spotřeba | 24,8 kWh/100 km |
Dojezd | 415 km |
Kapacita akumulátoru | 90 kWh |
Kola a pneumatiky | 255/40 R22 |
Rozvor | 2 990 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 682/2 139/1 565 mm |